|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۱
کد خبر: ۱۹۶۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
همچنین اعلام می‌داریم که از حق مسلم خود که تدریس درس انسان و محیط زیست و پاسداری از فرهنگ محیط زیستی و نهادینه کردن آن در کشور عزیزمان به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهیم آمد.
60تن از اعضای هیات علمی محیط زیست در دانشگاه‌های مختلف کشور و ۳۰۰۰ دانش آموخته محیط زیست در مقاطع مختلف تحصیلی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار سپردن تدریس کتاب انسان و محیط زیست به فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست شدند.

به گزارش ایسنا، تالیف کتاب درسی «انسان و محیط زیست» برای فراگیران رشته‌های علوم‌تجربی، ریاضی، علوم‌انسانی، کار و دانش و فنی و حرفه‌ای پایه یازدهم از اقدامات مهمی است که در نتیجه تفاهم سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش محقق شد و در تصمیمی از سوی وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموختگان رشته جغرافیا برای تدریس این کتاب انتخاب شدند. همین تصمیم اعتراض برخی فعالان حوزه محیط زیست به‌ویژه فارغ‌التحصیلان این حوزه را فراهم کرد و تابستان سال جاری قبل از آغاز سال تحصیلی جدید «کمپین حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست» خواستار تغییر تصمیم وزارت آموزش و پرورش در مورد به کارگیری تحصیلکردگان رشته جغرافیا برای تدریس کتاب «انسان و محیط زیست» شد.

کتاب «انسان و محیط زیست» اولین کتاب محیط زیستی است که تدریس آن در قالب کلاس دو ساعته در هر هفته برای پایه یازدهم همه رشته‌های آموزش و پرورش از مهرماه ۹۶ آغاز شد.

به گزارش ایسنا، نگارندگان این نامه معتقدند از فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها نمی‌توان انتظار داشت که هم از آبزیان بدانند و هم در زمینه وحوش ایران صاحب نظر باشند و هم بر مفاهیم آب، انرژی و اکوسیستم‌ها وقوف کامل داشته باشند بنابراین بی‌توجهی در انتخاب مدرس متخصص، بنا بر تجربه و مدارک لازم در بی تفاوتی اکثریت معلمینی که تدریس این کتاب به آنها سپرده شده است باعث بی‌اثر شدن و ابتر ماندن اهداف عالیه این برنامه درسی خواهد شد.

متن نامه به شرح زیر است:

« جناب آقای سید محمد بطحایی

وزیر محترم آموزش و پرورش

با سلام و احترام

ضمن تشکر از اهتمام نظام آموزشی کشور که در حرکتی موثر موضوع آموزش محیط زیست برای اولین بار به صورت کتاب درسی «انسان و محیط زیست» در وزارت آموزش و پرورش آماده برای تدریس شده است. بدین وسیله ما امضاکنندگان این نامه شامل ۶۰ نفر از اعضای هیات علمی رشته محیط زیست در دانشگاه های کشور و بیش از سه هزار دانش آموخته رشته محیط زیست، تقاضا داریم به منظور تاثیرگذاری هر چه بیشتر این درس برای آینده سازان کشور و ایجاد بستر مناسب برای اندیشیدن آنان و پیشگیری از بحران‌های آب، انرژی، انقراض حیات وحش، نابودی جنگل‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها در آینده؛ از مدرسانی برای تدریس استفاده شود که دانش محیط زیست را در دانشگاه فرا گرفته باشند، همچنین خواستاریم، حال که آموزش و پرورش دنبال جبران کمبود نیروی انسانی است، از نیروهای جوان و متخصص محیط زیست برای پر کردن این خلا بهره ببرد.

بدیهی است از فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها نمی‌توان انتظار داشت که هم از آبزیان بدانند و هم در زمینه وحوش ایران صاحب نظر باشند و هم بر مفاهیم آب، انرژی و اکوسیستم‌ها وقوف کامل داشته باشند. لذا ما متخصصین این رشته با ارج نهادن بر این حرکت جدید استفاده از دبیران سایر رشته‌ها غیر از رشته محیط زیست را برای تدریس درس» انسان و محیط زیست»  که برای مقطع دوم دبیرستان تدوین شده است را تاثیرگذار نمی‌دانیم و احساس می‌کنیم بی‌توجهی در انتخاب مدرس متخصص، بنا بر تجربه و مدارک لازم در بی تفاوتی اکثریت معلمینی که تدریس این کتاب به آنها سپرده شده است، باعث بی اثر شدن و ابتر ماندن اهداف عالیه این برنامه درسی خواهدشد.

همچنین اعلام می‌داریم  که از حق مسلم خود که تدریس درس انسان و محیط زیست و پاسداری از فرهنگ محیط زیستی و نهادینه کردن آن در کشور عزیزمان به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهیم آمد.

در پایان خواهشمندیم دستور فرمایید تنها دانش آموختگان رشته محیط زیست برای تدریس کتاب مذکور حائز شرایط قانونی تلقی شوند و از سایر تحصیلکردگان در رشته‌های تخصصی مرتبط با دانش آنان استفاده شود. پیشاپیش از بذل توجه همه بزرگواران کمال تشکر را داریم«.

رونوشت این نامه به نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان امور استخدامی کشور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال شده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین