|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۱
کد خبر: ۱۹۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
بسیاری از قراردادهایی که در خود هنر نهفته، دارای استاندارد است به عنوان مثال تعداد فریم های یک لحظه از فیلم مشخص و دارای استاندارد است یا در حوزه موسیقی به نت ( لا) باید از استاندارد ایزو 16 تبعیت کند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران آمادگی این سازمان را برای استاندارد سازی کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد.

نیره پیروزبخت، روز یکشنبه در اختتامیه سومین نمایشگاه جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی(جایزه فیروزه)، با ارائه تعریفی از استاندارد گفت: استاندارد به معنای یک نظم و قاعده است، نظم و قاعده ای که بر هر چیزی حاکم است و اولین نمونه استاندارد نیز جهان هستی است زیرا همه چیز در آن سر جای خود قرار دارد.

وی ادامه داد: استاندارد نیز با تاسی از این مقوله در جامعه امروز ظاهر شد. در ایران نیز مردم تا پیش از این استاندارد را با علامت آن بر روی کالاها می شناختند اما اکنون استاندارد فراتر از این بحث رفته و با موارد بسیاری از آن در سال های اخیر روبرو شده ایم.

پیروزبخت با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: بر اساس این سیاست ها، همه محصولات باید دارای استاندارد باشند که البته این موضوع شامل محصولات فرهنگی وهنری هم می شود.

به گفته وی، حوزه استاندارد با حوزه فرهنگ وهنر نزدیکی دارد و در همه کشورها هنرهای هفتگانه مورد توجه استاندارد است.



رییس سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: بسیاری از قراردادهایی که در خود هنر نهفته، دارای استاندارد است به عنوان مثال تعداد فریم های یک لحظه از فیلم مشخص و دارای استاندارد است یا در حوزه موسیقی به نت ( لا) باید از استاندارد ایزو 16 تبعیت کند.

وی توضیح داد: این استاندارد در ایران «بسامد کوک استاندارد» نامیده می شود که میزان استاندارد برای این نوت 440 هرتز اعلام شده تا نوای خوش آهنگی به گوش مخاطب برسد هرچند هر کشوری می تواند این میزان را برای خود کمی بالا و پایین کند.

پیروزبخت با بیان اینکه اغلب کتاب ها، اسباب بازی ها و نوشت افزارها دارای استاندارد هستند، توضیح داد: در رابطه با کتاب 47 و درباره سایز بندی لباس 27 استاندارد ملی داریم.

به گفته رییس سازمان ملی استاندارد، حوزه های هنری مانند قلم کاری و ابریشم بافی نیز دارای استاندارهای ملی هستند.

وی گفت: برای تدوین استانداردهای کالاهای فرهنگی به ویژه با الگوی ایرانی اسلامی کاملا آمادگی داریم تا آنچه وجود دارد در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهیم و استاندارد آنچه وجود ندارد را تهیه و تنظیم کنیم.

رییس سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: قانون جدید سازمان ملی استاندارد ایران که اخیرا تصویب و ابلاغ شده است بر استانداردسازی کالاهای با الگوی های ایرانی اسلامی تاکید شده است و که همه دستگاه های مرتبط باید برای نظارت بر حوزه تولید با سازمان ملی استاندارد همکاری داشته باشند.

پیروزبخت اظهار امیدواری کرد: با هم افزایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان ملی استاندارد و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری بتوانیم برای ارتقای کیفیت کالاهای فرهنگی گام برداریم.

وی همچنین گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کالاهایی که فاقد استاندارد ملی هستند، گواهی انطباق محصولات دانش بنیان (دانش نماد) تعریف شده است و می توانیم از این مدل برای کالاهای فرهنگی هنری نیز استفاده کنیم.

در اختتامیه سومین نمایشگاه جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی(جایزه فیروزه) که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و جمعی از تولید کنندگان محصولات فرهنگی برگزار شد، از برگزیدگان چهار حوزه شامل کتاب، اسباب بازی، نوشت افزار و هدایای فرهنگی تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سخنرانی کرد و در بخشی از سخنانش گفت: وی اضافه کرد: نخست اینکه کالا‌های فرهنگی کالا‌های راهبردی است چراکه تاثیرگذاری دراز مدتی دارد به طور مثال یک ساعت فیلم می‌بینیم چند ساعت کتاب می‌خوانیم، دو سه ساعت بازی می‌کنیم، اما آثار آن‌ها تا سال‌ها یا حتی تا پایان عمر باقی می‌ماند.

وزیر ارشاد با تاکید براینکه کالا‌های فرهنگی اگر مصرف نشوند بنیان انسانیت انسان را در هم می‌زنند و فرو می‌پاشند گفت: یکی دیگر از دلایل راهبردی بودن کالا‌های فرهنگی این است که مانند محصولات کشاورزی اگر از خارج کشور وارد شود استقلالمان مورد خطر قرار می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه مبادلات فرهنگی میان کشور‌ها همیشه بوده و هست، افزود: اگر در فیلم، اسباب بازی و کتابمان وابسته به واردات باشیم استقلال ملی مان باخطر مواجه می‌شود.

صالحی گفت: کالا‌های فرهنگی، کالا‌های دیپلماسی نیز هستند و دیپلماسی رسمی درصدی از دیپلماسی عمومی را تشکیل می‌دهد، اما بخش عمده‌ای از دیپلماسی عمومی، دیپلماسی فرهنگی است که از طریق کالا‌های فرهنگی نمود و گسترش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه کالای فرهنگی صرفا کالا‌هایی هزینه بر نیستند بلکه درآمد آفرین و ارزش افزوده آفرین اند افزود: کالا‌های فرهنگی اگر با ایده و خلاقیت توام شوند می‌توانند به کالای اقتصادی و سود آور تبدیل شوند.

در پایان مراسم تفاهم نامه همکاری میان سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضای رییس سازمان ملی استاندارد ایران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین