|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۱۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: هم اکنون میزان شوری آب دریاچه ارومیه به 500 گرم در لیتر رسیده است.

داودرضا عرب بعد از ظهر چهارشنبه در نخستین جلسه شورای فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه میزان شوری در وضعیت عادی دریاچه ارومیه باید 250 گرم نمک در لیتر باشد اظهارداشت: این رقم در حال حاضر به 500 گرم در لیتر رسیده که بالاترین وضعیت است.

وی ادامه داد: وضعیت مناسب دریاچه ارومیه تراز اکولوژیک 1274.1 متر و حجم آب 14 میلیارد و 576 میلیون مترمکعب است که باید به این وضع برسیم.

عرب اظهارداشت: تراز آبی فعلی دریاچه ارومیه نیز 1270.52 متر است که با تراز اکولوژیک حدود 3.5 متر فاصله دارد.

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه مردم را رکن اصلی مشارکت در اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه دانست و گفت:  مشکل اصلی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مصرف بی رویه آب است و باید این روند با همراهی مردم اصلاح شود.

وی با بیان اینکه تهدید دریاچه ارومیه با برنامه ریزی مناسب و هماهنگی می تواند به یک فرصت مناسب برای توسعه تبدیل شود اضافه کرد: در این راستا باید از تمامی ظرفیت ها برای کاهش مصرف آب به ویژه در مصارف کشاورزی و توجه به معیشت جایگزین در منطقه بهره ببریم.

دانش، تخصص، ظرفیت و منابع برای احیای دریاچه ارومیه در کشور وجود دارد

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه همه شرایط برای احیای دریاچه ارومیه در کشور وجود دارد گفت: کافی است برای قدم برداشتن در این زمینه اراده کرده، همه ظرفیت‌ها و توان انسانی را به این جهت سوق دهیم.

موید حسینی از شکل‌ گیری عزم راسخ در سطح استانی و ملی برای نجات دریاچه ارومیه در بخش‌های مختلف عمرانی، صنعتی، فرهنگی خبر داد و افزود: همانگونه که وجود دریاچه ارومیه یک ظرفیت مهم برای سرمایه‌ گذاری و توسعه قلمداد می‌شود، خشک شدن آن به همان اندازه تبعات منفی و مخرب به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه از این به بعد باید حرکت‌های سازنده‌ای را برای نجات دریاچه ارومیه ترتیب داد اظهارداشت: باید گذشته و غفلت‌هایمان را به مناسب ‌ترین شکل جبران کنیم.

مسئول کمیته تلفیق احیای دریاچه ارومیه نیز در این نشست گفت: پس از بررسی و کارشناسی راهکارهای مختلف بر اساس یک برنامه دوساله وضعیت دریاچه ارومیه به تثبیت می رسد.

مسعود تجریشی با بیان اینکه در  مدت شش ماه به کمک کارشناسان و محققان و صاحبنظران دانشگاه های تهران، تبریز و ارومیه به راهکارهایی رسیدیم افزود: بر اساس این راهکارها وضعیت دریاچه را بعد از دوره گذرای 2 ساله تثبیت و در مدت 7 ساله احیاء می کنیم.

مسئول کمیته تلفیق احیای دریاچه ارومیه در ادامه از تشکیل شورایی در ستاد احیای دریاچه ارومیه تحت عنوان شورای فرهنگی و اجتماعی خبر داد و افزود: در این راستا دو کمیته آن نیز تشکیل یافته که یکی کمیته راهبری تخصصی و دیگری کمیته راهبری فنی است.

تجریشی انعکاس وضعیت اجتماعی، فرهنگی منطقه، فعال کردن بسترهای لازم، پیگیری و پایش، حمایت از کارگروهان تخصصی و فنی، شفاف سازی و اطلاع رسانی، پیگیری مطالبات مردم، نظر سنجی و برخی از این موارد را از وظایف شورا عنوان کرد.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین