|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۹۷۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
بهای هر بشکه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)-متشکل از 14 کشور- دیروز (دوشنبه) با 0.9 درصد افزایش نسبت به جمعه گذشته به 67 دلار و 78 سنت رسید و بیشترین قیمت از بیست و هشتم نوامبر 2014 میلادی (1393 خورشیدی) را ثبت کرد.
 بهای هر بشکه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)-متشکل از 14 کشور- دیروز (دوشنبه) با 0.9 درصد افزایش نسبت به جمعه گذشته به 67 دلار و 78 سنت رسید و بیشترین قیمت از بیست و هشتم نوامبر 2014 میلادی (1393 خورشیدی) را ثبت کرد.
 
دبیرخانه اوپک در گزارشی که امروز منتشر شد، بهای نفت این سازمان در جمعه گذشته را به طور متوسط 67 دلار و 17 سنت اعلام کرد.
 
دیروز پس از حمایت عراق، امارات و قطر از تمدید توافق کاهش تولید اوپک، قیمت نفت های پایه اروپا و آمریکا نیز با وجود افزایش فعالیت های حفاری در آمریکا، نزدیک بالاترین رکورد خود در بیش از سه سال گذشته معامله شدند.
 
وزیر نفت عراق شنبه گذشته در کنفرانسی در ابوظبی گفت: کاهش تولید نفت موجب ثبات بازار شده است و این محدودیت باید باقی بماند.
 
«سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات، نیز همان روز در این کنفرانس اعلام کرد: از نظر این کشور سیاست اوپک در نتیجه نوسان کوتاه مدت قیمت نفت، تغییر چشمگیری نخواهد کرد.
«محمد بن صالح» وزیر انرژی قطر، نیز در حاشیه برگزاری این کنفرانس به خبرگزاری رسمی این کشور گفت: تا زمانی که سطح موجودی انبارهای نفت به میانگین تاریخی پنج ساله آن برسد، اوپک باید توافق تولید خود را بازنگری کند.
 
نرخ نفت های خام پایه اروپا و آمریکا نیز دیروز بالاترین رکورد را در بیش از سه سال گذشته ثبت کردند.
 
قیمت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با 0.7 درصد افزایش نسبت به جمعه گذشته به 70 دلار و 26 سنت رسید و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 0.7 درصد افزایش به بهای 64 دلار و 73 سنت معامله شد.
 
امروز (سه شنبه) قیمت نفت های پایه اروپا و آمریکا نسبت به دیروز تغییر چندانی نداشت.
 
هر بشکه نفت برنت دریای شمال در ساعت 11:37 امروز به وقت گرینویچ در بازار لندن به قیمت 69 دلار و 31 سنت و هر بشکه نفت غرب تگزاس نیز در بازار نایمکس آمریکا به قیمت 63 دلار و 84 سنت معامله شد.
 
اوپک در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
 
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
 
ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنا شدند.
 
14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا در اوپک عضوند.
 
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
 
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
 
توافق کاهش تولید اوپک تا پایان سال 2018 تمدید شده است و همه کشورهای عضو موظف به تبعیت از آن شده اند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین