|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۹
کد خبر: ۱۹۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
فرزند آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اگر در سال ۵۷ انقلاب اسلامی با شعار «جمهوری اسلامی» آمد، همه می‌دانیم که این آغاز راه بود و هنوز به‌طور دقیق تبیین نشده است. عقلانیت در عمل و اعتدال در روش تنها راهبرد جامعه و نظام اسلامی برای دستیابی به اهداف خود است.
رییس بنیاد علوم وحیانی اسراء گفت: آیت‌الله هاشمی اسلام آزاد می‌خواست تا براساس اسلام و فقه آزاد و اندیشه در دین، با روش عقلانی و اعتدال، نظام اسلامی را بسازد.

 حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن تقدیر از حضور حضار در این مراسم، این حضور پرشور را ادامه حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی دانست و با تاکید بر اینکه مرحوم هاشمی همواره یار امام و رهبری بود، اعلام کرد: کسانی که همواره استوار مانده و در فراز و فرود این انقلاب از عهدی که با رهبری و مردم بستند، تخطی نگردند، ماندگار می‌مانند.

وی افزود: سخن مرحوم هاشمی، رساندن ملت و کشور ایران به جایگاه رفیع در جهان بود و این حضور ملت کنار ایشان باعث شد همه بی‌مهری و کم‌لطفی‌ها کنار رود و سیمای درخشان آیت‌الله هاشمی به جهان نشان داده شود.

این پژوهشگر دینی گفت: عده‌ای رادمردانه هر آنچه دارند، به صحنه می‌آورند. پس درود بر اسلام و امام که این بزرگوار را تربیت کرد.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در زمان درگذشت آیت‌‌الله هاشمی گفت: اینکه رهبری فرمودند به رغم اختلاف نظرها و نیز باوجود دسیسه های دشمنان هاشمی در کنار انقلاب ماند، شایان توجه است.

رییس بنیاد علوم وحیانی اسراء با بیان این‌که علت دیگر حضور مردم به‌خاطر روش و منش آیت‌الله هاشمی است از ابتدا تا پایان عمر ایشان بود، تاکید کرد: امروز همه از عقلانیت آیت‌الله هاشمی در نظر و اعتدال و عمل می گویند که کاملاً مطلب حق و درستی است.

جوادی آملی یادآور شد: آیت‌الله هاشمی همواره بر این نکته تاکید داشت و می‌دانست که افراط و تفریط جوامع را از بین برده و به چالش کشیده و مانع از موفقیت آنها شده است و  فریاد و ناله آیت‌الله هاشمی، چه زمانی که فرصت خطبه خواندن داشت و چه آن وقت که نداشت و ناله سر می‌داد، صدای اعتدال و عقلانیت بود.

وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی همواره تاکید داشت و می‌دانست که جامعه و نظام با مشی و روش  اعتدال است که می‌تواند به جایی برسد و اگر عقلانیت و فهم اجتماعی و کارشناسی در امور دینی و اجتماعی نباشد، قطعاً دیر یا زود سقوط اتفاق خواهد افتاد.

این استاد حوزه علمیه همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مرام اخلاقی و انسانی والای هاشمی، گفت: چه زیباست اینکه هاشمی چه آنگاه که در زندان بود و چه در اوج قدرت، همواره منشی یکسان و روشی دوستانه و اخلاقی با همه اقشار داشت و اساساً بزرگی را در این می دانست و ملت را بزرگ می‌دید.

وی تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی به رغم این که به همه قدرت های دنیایی رسید، اما دنیا در چشم او کوچک بود و به رغم همه بی‌مهری‌ها زاهدانه زیست و  امروز هم همگان شاهد زندگی ساده هاشمی هستند.

وی با بیان این‌که اعتدال راهبرد زندگی و عقلانیت مسیر درست نظام است، تاکید کرد: همه اهل خرد و اندیشه باید برای این نظام و جامعه دل بسوزانند و نظام را به مقصد اصلی نزدیک کنند.

وی افزود: جهت سوم حضور مردم در راستای قدردانی از هاشمی این است که امروز باید ادامه این مسیر را با شواهد و قراین و سخنان و بیاناتی که از ایشان به‌جا مانده، پی گرفته و همگی از آن تبعیت کنیم.

جوادی آملی تصریح کرد: وقتی هاشمی در خطبه‌ها و سخنرانی‌هایش در سیره امامان تامل می‌کند، نکاتی دقیق استنباط می‌کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هاشمی با این نگاه از مفاهیمی که برگفته از قرآن و عترت است، زندگی می‌کرد و آموزه‌های وحدانی و الهی در اندیشه هاشمی معنای دیگری داشت.

وی افزود: او اسلام آزاد می‌خواست تا براساس اسلام و فقه آزاد و اندیشه در دین با روش عقلانی و اعتدال نظام اسلامی را بسازد.

فرزند آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اگر در سال ۵۷ انقلاب اسلامی با شعار  «جمهوری اسلامی» آمد، همه می‌دانیم که این آغاز راه بود و هنوز به‌طور دقیق تبیین نشده است. عقلانیت در عمل و اعتدال در روش تنها راهبرد جامعه و نظام اسلامی برای دستیابی به اهداف خود است.

او ادامه داد:  میلیون‌ها مردمی که در آن زمان به میدان آمدند، این معنا را می‌فهمیدند که آیت‌الله هاشمی به افقی دوردست می‌اندیشد که شایسته ایران عزیز باشد.

وی افزود: هاشمی آن زمانی که کسی از عدالت اجتماعی حرفی نمی‌زد، به میدان آمد و به نظرم ایشان از ظرفیتی که در اسلام می‌دید، حرف می‌زد.

رییس بنیاد علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: جمهوری اسلامی بزرگترین شعار دنیا است و همان‌طور که آیت‌الله جوادی آملی فرمود این مثل قجر و پهلوی نیست و اگر می‌خواهیم به آن امتداد ببخشیم، بالاتر از این حکومت جز حکومت بقیه‌الله نیست.

جوادی آملی همچنین گفت: جامعه، رهبری و نظام را می‌پذیرد اما نباید ظرفیت‌های نظام را کور کنیم و اجازه ندهیم ظرفیت‌های این حرکت محدود شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین