|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۹۶۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
دکتر اکرمی با بیان اینکه ذات و فلسفه دانشگاه این است که با اندیشه و تفکر و نوآوری سروکار دارد، افزود: لازمه اشاعه توسعه تفکر و نو اندیشی این است که باید دانشگاه آزاد باشد و اساتید و دانشجویان به بتوانند به راحتی صحبت کنند و مواضع خود را مطرح و فضای بحث و جدل و مباحثه ایجاد شود.
رییس دانشگاه هنر گفت: به طور کلی علت اینکه کرسی‌های آزاداندیشی پا نگرفته است عدم اطمینان از این مساله است که آیا آزادی برای بیان حرف مخالف وجود دارد یا خیر و اگر این فضا باز شود تعداد برگزاری این کرسی‌ها افزایش می‌یابد.  

دکتر غلامرضا اکرمی با بیان اینکه تعریف دقیقی از فعالیت فرهنگی در دانشگاه ها وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات در حوزه فرهنگی دانشگاه ها این است که بودجه کافی برای فعالیت‌های فرهنگی وجود ندارد و به طور کلی به مسائل فرهنگی اهمیت لازم داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل اینکه تعریف درستی از فعالیت فرهنگی در کشور و دانشگاه‌ها وجود ندارد، همان بودجه های تخصیصی نیز به درستی و به‌جا استفاده نمی‌شود.

رییس دانشگاه هنر با تاکید بر اینکه به طور کلی در کشور بهای کمی به مسائل فرهنگی داده می شود، افزود: لازم است که این فعالیت هادر دانشگاه ها گسترش داده شود و در تغییر اخلاق،‌ رفتار و نگرش دانشجویان اثر گذار تر باشد.

فعالیت فرهنگی در دانشگاه ها در حال حاضر  معطوف به فعالیت‌های مذهبی است

وی با اشاره به اینکه بیشتر فعالیت های فرهنگی دانشگاه‌ها در حال حاضر معطوف به فعالیت‌های دینی و مذهبی و همچنین سرگرمی است، اظهار کرد: انجام فعالیت های فرهنگی مذهبی و دینی در دانشگاه ها به صورت گسترده بسیار عالی است، اما کافی نیست و باید در همه حوزه ها این فعالیت ها را مد نظر قرار داد.

اکرمی با اشاره به میزان موفقیت کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه های کشور اظهار کرد: در دانشگاه های مختلف میزان توجه به برگزاری این کرسی ها متفاوت است و دانشگاه‌های بزرگ از جمله تهران، شهید بهشتی و علامه در این راستا فعالیت های بیشتری داشته اند همچنین در دانشگاه های جامع که رشته های علوم انسانی در آن ها غالب هست جای بیشتری برای این فعالیت های وجود دارد.

رییس دانشگاه هنر بیان کرد: در دانشگاه هنر به دلیل اینکه بیشتر جنبه ی عملی غالب است، فعالیت های مربوط به کرسی های آزاد اندیشی کمتر بوده است چرا که هنرمندان بیشتر به زمینه های تئوری می پردازند اما در این راستا دانشکده علوم نظری از سال گذشته در دانشگاه هنر با هدف فعالیت در حوزه علوم نظری راه اندازی شده است .

رشته" حکمت هنر" در دانشگاه هنر راه‌اندازی ‌می‌شود

وی با اشاره به اینکه در دانشکده علوم نظری دانشگاه هنر رشته هایی نظیر "فلسفه هنر"،"پژوهش هنر" و "علوم تلفیقی هنر" ایجادشده است، گفت: در صدد راه اندازی رشته "حکمت هنر" نیز هستیم و در این زمینه ها اساتیدی را جذب کرده ایم و امیدواریم بتوانیم با این حرکت نو بتوانیم باب کرسی های آزاد اندیشی را در دانشگاه هنر باز کنیم.  

دکتر اکرمی با بیان اینکه ذات و فلسفه دانشگاه این است که با اندیشه و تفکر و نوآوری سروکار دارد، افزود: لازمه اشاعه توسعه تفکر و نو اندیشی این است که باید دانشگاه آزاد باشد و اساتید و دانشجویان به بتوانند به راحتی صحبت کنند و مواضع خود را مطرح و  فضای بحث و جدل و مباحثه ایجاد شود.  

وی ادامه داد: در حوزه های علمیه نیز این مباحثه ها وجود دارد و در آن جا نیز اگر  مباحث دینی مطرح شود و کسی پیدا نشود که ایراد و صحبت خلافی را مطرح کند طبیعتا نمی‌توان در خصوص آن موضوعات بحث کرد و پاسخ داد.

رییس دانشگاه هنر با بیان اینکه دانشگاه باید این جو آزاد را داشته باشد تا مسائل مطرح شود و بتوان به دغدغه ها و پرسش های مختلف پاسخ داد و در این زمینه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی می تواند این جو را فراهم می کند،تاکید کرد: به طور کلی یکی از علت هایی که کرسی های آزاداندیشی پا نگرفته است عدم اطمینان از این مساله است که آیا آزادی برای بیان حرف مخالف وجود دارد یا خیر و اگر این فضا باز شود و این اطمینان حاصل شود، برگزاری این کرسی ها افزایش می‌یابد.  

لزوم تقویت فضای چند صدایی در دانشگاه

اکرمی گفت:  نظام ما، نظام فرهنگی است و اسلام همیشه با گفتگو، ابراز عقیده و مباحثه مسائل را مطرح کرده است و لازمه دنبال کردن این راه، چند صدایی شدن فضای دانشگاه ها است و اینکه صداهای مختلف در دانشگاه شنیده شود چراکه تا نسبت به یک مساله تشکیک نشود و یا مخالفتی صورت نگیرد قطعا پاسخی نیز داده نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: در مباحثه علمی و اندیشه ای باید تمرین صورت بگیرد و دانشمندان آمادگی پیدا کنند برای پاسخگویی به سئوالاتی که نظرات مخالفی را مطرح می کنند چراکه در حال حاضر در سطح دنیا به واسطه ایجاد  شبکه های مجازی همه اطلاعات به سرعت  منتشر می شود بنابراین باید افرادی باشند که بتوانند به این موضوعات جواب بدهند و اگر این مسائل بی جواب بماند نظرات دیگر حاکم می شوند و ذهن ها را اشغال می کنند.  

رییس دانشگاه هنر افزود: به نظر می‌رسد مقام معظم رهبری وقتی کرسی های آزاد اندیشی را مطرح کردند یک دلیل این بود که عقاید مختلف مطرح شود و دانشجویان به مجادله بپردازند و در زمینه پاسخگویی به انتقادات تمرین صورت بگیرد.  

اهتمام به ایجاد نشاط در جامعه و دانشگاه‌ها

اکرمی با اشاره به اینکه در مسائل فرهنگی جای هنر خالی است و بهای کمی به این مساله داده می شود، افزود: اساس و پایه مسائل فرهنگی،  هنر است و هنر می تواند مایه ای باشد که خیلی مسائل را به هم پیوند دهد و تلطیف کند بنابراین در این حوزه ها باید به جایگاه هنر اهمیت دهیم و توجه داشته باشیم.

رییس دانشگاه هنر در پایان با اشاره به ناآرامی های اخیر کشور که در حوزه دانشگاه ها نیز وجود داشت گفت: در اغتشاشات اخیر جدای از نقش بیگانه ها در بروز مسائل، باید به این مساله نیز توجه داشته باشیم که به مردم شادی بدهیم چراکه شادی لازمه زندگی است و وقتی نیست همه مسائل به درگیری و ناراحتی کشیده می‌شود و یکی از جنبه های فرهنگی این است که به شادی و نشاط جامعه و دانشگاه‌ها اهتمام داشته باشیم.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین