|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۸
کد خبر: ۱۹۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳
با اینکه سال 2017 تمام شده اما داستان پیچیده پیونگ یانگ و واشنگتن تمامی ندارد و تقریبا روزی نیست که «اون» و «ترامپ» از خجالت هم در نیایند!
 با اینکه سال 2017 تمام شده اما داستان پیچیده پیونگ یانگ و واشنگتن تمامی ندارد و تقریبا روزی نیست که «اون» و «ترامپ» از خجالت هم در نیایند!

کره‌شمالی سفت و سخت روی مواضع خود پافشاری می کند و حاضر نیست حتی ذره‌ای از برنامه های موشکی اتمی خود عقب نشینی کند و از طرف دیگر، رییس‌جمهور تازه کار و آماتور آمریکا نیز روی دنده لج افتاده و به هیچ وجه قبول نمی کند که« پسر جوان کره شمالی» همچنان به ماجراجویی هایش ادامه دهد.

هیچ‌کس هم نمی تواند پیش بینی کند که آخر و عاقبت این شاخ و شانه کشی ها به کجا می انجامد، اما هر چه باشد، هر کسی دکمه اتمی را فشار دهد، آن‌وقت برنده ای در کار نخواهد بود و معلوم نیست چند میلیون انسان بی گناه به کام مرگ بروند و قربانی دو رهبر لجباز شوند.

جدال لفظی دو رهبر ماجراجو

ابتدا کیم جونگ اون بود که ترامپ را «کور ذهن» و «عقل‌باخته» توصیف کرد و رییس جمهور آمریکا هم در مقابل، او را «مرد موشکی و مرد دیوانه» نامید.

رهبر کره شمالی اوایل هفته تهدید کرد روی میز کارش همیشه یک «کلید اتمی» وجود دارد و تمام خاک آمریکا در تیررس سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی است.البته ناگفته نماند که صحبت های جنجالی ترامپ با واکنش‌های بسیاری منفی ای در شبکه‌های اجتماعی کمواجه شد. تعداد زیادی از کاربران ، لحن و ادبیات غیردیپلماتیک رییس جمهور آمریکا را مورد تمسخر و انتقاد قرار داده و گفتند که چنین توییتی در شأن ریاست‌جمهوری ایالات متحده نیست.

برقراری مجدد خط تماس میان کره شمالی و کره جنوبی

همزمان با بالاگرفتن تهدیدات بین پیونگ یانگ و واشنگتن، این سئول بود که پا پیش گذاشت تا کمی اوضاع را تلطیف کند. البته پیشتر هم رییس جمهور جدید کره جنوبی از آمریکا خواسته بود که بی خیال کره شمالی شود و این‌قدر سر به سر کیم جونگ اون نگذارد.

حالا در اقدامی دواطلبانه و مطلوب، وزارت اتحاد کره جنوبی دیروز اعلام کرد که کره شمالی خط تماس میان دولت‌های دو کشور را پس از دو سال مجددا برقرار کرده است.

کره جنوبی تایید کرد که روز چهارشنبه، سوم ژانویه، در ساعت سه و نیم بعد از ظهر به وقت محلی تماسی برقرار شده است.کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دستور فعال‌شدن این خط تماس را پس از دو سال تعلیق صادر کرد.این اقدام رهبر کره شمالی پس از آن صورت گرفت که او در نطق شب سال نوی خود گفت آماده گفت‌و‌گو با کره جنوبی و مشارکت در بازی‌های المپیک زمستانی است.

دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی، این اقدام رهبری کره شمالی را بسیار چشمگیر خوانده است.

اثر نکردن تحریم ها بر رفتار کره شمالی

از سال ۲۰۰۶ به این سو، کره شمالی مشمول ۱۰ بسته تحریمی از سوی سازمان ملل متحد در رابطه با برنامه اتمی و موشکی‌اش بوده است که چهار بسته آن‌ در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسیدند.تحلیلگران معتقدند که تحریم ‌اخیر که فرآورده‌های نفتی را هدف قرار داده، می‌تواند تاثیر‌گذار باشد و به کار صنایع کره شمالی که وابسته به انرژی‌های فسیلی هستند، لطمه بزند. علاوه بر این بر این صادرات بسیاری از کالاها به کره شمالی ممنوع شده است.البته ناگفته نماند که تحریم‌هایی که از سال 2006 علیه پیونگ یانگ وضع شده، هرگز سانتیمتری این کشور را از توسعه برنامه موشکی و اتمی اش به عقب نرانده است. حتی تحریم نفتی جدید هم آن‌طور که از گوشه و کنار خبر رسیده، احتمالا بی اثر خواهد بود؛ چرا که روسیه و چین هوای «اون» را دارند و پشت صحنه برای اینکه آب در دل رهبر کره شمالی تکان نخورد، بشکه های نفت را بدون هیچ مشکلی برای او، هدیه می فرستند.

ترامپ: دکمه اتمی من بزرگ‌تر است

رییس جمهور لجباز آمریکا در تازه ترین موضع‌گیری خود علیه کیم جونگ اون گفته که« من هم دکمه هسته‌ای دارم که بسیار بزرگ‌تر و قدرتمندتر از مال او است و در ضمن دکمه من کار هم می‌کند!»موضع گیری های کودکانه رییس‌جمهور آمریکا در چند وقت اخیر، نگرانی ناظران و کارشناسان بین المللی را در پی داشته و آن‌هامعتقدند که ترامپ نه تنها به حل مشکل کره شمالی کمک نمی کند بلکه با رفتارها و گفتارش، اوضاع را بحرانی تر از همیشه کرده است.

منبع : قانون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین