|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
بحث در مورد موضوعات مختلف ادامه دارد و همان‌طور که مقام معظم رهبری با محبت و لطف همیشگی‌شان مطرح کردند تیم مذاکره‌کننده با عنایت به حقوق مردم اجازه نخواهد داد که در حقوق مردم ایران دست‌اندازی صورت بگیرد. وزیر امور خارجه بهترین راه را برای گفت‌وگو با مردم ایران راه تکریم و احترام و تلاش برای رسیدن به فهم متقابل دانست.
محمدجواد ظریف در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر از وین درباره مذاکرات ایران و 1+5 افزود: بحث در مورد موضوعات مختلف ادامه دارد و همان‌طور که مقام معظم رهبری با محبت و لطف همیشگی‌شان مطرح کردند تیم مذاکره‌کننده با عنایت به حقوق مردم اجازه نخواهد داد که در حقوق مردم ایران دست‌اندازی صورت بگیرد.

او اضافه کرد: در مورد مسائل موجود در تلاش هستیم که راه‌حل‌هایی پیدا کنیم که هم دسترسی ما به آخرین فن‌آوری‌های روز دنیا تأمین شود و هم همه محدودیت‌هایی که برای مردم ایران از نظر اقتصادی و از طریق تحریم‌ها ایجاد شده است برطرف شود، هم راه برای همکاری‌ها در حوزه فن‌آوری هسته‌ای فراهم شود که امکان افزایش دانش فنی ما باشد هم دستاوردهایی که داشته‌ایم در این حوزه‌های مهم از این دستاوردها حراست شود.

ظریف گفت: این‌ها مبانی‌ای است که ما براساس آن مذاکره می‌کنیم و امیدوار هم هستیم که با استقامت و پایداری روی حرف‌مان با ارائه نظر منطقی و با بیان دقیق و همان‌طور که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم مشاهده کردیم، بتوانیم دنیا را قانع کنیم که بپذیرند با یک برنامه هسته‌ای کاملا صلح‌آمیز زندگی کنند.

وی افزود: ما هم این آمادگی را داریم که نشان بدهیم که برنامه هسته‌ای ما کاملا صلح‌آمیز است به خاطر این که جمهوری اسلامی همان‌طور که بارها در بالاترین سطوح گفته شده است، نه به سلاح هسته‌ای به عنوان یک ابزار تأمین امنیت اعتقادی دارد و نه اعتقاد دارد که استفاده از این ابزار مشروعیتی دارد و معتقدیم که در واقع باید کل دنیا به سمت عاری شدن جهان از سلاح هسته‌ای پیش برود و ما هم همواره در این مسیر پیشقدم هستیم.

ظریف در پاسخ پرسشی مبنی بر پیش‌بینی از آینده مذاکرات گفت: امیدواریم که اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد این واقعیات را ببیند،‌ به حرف‌های ما جدی توجه کند و بپذیرد که مردم ایران هیچ گاه در مقابل فشار، عقب نشینی نکرده‌اند.

او ادامه داد: بهترین راه برای گفت‌وگو با مردم ایران راه تکریم و احترام و تلاش برای رسیدن به فهم متقابل است، اگر به این نتیجه برسند که ما امیدواریم این کار در همین چند روزه انجام شود، رسیدن به راه حل ممکن است.

وزیر خارجه افزود: البته ما برای رسیدن به راه حل به هر قیمتی آمادگی نداریم، ما روی حقوق‌مان ایستادگی و در عین حال تلاش می‌کنیم که به یک راه حل قابل قبول، متین، منطقی، بلندمدت و پایدار دست پیدا کنیم.

وی افزود: دنیا باید به این واقعیت برسد که راه حلی که تحمیلی باشد راه حل نیست و اگر برای مدت کوتاهی هم بتوانند از یک راه حل تحمیلی استفاده کنند، این راه حل هیچ‌گاه پایدار نخواهد بود.

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه این مصاحبه در پاسخ به این سوال که این هفت روز گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: به هرحال همه این دیدارها به نزدیک کردن مواضع کمک می کند.

ظریف افزود: این که من بخواهم بگویم در این مدت ما توانسته‌ایم مشکلات اساسی را رفع کنیم، این اتفاق هنوز نیافتاده است اما بر روی متن، همکارانم به‌ویژه معاونان دوطرف مذاکره کننده از طرف ما آقایان عراقچی و روانچی و از طرف مقابل خانم اشمید کار قابل توجهی کرده‌اند.

او گفت: من در پایان دور گذشته اظهار کردم که تعداد پرانتزها بیش‌تر از تعداد کلمات متن است اما الان می‌توانیم بگوییم که شاید نزدیک به 50 درصد متن مورد توافق باشد که البته این به آن معنا نیست که ما روی نقاط اختلافی به نتیجه رسیده‌ایم.

ظریف افزود: شاید روی موضوعات مهم هنوز فاصله‌ها زیاد باشد اما دوستان ما لااقل توانسته‌اند متن‌ها را به هم نزدیک کنند تا تصمیم گیران سیاسی بدانند چند موضوع باقی مانده است تا روی آن موضوعات باید به نتیجه برسند.

وی با بیان این که هفته گذشته هفته پرکاری بود گفت: هفته گذشته بسیار پرمحتوا بود ضمن آن که موفقیت، بسیار زیاد نبود اما این‌طور نیست که بگوییم هفته گذشته کاملا موفقیت‌آمیز نبوده است.

ظریف در پاسخ به این سوال که 12 روز به پایان ضرب الاجل باقی مانده است، فکر می‌کنید در این مدت بتوان به نتیجه رسید و هم‌چنین اخبار حاکی از آن است که وزیران 1+5 اواخر همین هفته در وین حاضر خواهند شد؟ افزود: من احساس می‌کنم که اگر وزیران خارجه تصمیم بگیرند به وین بیایند برای رسیدگی به موضوعات نهایی نیست، بلکه برای این است که از آخرین تحولات اطلاع حاصل کنند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ضمن این که از آمدن آن‌ها ما هنوز خبر قطعی هم نداریم و بعد از آمدن آن‌ها مذاکرات ادامه خواهد داشت به این خاطر که همان‌طور که شما هم گفتید 12 روز دیگر به پایان این دور از مذاکرات و ضرب الاجل 29 تیر زمان داریم و اگر وزیران بخواهند به وین سفر کنند برای آگاهی از آخرین تحولات است.

ظریف ادامه داد: قبل از ورود آن‌ها حتما مذاکرات بسیار فشرده‌ای خواهیم داشت و بعد از ترک وین توسط آن‌ها هم مذاکرات ادامه خواهد یافت تا این که نزدیک به روزهای آخر ببینیم کار ان‌شاءالله به توافق می‌رسد یا این که نیاز است تصمیم دیگری گرفته شود.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
خودي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
0
1
خدايا ما چه نابغه هايي در وزارت خارجه و الباقي وزارتخانه ها داريم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین