|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۱
کد خبر: ۱۹۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
نماینده مردم کازرون و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بر حمایت کامل قوه‌ مقننه از بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با هدف استفاده از تاثیرات مثبت آن در جامعه، تاکید کرد.
 نماینده مردم کازرون و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بر حمایت کامل قوه‌ مقننه از بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با هدف استفاده از تاثیرات مثبت آن در جامعه، تاکید کرد.

حسین رضازاده در حاشیه‌ برگزاری نخستین نشست سراسری بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران در شیراز، به خبرنگاران گفت: یکی از ابزارهای مهم کار در پزشکی قانونی و فعالیت‌های تاثیرگذار قضایی، آزمایش‌های ژنتیکی است.

وی با بیان این‌که «شمول تاثیرات علم ژنتیک در عرصه‌های مختلف بسیار گسترده است»، استفاده از این ظرفیت برای پیشگیری از بروز بیماری‌های جسمی و مشکلات ناشی از وقوع جرائم مختلف را از مهمترین اثرات آن برشمرد.

وی با بیان این‌که «پزشکی قانونی هم‌اکنون هم یک بازوی توانمند برای قوه‌ قضاییه است»، گفت: راه‌اندازی بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران، در راستای اقدامات پیشگیرانه در وقوع جرائم مختلف دارای اهمیت است.

 این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر لزوم حمایت کامل مجلس شورای اسلامی و دولت و تمام نهادها و سازمان‌ها برای تقویت این بانک تاکید و اضافه کرد: زمانی تاثیرگذاری بانک اطلاعات هویت ژنتیک در تمام ابعاد فراگیر می‌شود که دسترسی به اطلاعات این بانک نیز جامع و کامل باشد.

وی با اشاره به بعد قضایی و حقوقی این اقدام، گفت: آن‌چه در این راستا می‌توان به‌دست آورد، کشف جرائم و اقدامات مجرمانه در زمانی کوتاه‌تر و به شکلی دقیق‌تر است.

وی با بیان این‌که «کشف بخشی از جرائم اکنون در کشور به اشکال سنتی انجام می‌شود»، گفت: راه‌اندازی این بانک اقدامی در به روز رسانی فعالیت‌های مرتبط با کشف جرائم و ممانعت از وقوع آن‌هاست.

رضازاده،‌ جنبه‌ پیشگیرانه‌ راه‌اندازی و فعالیت بانک اطلاعات هویت ژنتیک را در جرائم مختلف بسیار مهم دانست و گفت: قطعا در آینده این بانک می‌تواند باعث کاهش آمار افزایشی تعداد پرونده‌ها، خصوصا در بخشی از جرائم سخت، شود.

وی قول داد که مجلس در راستای رفع چالش‌های پیش‌روی این بانک، همراه و متعامل خواهد بود.

وی تصریح کرد: بی‌تردید وقتی مجرمی بداند که با وجود بانک هویت ژنتیکی، امکان کشف جرم و دستگیری او زیاد خواهد شد، مرتکب جرم نخواهد شد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تحقیقاتی که در سایر کشورهای اجرا کننده‌ی بانک اطلاعات هویت ژنتیکی، گفت: این تحقیقات نشان از کاهش 30 درصدی وقوع جرائم خشن دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین