|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۹۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
در شرایطی که مسئولان دولتی و قضائی تلاش دارند تا جو جامعه را پس از اعتراضات آرام نگه دارند، خطیب جمعه تهران یعنی حجت‌الاسلام کاظم صدیقی گفته است که «اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال‌ها را شست و تمیز کرد».
مدت‌هاست که دلسوزان بر لزوم اعمال تغییراتی در نماز جمعه تاکید دارند و بیش از همه بر جوانگرایی تاکید می‌شود. اظهارات روز جمعه خطیب جمعه تهران بار دیگر لزوم اصلاحات را پررنگ کرد. بیان برخی موضوعات از سوی برخی ائمه جماعات سبب نارضایتی‌هایی می‌شود و برخی نهادها در مقام پاسخگویی بر می‌آیند. مانند برخی انتقادات که از دولت و وزارتخانه‌ها می‌شود یعنی مشاوران ائمه جماعات اطلاعات را به‌صورت کامل و دقیق در اختیار ائمه جمعه قرار نمی‌دهند و آنها بر اساس اطلاعات دریافتی از مشاوران اقدام به طرح مسائلی از تریبون نماز جمعه می‌کنند که سبب گلایه‌هایی می‌شود. چند روز قبل بود که حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری حکم ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور را دریافت کرد؛ او یک روحانی جوان است که مدتی هم ریاست سازمان ملی جوانان را بر عهده داشت. پس از این انتصاب بود که اذهان به سمت تغییرات جدی در ستاد نماز جمعه رفت که در صدر آن جایگزین کردن ائمه جمعه جوان به‌جای ائمه جمعه با تجربه‌ای بود که سن وسال زیادی داشتند. معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هم چندی پیش بر لزوم جوانگرایی تاکید کرده و گفته بود: «مطالبه مردم و جوانان کشور این است که تریبون‌داران ائمه جمعه رو به جوانگرایی پیش بروند تا علاوه ‌بر درک نسل جوان، بتوانند مردم را در ارتباط با نیازهای روز و مسائل مختلف دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اقناع کنند و این خاستگاه توده مردم است.» حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده خاطرنشان کرده بود: «تقاضای مردم و جامعه این است که در جایگاه ائمه جمعه تنوع و تحول ایجاد شود فلذا ممکن است نهاد نماز جمعه همچنین نتیجه‌ای بگیرد اما جابجایی‌ها با نظر ائمه جمعه صورت می‌گیرد.» همچنین نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد هم با تاکید بر اینکه نماز جمعه قرارگاه فرهنگی شهر است، گفته بود «جوانگرایی در میان اعضای ستادهای نماز جمعه ضرورت دارد.»

تریبون نماز جمعه

از سوی دیگر تنها جوانگرایی نیست که بارها از سوی دلسوزان برای جذب مخاطب بیشتر به نماز جمعه مورد تاکید قرار گرفته است بلکه محروم کردن یک جریان از تریبون نمازجمعه هم گلایه دیگری است که درباره سیاست‌های نماز جمعه مطرح می‌شود. اصلاح‌طلبان سال‌هاست که برای حضور در پشت تریبون نماز جمعه دعوت نمی‌شوند و این در حالی است که جریان رقیب آنها با استفاده از این تریبون به بیان موضوعاتی می‌پردازد که فرصت پاسخگویی از همان تریبون به اصلاح‌طلبان داده نمی‌شود. تغییر در راس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه این را پدید آورده که شاهد حضور جریانات دیگر هم در پشت تریبون نماز جمعه باشیم چرا که طبیعی است طیف اصلاح‌طلب جامعه چندان رغبتی به حضور در مراسمی ندارد که از تریبون آن به انتقاد یک طرفه از جریان حامی‌اش پرداخته می‌شود. بنابراین با دعوت از ائمه جمعه اصلاح‌طلب مراسم عیادی سیاسی نماز جمعه با شکوه‌تر از همیشه برگزار خواهد شد.

لزوم خداحافظی

خطیب جمعه تهران در این هفته اظهاراتی داشت که حتی مورد انتقاد اصولگرایان قرار گرفت و همین موضوع نمونه‌ای بود که لزوم بازنگری‌هایی در نمازجمعه را مورد تاکید قرار داد. در شرایطی که مسئولان دولتی و قضائی تلاش دارند تا جو جامعه را پس از اعتراضات آرام نگه دارند، خطیب جمعه تهران یعنی حجت‌الاسلام کاظم صدیقی گفته است که «اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال‌ها را شست و تمیز کرد». او از تلاش‌های نیروهای امنیتی، سپاه، ارتش و نیروهای مسلح در جریان اغتشاشات اخیر تشکر کرد و گفت: «در اغتشاشات اخیر که طراحی‌شده از سوی دشمن بود، متاسفانه به دست داخلی‌ها به بانک‌ها، مدارس علمیه، پایگاه‌های نماز جمعه، منازل امامان جمعه، ادارات دولتی و... حمله شد که البته اینها کار ملت نبود و همه به دستور شیطان بزرگ انجام شد و شاهدیم که مردم به‌خوبی انزجار خود را از این رفتارها نشان دادند و صف اغتشاشگران را از معترضان جدا کردند». محمدعلی وکیلی در واکنش به اظهارات حجت‌الاسلام صدیقی در نماز جمعه تهران در توئیتر خود نوشت: «حضرت آقای صدیقی خسارت انفعال ادعایی نمایندگان ملت به‌مراتب کمتر از تعابیر تحقیرآمیز و دون ‌شانی چون آشغال برای معترضان است، متاسفانه این رفتارها نتیجه نگاه از بالاست». عزت‌ا... ضرغامی که ریشه اصولگرایی دارد هم گفت: «تعبیر کلی آشغال در مورد معترضان، مشابه «خس و خاشاک» هزینه ساز است.» ضرغامی در کانال تلگرامی خود در ادامه نوشت: «کلام غیردقیق، زمینه‌ساز فهم نادرست و بروز فتنه است. راه‌حل معضلات فرهنگی-اجتماعی افزایش بودجه حوزه‌های علمیه نیست!» مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در واکنش به اظهارات امام جمعه تهران نوشت: «جناب صدیقی آشغال نامیدن و بدتر از آن آشغال دانستن فرزندان معترض و سرخورده ما که همگی پس از انقلاب به دنیا آمده‌اند، دور از منش نبوی و علوی است. اگر نمی‌توانیم دردی دوا کنیم، نمک بر زخمشان نپاشیم. احترامشان را نگه دارید و به شعور این ملت شریف و بافرهنگ توهین نکنید.» به‌نظر می‌رسد خداحافظی حجت‌الاسلام صدیقی از تریبون نماز جمعه و سپردن آن به ائمه جمعه جوان سبب ثبت‌نام او به نیکی خواهد شد.

سهو لسان؟

جهان نیوز هم نوشت: «آقای صدیقی فرمودند مردم مثل دریا آشغال‌ها را شستند. با تسامح می‌شود چنین گفت؛ احتمالا سهو لسان آقای صدیقی در مثال زدن است. چون اجتماع مردم را دریا دانستند، خواستند به شستن ناپاکی‌ها اشاره کنند و تعبیر آشغال و... اگرنه مگر مردم دریا هستند که معترضان آشغال باشند؟ بعد هم‌ مردم برای تقابل با منافقین به صحنه آمدند نه همه معترضان؛ پس تعبیر آشغال بعید نیست. اما خب مخاطب حق دارد این‌طور برداشت نکند. چون سخن آقای صدیقی دلالت‌های بسیاری دارد. اما اگر به تسامح عبور نکنیم این حرف اشکال مهم‌تری دارد؛ چرا امروز جناب صدیقی؟ چرا بعد از آمدن مردم؟ چرا بعد از سخنان رهبری؟ آیا تریبون شما، تنها خطبه نماز جمعه است؟»

امکان ندارد!

پس از این واکنش‌ها بود که حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی به خبرگزاری دانشجو گفت: وقتی بنده می‌گویم مردم جمع شده‌اند، معاذا... نمی‌توانم بگویم که مردم چه هستند و روشن است که اگر دریایی به‌وجود آمده و موج این دریا «آشغال» را برده، همان فضای فتنه بوده است و اصلا کاری به اشخاص ندارم. وی با اشاره به تجمع مردم در نهم دی سال 96 گفت: اجتماع مردم همانند نهم دی هشتاد و هشت بود. فضایی که دشمن به‌وجود می‌آورد مثل آشغالی است که مزاحم است و این اجتماع مردم فضای فتنه و آشوب را می‌برد. خطیب موقت تهران افزود: مردم ما را از خودشان می‌دانند و من هم به مردم عشق دارم. من خدا را شکر می‌کنم که در خدمتم مردم هستم و در میان آنها هستم. در این خطبه هم من نماینده مردم و بلندگوی آنها بودم. در این خطبه نهایت احترام را به مردم کردیم، از آنها تشکر کردیم و امکان ندارد من بخواهم به مردم حتی معترضین و آن‌هایی که به‌خاطر اعتراض بیرون آمدند هیچ‌بی‌احترامی بکنم.

منبع:آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین