|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۹۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
صباح زنگنه در خصوص اظهارات اخیر عمار حکیم مبنی بر لزوم برگزاری مذاکرات منطقه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا، خاطر نشان کرد: عمار حکیم شرایط منطقه را به خوبی می شناسد و با سیاست کشورهای منطقه آشنا است.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در حال حاضر شرایط برای برگزاری مذاکرات بین سران کشورهای منطقه فراهم است اما باید منتظر باشیم و ببینیم که عربستان سعودی وارد مذاکرات می شود یا خیر.

صباح زنگنه در خصوص اظهارات اخیر عمار حکیم مبنی بر لزوم برگزاری مذاکرات منطقه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا، خاطر نشان کرد: عمار حکیم شرایط منطقه را به خوبی می شناسد و با سیاست کشورهای منطقه آشنا است.

وی ادامه داد: گفت‌وگو بین کشورهای منطقه می‌تواند به حل بسیاری از بحران‌های موجود فعلی بیانجامد و آرامش و ثبات را به منطقه بازگرداند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که ایران بارها موضوع انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای را مطرح کرده است اما عربستان برای برگزاری آن پیش‌قدم نمی شود، گفت: بله درست است. ایران همواره آمادگی ورود به مذاکرات منطقه ای را داشته و این سیاست را دنبال می کند اما باید دید عربستان تا چه حد به سخنان سید عمار حکیم اهتمام می‌ورزد، با توجه به اینکه عمار حکیم به عربستان دعوت شده بود ولی ظاهرا هماهنگی‌ها در سطح مطلوبی نبود و این سفر انجام نشد باید دید که آیا عربستان عدم سفر او را نقطه منفی می‌داند؟ باید منتظر ماند و دید که عربستان تا چه حد آماده است مسائل حل شده و آرامش در منطقه برقرار شود.

وی گفت: صحبت‌های اخیر سعد الحریری هم می تواند علامت مثبتی باشد و به نظر می‌رسد که فضای منطقه‌ای آمادگی برای مذاکرات را کسب کرده است چراکه در خصوص اوضاع یمن معادلات تا حد زیادی شفاف شده است و عراق هم در شرف ورود به انتخابات است. این کشور هم سهمیه گرایش‌ها و سیاستهایی است که تقریبا مشخص شده است.

زنگنه تاکید کرد: به عقیده من شرایط فعلی منطقه با توجه به صحبتهایی که عنوان کردم برای ورود به مذاکرات مثبت است و بستگی به اراده سیاسی عربستان دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه به عقیده شما چه عامل یا عواملی باعث می شود که عربستان وارد مذاکرات منطقه‌ای شود خاطرنشان کرد: تنها عاملی که می تواند به این موضوع کمک کند خود سعودی ها هستند چراکه خواسته بسیاری از دولتها به غیر از آمریکا و اسرائیل این است که مذاکرات در منطقه انجام شود. روسیه و چین هم با این موضع موافق هستند چراکه ادامه وضعیت موجود قطعا به بهبود اوضاع عربستان هم کمک نخواهد کرد و اگر عقلانیتی در داخل عربستان حاکم باشد می تواند به برگزاری گفت‌وگوها در منطقه کمک کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین