|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۹۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
بنا بر برخی اخبار منتشره، جلسه مشترک موگرینی با وزیران خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان پیش از دیدار با ظریف در بروکسل برگزار شد.
نشست مشترک وزیر امور خارجه کشورمان با فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس با محوریت برجام در مقر اتحادیه اروپا آغاز شد.

محمدجواد ظریف بامداد روز پنج شنبه به منظور شرکت در نشست مشترک با فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سه وزیر خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس  وارد بلژیک شد.

این سفر به دعوت فدریکا موگرینی انجام شده است.

بنا بر برخی اخبار منتشره، جلسه مشترک موگرینی با وزیران خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان پیش از دیدار با ظریف در بروکسل برگزار شد.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از شرکت در این نشست مشترک به صورت جداگانه با وزیر امور خارجه  فرانسه نیز دیدار کرده بود.

همچنین ظریف قرار است در دیداری دوجانبه با وزیر خارجه بلژیک در وزارت خارجه این کشور دیدار کند.

محور این گفت وگوها و رایزنی های دوجانبه و چندجانبه بحث برجام و تحولات پیش روی آن است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه نیز به منظور دیدار با همتای روسی خود به مسکو سفر کرده بود.

ظریف در دیدار با سرگئی لاوروف بر اهمیت پایبندی همه طرف‌ها به برجام تاکید و گفته بود ادامه روند اجرای برجام مستلزم پایبندی آمریکا به تعهداتش است.

وی در رابطه با دیدارهایش با اعضای 1+5 گفته بود: نیاز است برای پیگیری جدی توافق هسته‌ای هماهنگی‌ها و رایزنی‌هایی از نزدیک انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا قرار است روز جمعه در مهلت سه ماهه دیگر پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را از نقطه نظر آمریکا اعلام کند. همچنین قرار است تعلیق همزمان برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران طبق برجام مجددا تمدید شود.

موضوع نگران‌کننده آن است که ترامپ مخالف برجام است و در اکتبر 2017 عدم پایبندی ایران به برجام را برخلاف گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد و کنگره آمریکا با این تصمیم ترامپ همراهی نکرد. اکنون برخی بر این نظرند که ممکن است ترامپ در اقدامی یک‌جانبه در چارچوب اختیاراتش تعلیق تحریم‌ها طبق برجام را تمدید نکند که این اقدام به منزله خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای محسوب خواهد شد.

کشورهای اروپایی و جامعه بین‌الملل نسبت به هرگونه خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام هشدار داده و مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

برخی معتقدند این تلاش اروپایی‌ها بوده است که اجازه نداد در کنگره آمریکا طرحی علیه برجام به منظور بازگرداندن تحریم‌های گذشته به نتیجه برسد، با این حال اقدامات غیرقابل پیش‌بینی ترامپ موضوعی نگران‌کننده برای اعضای 1+5 و ایران و نیز سایر کشورهای جهان است.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین