|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۱۹۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
یک جامعه‌شناس در برنامه «زاویه» شبکه 4 سیما اظهار داشت: هربار در این برنامه و کلا در صداوسیما حاضر می‌شوم از سوی دانشجویان و همکاران خود مواخذه می‌شوم که چرا شرکت می‌کنم.
هر رسانه‌ای برای فعالیت باید وظایف و نقش‌هایی را پذیرا باشد. صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی، مثل همه رسانه‌ها درصدد بوده بیشترین موفقیت را به‌دست آورد و مخاطب بیشتری را به‌خود جلب کند. گرچه بسیاری از کارشناسان رسانه، فعالان سیاسی و حتی عامه مردم نسبت به عملکرد آن چون و چراهایی دارند و گاه نسبت به برنامه‌ها و دیدگاه‌های مطرح شده در صداوسیما انتقاد هم دارند.

لزوم تغییر رویه

تردیدی نیست که عملکرد جانبدارانه سیل انتقادات را به سمت رسانه می‌کشاند. در دوره‌های مختلف رویکردهای متفاوتی را می‌توان در عملکرد رسانه‌ها دید. برای مثال رسانه‌هایی در دوره اصلاحات با رویکردی منتقد و بعضا مخالف دولت عمل می‌کردند و در دولت احمدی‌نژاد تغییر جهت داده و تبدیل به تریبونی برای توضیح و تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های دولت شدند، اما از سال 92 که دولت حسن روحانی روی کار آمد، اغلب آن رسانه‌ها دوباره به نگاه منتقدانه بازگشتند. البته نفس انتقاد بد نیست، اما انتقادی که از آن بتوان برای پیشرفت بهره گرفت؛ نه انتقادی که فقط بی‌طرفی نقض کند و جریانات را آن‌طور که هست نشان ندهد. چنین عملکردی موجب می‌شود در جامعه موجی از بی‌اعتمادی شکل بگیرد. در این راستا اگر مروری بر وقایع چند وقت اخیر در کشور داشته باشیم، از زلزله کرمانشاه تا تهران و ناآرامی‌های چند وقت اخیر، صداوسیما شاید دوم یا سومین رسانه‌ای بوده که این مسائل را پوشش داد. با این حال سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «آرمان» اظهارداشت:«نه‌تنها صدا وسیما، بلکه هر رسانه دیگری که سیاست روشنی در راستای خواست و نظر اکثریت جامعه نداشته باشد و به‌نظر برسد که سخنگوی یک دسته و گروه خاص سیاسی است، نتیجه‌ای که به‌همراه دارد این است که مردم در مواقع ضروری به آن رسانه اعتماد کافی نمی‌کنند.» با توجه به شرایط حاضر و تاکید بسیاری بر لزوم دقت در رویه به کار رفته گویا باید این سازمان مرور دوباره‌ای بر روش‌ها و عملکرد خود داشته باشد. اگر به دیدگاه امام(ره) مراجعه کنیم ایشان معتقد بودند که «صداوسیما دانشگاه است»؛ پس باید به‌نحوی عمل کند که جامعه را از خود راضی نگه دارد. صداوسیما اگر می‌خواهد که در عرصه رسانه موفق باشد و با بن‌بست رسانه‌ای و بی‌اعتنایی مخاطبان روبه‌رو نشود، باید رویکرد خود را در راستای خواست عموم تنظم کند و به بیان دیگر رویه گذشته را تغییر دهد.

صداوسیما باید حرفه‌ای عمل کند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص عملكرد صداوسیما اظهار داشت: عملکرد صداوسیما نباید غیرحرفه‌ای باشد و با موضع‌گیری‌های فضای اجتماعی را مدنظر قرار دهد. عبدا... ناصری گفت: صداوسیما می‌توانست از روز اول فضایی باز ایجاد كند، خصوصا تلویزیون می‌توانست سوار بر موج تبلیغاتی و موج اطلاع‌رسانی شود و ابتکار عمل را از دست رسانه‌های خارجی بگیرد، اما چه بسا رسانه‌هایی در این زمینه که کار تخصصی محسوب می‌شود، ضعیف ظاهر می‌شوند. این استاد دانشگاه افزود: این موضوع بارها گفته شده و معتقدم كه ریشه این مساله را باید در گذشته بدانیم، در همان دورانی كه آقای احمدی‌نژاد مدعی امروز، مسبب بسیاری از مشکلات كشور بوده در نقش یك همگام و هم‌جهت با دولت وقت حركت می‌كرد ولی از سال 92 به این طرف رویه‌ برخلاف گذشته را در پیش گرفت در صورتی كه رسانه ملی متعلق به همه افكار و افراد جامعه است. بهتر است كه هر چه زودتر فضا را به‌گونه‌ای باز كند كه مساله‌ دو قطبی‌سازی‌های در جامعه ایجاد نشود. عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان با اشاره به حوادث اخیر تصریح کرد: به هر صورت واقعیت این است که این حوادث بالاخره جمع خواهد شد و اگر هم جمع شود این دغدغه‌های مردم و این موقعیت اجتماعی كه الان در سطح جامعه شاهدش هستیم به‌مثابه مطالبات انباشته شده است.

مواخذه برای حضور

یک جامعه‌شناس در برنامه «زاویه» شبکه 4 سیما اظهار داشت: هربار در این برنامه و کلا در صداوسیما حاضر می‌شوم از سوی دانشجویان و همکاران خود مواخذه می‌شوم که چرا شرکت می‌کنم. وی ادامه داد: من چندین سال است در حوزه دروغگویی کار کرده‌ام و اشکال دروغگویی را می‌شناسم. می‌شود با تحقیقات تجربی و با وجود نخبگان جامعه این مساله را به‌طور تجربی مطالعه کرد و آرای صاحب نظران، نخبگان و مردم را گرفت و بر اساس مستند تجربی بحث کرد. این استاد دانشگاه آزاد افزود: صداوسیما رویدادهای سیاسی و خبری را به جای اینکه گزارش کند و خبر دهد بر مبنای یک دستگاه فکری خاص به تبلیغات سیاسی تبدیل می‌کند. بنابراین صداوسیما بارها صدای ملت را به موقع پخش نکرده است. محدثی تاکید کرد: وقتی که این رسانه در وضعیتی باشد که مقامات منتخب کشور نتوانند آن‌طور که باید از آن استفاده کنند، چگونه می‌توان انتظار داشت کسانی که در درون جامعه بی‌صدا هستند در این رسانه صدا داشته باشند؟

منبع:آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین