|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۱۹۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۱
کی از اطلاعاتی که در زمان خرید لپ‌تاپ بصورت واضح در مشخصات دستگاه ذکر می‌شود نام و مدل پردازنده مرکزی است. اما دیدن این مشخصات بدون داشتن اطلاعات قبلی می‌تواند گیج‌کننده باشد. بعنوان مثال آیا پردازنده‌ای با شماره مدل Corei7-7y75 سریعتر از پردازنده‌ای با شماره مدل Core i5-8250U است؟ و آیا به چه میزان سرعتی واقعاً احتیاج است؟
 کی از اطلاعاتی که در زمان خرید لپ‌تاپ بصورت واضح در مشخصات دستگاه ذکر می‌شود نام و مدل پردازنده مرکزی است. اما دیدن این مشخصات بدون داشتن اطلاعات قبلی می‌تواند گیج‌کننده باشد. بعنوان مثال آیا پردازنده‌ای با شماره مدل Corei7-7y75 سریعتر از پردازنده‌ای با شماره مدل Core i5-8250U است؟ و آیا به چه میزان سرعتی واقعاً احتیاج است؟

تقریباً اکثر لپ‌تاپ‌های بازار دارای پردازنده‌های شرکت اینتل هستند و تعداد کمی از لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه بازار نیز از پردازنده‌های شرکت AMD استفاده می‌کنند. با اینکه اکثر تراشه‌‌های پردازنده‌های مرکزی ساخت این دو شرکت هستند اما با مدل‌های مختلف و بسیار زیادی از انواع پردازنده در لپ‌تاپ‌ها مواجه هستیم. البته جای نگرانی نیست زیرا یاد‌گیری اساس نام‌گذاری‌ مدل‌های پردازنده‌ها کار چندان دشواری نیست.

چه پردازنده‌ای مورد نیاز است؟
اگر حوصله ندارید و می‌خواهید در نگاهی ساده فقط یک ایده کلی از تفاوت‌های بین پردازنده‌ها داشته باشید جدول بخش گالری به شما کمک خواهد کرد

چگونه شماره مدل یک پردازنده را بخوانیم
زمانی که به مشخصات پردازنده‌ها نگاه گذرا می‌کنید شماره مدل‌های آنها بصورت اعداد و حروفی در‌هم‌بر‌هم و گیج کننده به‌نظر می‌آیند.

اولین کلمه در شماره مدل یک پردازنده نام برند آن است که معمولاً Intel Core است اما بعضاً ممکن است به‌صورت Xeon، Celeron، Pentium یا Atom هم باشد. بعد از نام برند شرکت سازنده، نام سری پردازنده درج می‌شود که اغلب i3، i5 یا i7 است اما می‌تواند شامل حروفی دیگر مانند m5، x5، E یا N هم باشد. اولین عدد بعد از خط تیره مشخص کننده نسل پردازنده است. در حال حاضر آخرین نسل از پردازنده‌های شرکت اینتل نسل ۸ است. بنابر‌این جدید‌ترین پردازنده‌های این شرکت شماره ۸ را در این قسمت دارند. اما فعلاً تعداد کمی از لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده‌های نسل ۸ در بازار موجود است و هنوز اکثر آنها عدد ۷ یعنی نسل هفتم از پردازنده‌های اینتل را در این قسمت از شماره مدل دارند.

پس از این عدد احتمالاً ترکیبی از دو یا سه شماره و یک یا دو حرف که معمولاً U، Y، HQ یا HK است دیده می‌شود. در این ترکیب، اعداد نشان‌دهنده شماره موجودی خاص کالا (SKU: Stock Keeping Unit) و حروف، نشان‌دهنده رده پردازنده است. حروف مشخص کننده رده پردازنده بسیار مهم هستند چون رده خاص توان حرارتی پردازنده را مشخص می‌کنند.

اکثر لپ‌تاپ‌های جدید بازار که قیمتی بیشتر از ۱.۵ میلیون تومان دارند از نوع Core i3، Core i5 یا Core i7 هستند. همانطور که از نام‌گذاری‌ها مشخص است Core i3 کند‌ترین Core i5 متوسط و Core i7 سریعترین سری پردازنده است. معمولاً مدل Core i5 برای مصارف معمولی و روزانه که کار‌های گرافیکی سنگین و محاسبات علمی/مهندسی یا بازی سنگین در آن نباشد کاملاً کفایت می‌کند. هر دو مدل پردازنده Core i5 و Core i7 شامل ویژگی‌های Turbo Boost که سرعت پردازنده را بسته به نیاز افزایش می‌دهد و Hyper-Threading که امکان پردازش دو ترد (Thread) مجزا و همزمان را در هر هسته پردازشی (هسته‌های مجازی) به وجود می‌آورد هستند. این ویژگی‌ها در پردازنده‌های مدل Core i3 وجود ندارد. در ضمندر حال حاضر نسل هشتم پردازنده‌های اینتل فقط در انواع Core i5 و Core i7 راهی بازار شده‌اند.

پردازنده نسل هفتم یا هشتم؟
در پائیز سال ۲۰۱۷ شرکت اینتل جدیدترین پلتفرم پردازنده‌های خود یعنی نسل هشتم یا Kaby Lake Refresh را در سری‌های Core به بازار عرضه کرد. این تراشه‌‌ها راندمان فوق‌العاده‌ای را نسبت به نسل پیشین خود که در‌حال‌حاضر در اکثر لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به نمایش گذاشتند. در این نسل و در عمومی‌ترین رده از پردازنده‌های شرکت اینتل یعنی رده U تعداد هسته‌های پردازشی از دو هسته به چهار هسته افزایش پیدا کرده و این یعنی 8 ترد هم‌زمان که درست همانند پردازنده‌های گران قیمت رده HK یا HQ است. بر اساس آزمایشات ما، نسل هشتم پردازنده‌های سری Core در کارهای مالتی ترد بین ۵۰ تا ۹2 درصد سریعتر از نسل قبلی خود هستند. به‌عنوان مثال در آزمایشات ما از یک دستگاه لپ‌تاپ Dell XPS 13 با پردازنده i7-8550U محاسبه یک ماکرو بسیار سنگین اکسل در مدت ۱ دقیقه و ۸ ثانیه پایان یافت، اما در لپ‌تاپ XPS 13 دیگری با مشخصات یکسان ولی با پردازنده i7-7500U همین آزمایش ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه به طول انجامید. حتی در کارهای تک ترد نیز شاهد بهبود ۱۰ الی ۱۱ درصدی راندمان در این نسل هستیم. اگر‌چه در عرضه اولیه این نسل از پردازنده‌ها، شرکت اینتل فقط پردازنده‌های Core i5 و Core i7 در رده انرژی U را ارائه کرده است. بنابر‌این لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی و ایستگاه‌های‌کاری و همچنین لپ‌تاپ‌های بسیار کم‌مصرف و مقرون‌به‌صرفه‌ باید تا زمانی در سال ۲۰۱۸ منتظر نسل هشتم بمانند.

پردازنده‌های AMD سری رایزن (Ryzen) چطور هستند؟
پردازنده‌های سری FX و A شرکت AMD اغلب در لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه که در آنها راندمان چندان اهمیتی نداشت دیده می‌شدند، اما به زودی این رویه تغییر خواهد کرد. این کمپانی اخیراً پلتفرم قابل حمل رایزن خود را معرفی کرده است که پردازنده‌های مرکزی در سطح راندمانی نسل هشتم اینتل به‌همراه تراشه گرافیکی قدرتمند که در مدار پردازنده اصلی تعبیه شده است را وعده داده است.

همانند نسل هشتم اینتل، این پردازنده‌ها نیز دارای ۴ هسته پردازشی و توان حرارتی ۱۵ وات هستند. اولین سری لپ‌تاپ‌های رایزن اوایل سال 2018 و در ادامه تعداد بیشتری وارد بازار خواهند شد.

مشخصات پردازنده‌ها: هسته‌ها، هایپر-تردینگ، فرکانس کاری و …

هسته‌ها: پردازشگری درون یک پردازشگر، یک هسته قادر است روی یک کار پردازش انجام دهد درحالی که هسته دیگر روی کار دیگری در حال پردازش باشد. پردازنده اکثر لپ‌تاپ‌ها دارای دو هسته پردازشی هستند. پردازنده مدل‌هایی از لپ‌تاپ‌ها با راندمان بالا دارای چهار هسته پردازشی هستند. به لطف نسل هشتم پردازنده‌های شرکت اینتل، سری Core i5 و Core i7 در لپ‌تاپ‌های معمولی هم چهار هسته‌ای خواهند بود.

هایپر-تردینگ: ویژگی که در آن هر هسته قابلیت پردازش دو کار متفاوت را بصورت هم‌زمان داشته باشد. در حقیقت هر هسته پردازشی تبدیل به دو هسته مجازی می‌شود. اکثر پردازنده‌های اینتل از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند بنابراین پردازنده‌های دو هسته‌ای دارای ۴ هسته پردازشی مجازی و پردازنده‌های چهار هسته‌ای دارای ۸ هسته پردازشی مجازی هستند.

فرکانس کاری: با واحد گیگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود (هر گیگاهرتز ۱۰٫۰۰۰ هرتز است) این واحد، تعداد سیکل پردازشی پردازنده در هر ثانیه را نشان می‌دهد. این عدد هرچه بزرگتر باشد بهتر است اما هیچوقت تعیین کننده راندمان یک پردازنده نیست.

Turbo boost: در این ویژگی برای آنکه بعضی کارهای گذرا سریعتر انجام شوند، فرکانس کاری پردازنده به صورت موقت نسبت به فرکانس کاری پایه افزایش پیدا می‌کند. اکثر پردازنده‌های سری Core i5 و Core i7 از این ویژگی برخوردار هستند اما پردازنده‌های سری Core i3 خیر. در مشخصات پردازنده، فرکانس پیش‌فرض پردازنده همان فرکانس پایه پردازنده است در حالی ‌که بالاترین فرکانس کاری، فرکانس توربو (Max turbo frequency) نامیده می‌شود.

کَش (Cache): مقدار کمی حافظه‌موقت بسیار سریع که درون مدار پردازنده مرکزی تعبیه می‌شود. این حافظه، داده‌هایی که پردازنده به‌طور مکرر از آنها استفاده می‌کند را ذخیره‌ کرده تا سرعت پردازش کار‌های تکراری بالا رود. پردازنده‌های امروزی معمولاً بین ۱ تا 8 مگابایت حافظه کش دارند.

TDP (Thermal Design Power): حداکثر توان حرارتی طراحی شده که به حداکثر میزان مصرف انرژی پردازنده اشاره دارد و واحد آن وات (Watts) است. هرچقدر توان حرارتی بالاتر باشد راندمان نیز بالاتر می‌رود اما نتیجه آن مصرف انرژی بالاتر و تولید گرمای بیشتر است.

نسل‌ها
شرکت اینتل هر ۱۲ الی ۱۸ ماه یک نسل جدید از پردازنده‌های خود را معرفی می‌کند. پردازنده‌های نسل جدیدتر معمولاً سریعتر و بهینه‌تر از نسل قبلی هستند. اما متاسفانه همه سری‌ها و رده‌های پردازنده‌ها در یک زمان به نسل جدید‌ به‌روز نمی‌شوند مانند نسل هشتم، که در پائیز 2017 فقط دو سری از پردازنده‌های Kaby Lake Refresh به بازار ارائه شدند و ارائه بقیه سری‌ها به زمانی در سال 2018 موکول شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین