|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۱۹۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
طی سه سال گذشته تعداد زیادی از کارشناسان و نیروهای سازمان‌های اطلاعاتی خارجی برای پیدا کردن ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش وارد عراق و سوریه شده‌اند.
 طی سه سال گذشته تعداد زیادی از کارشناسان و نیروهای سازمان‌های اطلاعاتی خارجی برای پیدا کردن ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش وارد عراق و سوریه شده‌اند.

به گزارش اسکای نیوز، طی ۱۸ ماه گذشته سه بار دست‌کم مکان حضور ابوبکر بغدادی مشخص شد اما آنطور که روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داده است حمایت سفت و سخت نیروهای داعش از وی مانع از رسیدن نیروهای اطلاعاتی به او شده است. یک اشتباه که ۴۵ ثانیه به طول کشید در سوم نوامبر ۲۰۱۶ نزدیک بود بغدادی را به کشتن دهد که در آن هنگام مقامات اطلاعاتی با شنیدن صدای وی در هنگام شنود تماس‌های تلفنی در یکی از روستاهای نزدیک به شهر تلعفر عراق غافلگیر شدند.

یک عضو برجسته شورای امنیت اقلیم کردستان که این تماس تلفنی را رصد کرده بود، گفت: بغدادی به مدت ۴۵ ثانیه صحبت کرد اما یکی از محافظانش صحبت او را قطع کرد و آنها به سرعت متوجه اشتباهی که او مرتکب شده بود، شدند. در اواخر سال میلادی گذشته وی در روستایی در جنوب البعاج در عراق با استفاده از دستگاه‌های ارتباطی برای مدتی کوتاه رصد شد.

هشام الهاشمی یک کارشناس عراقی و پژوهشگر در تاریخ گروه‌های تندرو گفت: ابوبکر بغدادی آخرین مردی است که از میان موسسان داعش باقی مانده است.

وی گفت: از میان ۴۳ تن از سرکرده‌های اصلی، بغدادی تنها کسی است که در قید حیات است.

نسرین اسد ابراهیم بحر یک زن عراقی پس از بازداشتش در سال ۲۰۱۵ جزئیات دیدار کوتاهش با ابوبکر بغدادی را تشریح کرد.

وی در هنگام رفتن برای ملاقات همسر خود که به لقب ابوسیاف معروف بود ابوبکر بغدادی را دیده بود.

وی در مصاحبه با گاردین گفت: تنها کاری که کردم این بود که چایی را پشت در گذاشتم. می‌دانستم که او در آنجا است اما همسرم به من در آن هنگام اجازه دیدن ابوبکر بغدادی را نمی‌داد. آژانس‌های اطلاعاتی در عراق و اروپا معتقدند که از بیش از ۱۸ ماه گذشته بغدادی در روستایی در جنوب باجه اقامت داشته و در محدوده کوچکی میان شهر بوکمال در مرزهای عراق و سوریه و شرکات واقع در جنوب موصل آمد و شد داشته است. سه آژانس اطلاعاتی تاکید کردند که بغدادی در یک حمله هوایی در نزدیکی شهر کرکوک در اوایل سال ۲۰۱۵ به شدت آسیب دید.

منابع جداگانه‌ای در مصاحبه با گاردین عنوان کردند که وی چندین ماه بهبود وضعیتش در بعاج طول کشید و تا به این لحظه نیز تحرکات او به دلیل جراحت‌هایش محدود است.

شاهدان عینی که او را در شهر بوکمال سوریه پس از پایان ماه رمضان دیده بودند، گفتند که رهبر داعش خسته به نظر می‌رسید و از لحاظ روحی در وضعیت مساعدی نبود. در همین حال یک مسؤول منطقه‌ای در عراق اعلام کرد بغدادی در لبه حفره مرگ است و ما در سال جاری به وی دست می‌یابیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین