|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۱۹۷۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
در سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران؛ لایحه انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط 6 و 7 مترو در صحن شورا به تصویب رسید اما تصویب این لایحه خالی از حاشیه نبود.
لایحه انتشار 4 هزار میلیارد تومان ارواق مشارکت در میان حاشیه‌های امروز شورا بر سر نحو محاسبه اکثریت آراء و درخواست لحظه آخری شهردار؛ سرانجام مصوب شد.

 در سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران؛ لایحه انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط 6 و 7 مترو در صحن شورا به تصویب رسید اما تصویب این لایحه خالی از حاشیه نبود.

هرچند اعضای شورا با کلیات طرح موافق بودند اما از آنجا که یک فوریت آن تبدیل به دو فوریت می‌شد، بررسی طرح حاشیه‌هایی را به دنبال داشت. براساس دستورجلسه امروز؛ در ابتدا باید یک فوریت لایحه تصویب می‌شد اما در آستانه بررسی یک فوریت، رئیس شورا اعلام کرد؛ شهردار طی نامه‌ای درخواست کرده دو فوریت آن به تصویب رسیده و امروز متن و کلیات لایحه مصوب شود.

محسن هاشمی (رئیس شورای شهر تهران) در ابتدا با تاکید بر اینکه نامه مهمی به دستش رسیده است، گفت: مسئله بسیار اهمیت دارد چراکه براساس نامه شهردار درخواست کرده یک فوریت لایحه انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خطوط شش و هفت مترو به دو فوریت تبدیل شود.

او ادامه داد: براساس قانون؛ شهرداری می‌تواند اوراق مشارکت منتشر کند اما اگر برای مترو باشد 50 درصد از آن باید توسط دولت پرداخت شود.

محمد سالاری (رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران) در واکنش به اظهارات هاشمی گفت: به ما فرصت دهید تا دو فوریت را بررسی کنیم.

هاشمی نیز خطاب به سالاری که پیش از این هم در شورای چهارم عضویت داشته است، گفت: شما که در جریان لوایح اینگونه هستید، در شورای قبل هم از اینگونه اوراق زیاد تصویب کرده‌اید!

در ادامه محسن پورسیدآقایی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) به عنوان نماینده شهردار؛ در دفاع از دو فوریت لایحه پشت تریبون رفت و اظهار کرد: برای حل مشکل ترافیک باید مسائل مترو را حل کنیم. عملاً با توسعه خط شش و هفت مترو، توسعه بخش‌های جنوبی شهر تهران سرعت خواهد یافت. شهرداری تهران؛ طرحی جامع برای حل مشکل ترافیک دارد که بخشی از آن همان طرح جدید ترافیک بود. وقتی از مردم خواهش می‌کنیم ماشین شخصی نیاورند و استفاده نکنند، باید حمل و نقل عمومی را ارتقا دهیم.

ابراهیم امینی (نایب رئیس شورای شهر تهران) با بیان اینکه با دو فوریت مخالف است، گفت: 4 هزار میلیارد تومان آب خوردن نیست که بدون مطالعه، بررسی و تامل برای آن لایحه بیاید و تصویبش کنیم.

پورسیدآقایی (معاون شهردار) در واکنش به اظهارات امینی گفت: این لایحه باید امروز به تصویب برسد چراکه اگر تا هفته آینده مصوبه شورا به وزارت کشور ارسال نشود، دیگر وزارت کشور درخواست شهرداری را برای انتشار اوراق مشارکت خود را قبول نخواهد کرد. وزارت کشور دیروز این دلایل را برای ما مشخص کرد و ما نیز تازه متوجه شدیم. به همین دلیل یک فوریت آن به دو فوریت تبدیل شده.

حسن رسولی (عضو کمیسیون برنامه و بودجه) نیز به عنوان موافق دو فوریت لایحه با بیان اینکه وضعیت مالی شهرداری اسفبار است، گفت: برخی از پیمانکاران معتبر و مدیران عامل‌شان مدتی است نتوانستند شب‌ها در منزل بخوابند و شرکت‌هایشان هم توسط کارگران و طلبکاران اشغال شده است. شرایط ما عادی نیست، تامین تجهیزات مترو بودجه فراوانی می‌خواهد.

او ادامه داد: حال که شهردار و دولت با هم تعامل دارند تا از این منبع چهار هزار میلیارد تومانی استفاده کنند، نباید مانع شویم. ما قول دادیم خط هفت مترو تا اردیبهشت ماه راه‌اندازی شود و از همه نمایندگان مردم تقاضا می‌کنم به آن رای دهند.

الویری (رئیس کمیسیون برنامه و بودجه) نیز با محتوای لایحه موافق کرد اما در خصوص دو فوریت آن به عنوان مخالف گفت: نمی‌شود بدون آنکه فرصت آنالیز داشته باشیم یک مرتبه و یک شبه چنین لایحه‌ای را تصویب کنیم. چند ماهی است که به شهرداری می‌گوییم اصلاحیه بودجه را تحویل شورا دهید. بحث اوراق مشارکت هم جزوی از همین اصلاحی بودجه بود که در ارائه آن تاخیر داشتند.

من به عنوان رئیس می‌گویم رای دهید

محمد علیخانی (رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک) به عنوان موافق گفت: با این اعتبارات تا 10 سال دیگر هم مترو طول می‌کشد. فقط 10 هزار میلیارد تومان برای خرید واگن نیاز داریم. فقط یک پیمانکار درخط 6 150میلیارد تومان طلب دارد. هنوز اتفاق خاصی در خط 7 نیفتاده در نتیجه باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و راهی جز تصویب دو فوریت نداریم.

محسن هاشمی (رئیس شورای شهر) هم با بیان اینکه شهرداری باید زودتر این لایحه را به شورا ارائه می‌داد، گفت: گلایه ما از مدیران است که چرا با تاخیر این لایحه را به شورا آوردند اما حیف است این پول را نگیریم و من به عنوان رئیس می‌گویم رای دهید.

بالاخره با رایزنی‌ها؛ رای‌گیری صورت گرفت و از 20 نفر اعضای حاضر در صحن شورا 13 نفر به دو فوریت لایحه رای موافق دادند و دو فوریت لایحه تصویب شد. با این حال ابراهیم امینی (نایب رئیس شورا) در اعتراض به نحوه شمارش و محاسبه آرا گفت: از بین 20 نفر, 13 رای موافق اکثریت محسوب نمی‌شود.

 شما چرا صحبت می‌کنید؟

وقتی بهاره آروین (منشی رئیس شورای شهر) شروع به صحبت کرد و گفت: به نظر من شهرداری کم‌کاری کرده و من با صحبت‌های آقای الویری موافق هستم، امینی در میان صحبت او گفت: شما چرا صحبت می‌کنید، صحبت شما غیرقانونی است.

رئیس شورا نیز خطاب به امینی گفت: شما چرا صحبت می‌کنید؟

امینی ادامه داد: برای آنکه دو فوریت مصوب شود باید 14 رای موافق داشته باشیم نه 13 رای. محاسبه این عدد نیاز به ریاضیدان ندارد.  مرتضی میرلوحی در محالفت با اظهارات امینی گفت: وقتی 21 نفر بودیم با 14 نفر لایحه مصوب شد، امروز 20 نفر بودیم پس 13 رای درست است.

با این حال رئیس شورا در واکنش به اظهارات امینی گفت: ختم مذاکرات را اعلام می‌کنم و دو فوریت لایحه انتشار چهار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط شش و هفت مترو به تصویب رسید.

در ادامه؛ متن لایحه قرائت شده و کلیات آن به رای گذاشته شد که این بار با 15 رای موافق و سه رای مخالف به تصویب رسید.

محسن پورسید آقایی نیز در واکنش به گله‌های اعضای شورا در خصوص دیرکرد شهرداری برای ارائه لایحه بودجه طی یادداشتی از اعضا عذرخواهی کرده و وعده داد دیگر این تاخیر رخ نخواهد داد. او درخواست کرد این لایحه تصویب شود.

پس از تصویب کلیات متن لایحه به بحث گذاشته شد و با تغییراتی جزئی متن به تصویب رسید.
شورای شهر

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین