|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
کاترین اشتون و محمد جواد ظریف با هم دیدار می‌کنند
کد خبر: ۱۹۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
ایران و گروه 1+5 تا ساعتی دیگر وارد ششمین روز مذاکرات هسته ای می شوند. امروز دوشنبه قرار است کاترین اشتون و محمد جواد ظریف دوباره با هم مذاکره کنند.

به گزارش فرارو، مذاکرات و گروه 1+5 در سکوت خبری در وین ادامه دارد. در چند روز گذشته  رایزنی های فشرده هلگا اشمید معاون کاترین اشتون و عباس عراقچی معاون جواد ظریف ادامه داشته است.

اشمید و عراقچی مامور نگارش پیش نویس توافقنامه بین‌المللی برنامه مشترک جامع اقدام  هستند. آنها در سه روز اخیر چهار نشسته تخصصی برگزار کرده اند.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون که روند مذاکرات هسته ای در هر مرحله و دیدارها و رایزنی های دوجانبه و چند جانبه را به صورت خبرهای کوتاه در توئیتر شخصی خود منتشر می کند، پیشتر اعلام کرده بود که در مقاطعی از نگارش متن از سوی معاونان هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5، ظریف و اشتون به عنوان مسئولان دوگروه مذاکره کننده در ملاقات با یکدیگر روند پیشرفت در نگارش متن را مورد ارزیابی قرار می دهند.

با وجود اینکه هیچ اطلاع دقیقی از روند مذاکرات در دست نیست اما فضای خوشبینی درباره نتیجه مذاکرات 20 روزه وجود دارد.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که ظرفیت غنی‌سازی ایران، رآکتور آب سنگین اراک، جدول زمانبندی رفع تحریم‌ها و اولویت‌ها و همچنین مدت زمان توافق نهایی از مهمترین محورهای اختلافی در مذاکرات است.

ششمین مرحله از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به میزبانی پایتخت اتریش از روز چهارشنبه 11 تیرماه با ورود هیات ایران به وین آغاز شده و قرار است به طور مستمر تا تاریخ 20 جولای (29 تیرماه) ادامه داشته باشد.

با توجه با اینکه این دور از مذاکرات آخرین مرحله تا قبل از پایان فرصت تعیین شده در توافق موقت ژنو برای دستیابی به توافق جامع خواهد بود، طرفین مذاکره تلاش می کنند تا با پیگیری جدی مذاکرات به این هدف دست یابند.

در همین پایگاه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا خبر داده است "در حالی که به تاریخ ۲۹ تیر نزدیک می‌شویم، بدون توجه به اینکه در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ توافقی کسب شود یا نشود ویا مذاکرات تمدید شود کنگره احتمال دارد تهدید به اعمال تحریم‌های جدیدی کند."
منبع: فرارو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین