|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۹۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
پرداخت و بازپرداخت این تسهیلات به یورو و از طریق یکی از بانک های تجاری ایتالیا انجام خواهد گرفت و امکان استفاده از این خط اعتباری برای بخش دولتی نیازمند مجوز شورای اقتصاد و بخش خصوصی نیز براساس اولویت طرح، نیازمند تائید وزارتخانه مربوطه می باشد.
بزرگترین قرارداد خط اعتباری میان ایران و ایتالیا به ارزش ۵ میلیارد یورو در روز پنجشنبه 21 دی‌ماه 1396 (11 ژانویه 2018) و دو سال پس از اجرایی شدن برجام بین موسسه Invitalia Global Investment و دو بانک ایرانی «صنعت و معدن» و «خاورمیانه» با حضور معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران و وزیر اقتصاد ایتالیا در این کشور امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن؛این خط اعتباری ، مسیر تعاملات اقتصادی بین دو کشور را توسعه داده و زمینه را برای همکاری‌های اقتصادی و اجرای پروژه‌های زیربنایی با مشارکت طرفین فراهم می‌کند. همچنین قرارداد خط اعتباری میان ایران و ایتالیا جهت تأمین مالی تجهیزات، ماشین‎‌آلات، قطعات یدکی، خدمات ساخت و سایر خدمات از تأمین‌کنندگان ایتالیایی و در قالب يك قرارداد عمومی با نام Master Credit Agreement (MCA) تنظيم و به امضا رسيد.

بانک صنعت و معدن به عنوان تنها بانک توسعه‌ای در زمینه حمایت از صنعت و معدن کشور و تأمین مالی پروژه‌های بزرگ صنعتي ، تلاش كرده است تا در راستای انطباق با استانداردهای بین‌المللی و کاهش ریسک اعتباری تغییراتی در ساختار خود طی دوسال گذشته انجام دهد که تهیه صورت‌های مالی برمبنای استاندارد IFRS، ایجاد واحد تطبیق، تدوین و بازنگری دستورالعمل‌‌های مرتبط با روابط کارگزاری، مبارزه با پولشویی و اجرای آنها از جمله اقدامات این بانکمحسوب می شود.

اين بانك از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون قراردادهای فاینانس بسیاری را با کشورهای هندوستان، چین، کره جنوبی، اتریش، دانمارک و روسیه امضا کرده و با توجه به پیشینه درخشان در زمینه تأمین مالی طرح‌های بزرگ صنعتي جهت واردات ماشین‌آلات و تجهیزات از شرکت های مهم ایتالیایی مانند Sacmi, Danieli و همچنین مذاکرات موفق با بانکهای ایتالیایی، توانست به عنوان یکی از بانک های منتخب در امضای این قرارداد معرفی شود.

کشور ایتالیا همواره یکی از شرکای مهم اقتصادی ایران به شمار می‌آید و در سال 2010 بزرگترین شریک تجاری ایران در بین سایر کشورهای اروپایی محسوب مي شد اما پس از اعمال تحریم‌ها بر ایران تبادلات بین المللی اقتصادي این کشور به نصف کاهش یافت و پس از برداشته شدن تحریم ها و در نیمه اول سال 2017 حجم مبادلات بین دو کشور نسبت به سال 2016 سه برابر شد و ضرورت گسترش روابط اقتصادی و بانکی پدید آمد.

از سوی دیگر یک شرکت سرمایه گذاری جهانی بنام اینویتالیا برای کمک به شرکت های ایتالیایی علاقمند به کار با ایران تاسیس شده است تا اعتبارات بانکی را در اختیار بانک های ایرانی قرار دهد و متقاضیان دریافت تسهیلات خط اعتباری اینویتالیا می‌توانند به بانک صنعت و معدن مراجعه کرده و طرح توجیهی خود را در اختیار این بانک‌ قرار دهند و پس از تأیید این بانک و دریافت مجوزهای لازم از بانک مرکزی، قرارداد فرعی بین بانک و موسسه ياد شده امضا می شود.

پرداخت و بازپرداخت این تسهیلات به یورو و از طریق یکی از بانک های تجاری ایتالیا انجام خواهد گرفت و امکان استفاده از این خط اعتباری برای بخش دولتی نیازمند مجوز شورای اقتصاد و بخش خصوصی نیز براساس اولویت طرح، نیازمند تائید وزارتخانه مربوطه می باشد.

مزیت هزینه‌‌ای که قرارداد مذکور برای بازار ارز ایران دارد، استفاده از واحد پول يورو است كه به عنوان يكي از مهم‌ترین ارز‌های بین‌المللی در مراودات تجاری مورد استفاده قرار مي گيرد و در قرارداد یادشده نیز از این حوزه استفاده می شود. بالطبع چنین سازگاری بین ارز مورد مبادله و موقعیت مکانی کشور طرف تجارت، مزیت‌های هزینه‌ای را برای بازار ارز ایران به همراه خواهد داشت.

گفتني است که بانک صنعت و معدن تاکنون گام های مثبت بسیاری را در راستای تخصیص منابع به طرح ها و واحدهای صنعتی، پشتیبانی از تولید و صنعت در نقاط مختلف کشور همچون تامين مالي پروژه برقي‏سازي راه آهن تهران - مشهد و احداث خط آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی و تامین مالی هواپیماهای ایرباس و ای تی آر در رونق بخش حمل و نقل هوایی کشور برداشته است که خوشبختانه امضای بزرگ‌ترین قرارداد خط اعتباری میان ایران و ایتالیا به ارزش ۵ میلیارد یورو برگ زرین دیگری بر افتخارات این بانک اضافه کرده است و باعث گسترش شبکه ارتباطات و تعاملات بین المللی در بهبود زیرساخت های توسعه اقتصادی کشور می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین