|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۵
کد خبر: ۱۹۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
دولت در گام دوم برای حمایت بیشتر از فقرا در لایحه بودجه‌ سال ١٣٩٧ به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که تمامی خانوارهای با درآمد کمتر از این سطح را شناسایی و در‌ سال ١٣٩٧ تا حد این مستمری پرداخت کند.
روزنامه شهروند در یادداشتی به قلم امیرباقری/ رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه‌ و بودجه و سخنگوی ستاد بودجه ‌سال 97 نوشت:

یکی از ویژگی‌های مهم لایحه بودجه‌ سال ١٣٩٧، توجه به عدالت اجتماعی از طریق تلاش برای کاهش فقر مطلق است. در این لایحه، برنامه حرکت به سمت فقرزدایی در قالب دو مسیر مختلف پیگیری می‌شود. مسیر نخست حمایت مستقیم از فقرا در قالب گروه‏های هدف و مسیر دوم برنامه توسعه اشتغال است که خود منجر به افزایش درآمد آحاد مردم ازجمله فقرا خواهد شد.

در راستای حمایت مستقیم از فقرا و نیازمندان، دولت در گام نخست در ‌سال ١٣٩٦ مبلغ ٤٠٠٠‌میلیارد تومان را بابت افزایش میزان مستمری پرداختی به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی اختصاص داد. به‌گونه‌ای که پرداختی مستمری خانوار‌های تک‌نفره از رقم ٩٨ هزار و ٥٠٠تومان ماهانه به رقم ١٩٣ هزار و ٥٠٠تومان افزایش یافت. این مبالغ برای خانوارهای با بُعد خانوار بیشتر نیز به‌صورت چشمگیر افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که برای خانوار پنج‌نفره از رقم٣٢٧ هزار و ٥٠٠تومان به ٦٩٢ هزار و ٥٠٠تومان ماهانه افزایش
یافته است. بدین‌ترتیب، در‌ سال ١٣٩٦ پرداختی دولت به بیش از دو‌میلیون و یک‌صد و پانزده ‌هزار خانوار تحت ‌پوشش افزایش چشمگیری داشته و همچنان‌که اشاره شد بار مالی حدود ٤‌هزار‌میلیارد تومان را برای دولت ایجاد کرده است.

دولت در گام دوم برای حمایت بیشتر از فقرا در لایحه بودجه‌ سال ١٣٩٧ به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که تمامی خانوارهای با درآمد کمتر از این سطح را شناسایی و در‌ سال ١٣٩٧ تا حد این مستمری پرداخت کند. بدین‌ترتیب، چنانچه خانواری دارای درآمد زیر خط مستمری پرداختی باشد با اعلام آن به کمیته امداد(ره)، دریافت‌کننده میزان کمک نقدی تا سقف این مستمری جدید خواهد بود.  پیش‌بینی‌ می‌شود که در‌ سال ١٣٩٧ تعداد ٧٠٠‌هزار خانوار دیگر تحت حمایت این سیاست رفع فقر دولت قرار گیرند و بار مالی حدود ٣‌هزار‌میلیارد تومان را علاوه بر مبلغ قبلی (٤‌هزار‌میلیاردتومان) به‌دنبال داشته باشد.  گفتنی است، این امر یک اقدام مهم در جهت فقرزدایی و بهبود توزیع درآمد قلمداد می‏شود که به این شکل سابقه نداشته است که البته یک برنامه میان‌مدت بوده و نه‌تنها در بودجه‌ سال ١٣٩٧ با همکاری مجلس محترم شورای اسلامی اجرا خواهد شد، بلکه دولت قصد دارد این سیاست را تا پایان دولت دوازدهم اجرا کند. از سوی دیگر، در لایحه بودجه ‌سال ١٣٩٧ از سیاست توسعه اشتغال نیز برای کاهش فقر استفاده شده است.

در برنامه‌ریزی برای ایجاد بیش از یک‌میلیون فرصت شغلی جدید، دولت برنامه‌های خاص برای ایجاد مشاغل حمایتی برای اقشار کم‌درآمد یا روستاییان طراحی کرده است؛ به‌طور نمونه در تبصره ١٦ لایحه بودجه ١٣٩٧ مبلغ ٢٠‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه برای حمایت از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در نظر گرفته ‌شده است که صرف آموزش،‌ کاریابی، کارورزی،‌ هدایت شغلی و کمک به تأمین سرمایه کار مددجویان خواهد شد که در نتیجه آن حدود ٨٠‌هزار نفر شاغل خواهند شد. یا حدود ٦٠‌هزار‌میلیارد ریال از محل باقیمانده منابع قانون حمایت از اشتغال روستاییان و عشایر، تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر ١٠‌هزار نفر پرداخت می‌شود که عمدتا جزو طبقه فقیر جامعه هستند.  چنان‌که ملاحظه می‌شود، دولت در لایحه بودجه‌ سال ١٣٩٧ تلاش کرده تا سیاست کاهش فقر را به‌صورت جدی دنبال کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین