|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۱۹۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به بررسی علل تغییر موضع دولت پیونگ‌یانگ در قبال کره جنوبی پرداخت.
 خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به بررسی علل تغییر موضع دولت پیونگ‌یانگ در قبال کره جنوبی پرداخت.

خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به بررسی علل اصلی تغییر موضع دولت پیونگ یانگ در قبال کره جنوبی پرداخت و نوشت: سخنان نرم و بدون تهدید «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در قبال همسایه جنوبی خود، گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر سیاست خارجی دولت پیونگ یانگ را تقویت می کند.

کیم جونگ اون همزمان با ایراد نطق سال نوی میلادی خود با لباسی به سبک غربی --غیر از سبک سنتی مائو که اغلب اوقات به تن داشت-- حاضر شد. او در بخشی از نطق خود خواستار کاهش تنش ها میان کشورش با کره جنوبی شد و اعلام کرد مایل است هیئت ورزشی کره شمالی را برای شرکت در رقابت های المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ اعزام کند.

دولت سئول ضمن استقبال از این اقدام پیونگ یانگ، پیشنهاد کرد مذاکرات سطح بالایی در یک منطقه بی طرف در تاریخ 9 ژانویه برای حضور ورزشکاران در المپیک برگزار شود.

خبرگزاری رویترز امروز چهارشنبه گزارش داد رهبر کره شمالی پس از دوسال نخستین کانال ارتباطی بین دو کره را در منطقه مرزی «پانمون جوم» برقرار کرد. با فعال شدن خط تلفن مرزی میان کره شمالی و کره جنوبی، پس از مدت‌ها نخستین تماس تلفنی میان مقامات دو کشور برقرار شد. انتظار می رود این نخستین اقدام دولت پیونگ یانگ برای ادامه روند صلح میان دو کره شود.

تفرقه بیانداز و حکومت کن
برخی از تحلیلگران معتقدند کیم جونگ اون با پیشکش شاخه زیتون به کره جنوبی و پیشنهاد کردن صلح، سعی دارد میان اتحاد سئول و واشنگتن رخنه کند؛ فرضیه ای که وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، اعلام کرد واشنگتن امکان آغاز هیچ مذاکره ای را میان کره شمالی و کره جنوبی به رسمیت نخواهد شناخت؛ مگر اینکه تمامی فعالیت های تسلیحات هسته ای در شبه جزیره کره ممنوع اعلام شود.

« هدر ناوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته به خبرنگاران گفت: کیم جونگ اون ممکن است در صدد هدف قرار دادن اتحاد بین دو کشور کره جنوبی و آمریکا باشد. در حال حاضر، می توانم اطمینان دهم این اتفاق رخ نخواهد داد.

در همین حال، «رابرت لیت واک»، محقق مرکز پژوهشی وودرو ویلسون معتقد است با توجه به این واقعیت که موشک های کره شمالی از توانایی هدف قرار دادن خاک آمریکا برخوردارند، کیم جونگ اون زمان مناسبی را برای نزدیک شدن به سئول انتخاب کرده است. او در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: رهبر کره شمالی از بخت بالایی برای نزدیک شدن به کره جنوبی برخوردار نیست.

«شین بیوم شول» از آکادمی ملی دیپلماتیک کره جنوبی بر این باور است که با وجود نرمش کلام و تغییر لباس کیم جونگ اون، او همچنان به استراتژی قبلی خود پایبند است. او گفت: کیم در حال توسعه سلاح های هسته ای خود است تا فشار جهانی و اتحاد واشنگتن و سئول را تضعیف و تحریم های بین المللی را لغو کند.

«دنیل راسل»، عضو ارشد موسسه سیاست آسیا به واشنگتن پست گفت: در اقدامات اخیر پیونگ یانگ هیچ چیز جدیدی وجود ندارد. انتظار نداشته باشید کره شمالی با حسن نیت سر میز مذاکره حاضر شود و توافق کند. الگوی پیونگ یانگ این است که با یک اقدام بزرگ و هماهنگ شده، همه امتیازهای موردنیازش را یکجا جمع آوری کند.

بسیاری از کارشناسان حوزه شبه جزیره کره بر این باورند موضع نرم کره شمالی در قبال همسایه جنوبی اش موقت است.

«ایوان مدیئورس»، مدیر سابق شورای امنیت ملی آمریکا در امور آسیا به واشنگتن پست گفت: «کاهش موقت تنش ها» ممکن است اما این اقدام به معنای از بین رفتن اتحاد واشنگتن و سئول نیست. موضع جدید کیم جونگ اون یک نمایش و حقه بازی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین