|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۴
کد خبر: ۱۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
شورای اقتصاد روز گذشته پس از توضیحات عباس آخوندی، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درباره اختصاص مبلغ دو میلیارد دلار برای تامین مالی خارجی پروژه برقی کردن خط ریلی تهران – مشهد را تصویب کرد.
شورای اقتصاد روز گذشته پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درباره اختصاص مبلغ دو میلیارد دلار برای تامین مالی خارجی پروژه برقی کردن خط ریلی تهران – مشهد را تصویب کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، وزیر راه و شهرسازی پیش از این، برقی کردن خط آهن تهران – مشهد را اولویت این وزارتخانه عنوان کرده بود.

عباس آخوندی دی ماه سال گذشته گفته بود: "قرار است خط و لوکوموتیو مسیر ریلی تهران – مشهد برقی شود که کار گرانقیمتی است و برای تامین منابع مالی آن از طریق مذاکرات با کشورهای خارجی، فاینانس یا جذب برخی منابع داخلی اقدام خواهیم کرد."

به گفته وزیر راه و شهرسازی، "در هر صورت برقی کردن قطار مشهد – تهران در اولویت برنامه های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد زیرا 50 درصد حجم جابه جایی مسافر از طریق شبکه ریلی کشور در این مسیر انجام می شود."

به دنبال وعده آخوندی درباره تامین منابع مالی پروژه مذکور از طریق فاینانس، این موضوع به پیشنهاد وزارت راه در شورای اقتصاد مطرح تصویب شد.

گفتنی است طرح ملی برقی کردن خط راه آهن تهران - مشهد در تیر ماه سال 1386 در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومی به تصویب مجلس رسید اما اجرای آن در دولت قبل بارها به تعویق افتاد و سرانجام بدون برداشتن هیچ گامی فراموش شد.

با این وجود، وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم با تعیین این پروژه به عنوان اولویت خود، اولین گام را برای تامین منابع مالی آن برداشت.

در جلسه روز گذشته شورای اقتصاد، عباس آخوندی در خصوص اجرای طرح برقی کردن خط آهن تهران - مشهد با استفاده از تسهیلات مالی خارجی(فاینانس) توضیحات لازم را به اعضا ارائه کرد ودر نهایت درخواست وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسید.

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، زمان اجرای طرح  برقی کردن خط ریلی تهران – مشهد 42 ماه پس از عقد قرارداد تامین مالی پروژه در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب، سه سال و نیم بعد از عقد قرارداد مذکور، طرح برقی کردن خط آهن تهران مشهد اجرایی خواهد شد.

با اجرای این طرح، سرعت قطار به 200 کیلومتر در ساعت افزایش خواهد یافت و زمان سفر تهران – مشهد به 6 ساعت کاهش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، اجرای پروژه مذکور، مسافر در این مسیر را نیز به نحو قابل توجهی افزایش داده و به 34 میلیون نفر در سال خواهد رساند. در حال حاضر ظرفیت جابجایی در مسیر  تهران – مشهد 13 میلیون نفر در سال است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین