|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۹۵۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
ناگفته نماند که سایت «دولت بهار» سایت وابسته به احمدی نژاد و نزدیکانش نیز بلافاصله با کپی برابر اصل این متن و خبر به منبع خبرنامه صادق(ع) بر آتش روشن شده دمیدند، شاید بتوانند از این نمد ناآرامی‌ها برای خود کلاهی ببافند.
درحالی که برخی مناطق کشور وارد ششمین روز اعتراضات نسبت به وضعیت معیشتی خود می‌شوند، (فارغ از نوع نگاه به این اعتراضات) برخی رقبای انتخاباتی دولت و کسانی که از سوی دوستان اصولگرای خود انحرافی نامیده شدند، با دستپاچگی ناشی از خوشحالی وضعیت پیش آمده، در سایت‌های خبری وابسته به خود به انتشار اخباری مبنی بر درخواست بسیج دانشجویی از رئیس جمهوری 24 میلیونی مردم و برگزاری انتخابات زودهنگام می دهند. روز دوشنبه خبرنامه صادق، سایت مربوط به دانشگاه امام صادق متن نامه‌ای را منتسب به بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در یکصدو پنجاهمین روز از آغاز به کار دولت دوازدهم در اعتراض به رویکرد و برنامه های اقتصادی دولت روحانی منتشر کرد. نامه‌ای که یک روز بعد صحت آن تایید نشد.

به نظر می رسد سایت مذکور با انتشار این مطلب با عنوان «لزوم استعفای رئیس جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام» و طرح این پیشنهاد، سعی خط‌دهی به جامعه و معترضانی داشت که چند روزی است برای مطالبات خود از سراسر کشور به کف خیابان‌ها آمده‌اند. این سایت مدعی شده است: «در این نامه دانشجویان با تاکید بر عدم تحقق عملی وعده ها و شعارهای رئیس جمهور و آشفتگی حاکم بر رویکردهای برنامه ریزی دولت روحانی، وی را در حل مشکلات واقعی مردم ناتوان ارزیابی کردند. در این نامه دانشجویان، لایحه بودجه ۹۷ را نشان دهنده جهت گیری نادرست برنامه ریزی اقتصادی دولت در سال آینده دانستند و حذف یارانه ۳۰ میلیون نفر، افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش مالیات و عوارض را موجب تورم و گرانی مضاعف و نتیجتاً ایجاد نافرمانی مدنی و شورش اجتماعی در آینده دانستند و نسبت به عواقب آن هشدار دادند.» همچنین با خوشحالی وصف ناپذیری نگارنده این مطلب، در انتهای خبر به اصل ۱۳۰ قانون اساسی که درباره استعفای رئیس جمهوری و تقدیم آن به رهبری است و همچنین به اصل 131 قانون اساسی مبنی بر اینکه در صورت فوت یا عزل و یا استعفای رئیس جمهوری و تعیین جانشین برای او است، اشاره شده است. ناگفته نماند که سایت «دولت بهار» سایت وابسته به احمدی نژاد و نزدیکانش نیز بلافاصله با کپی برابر اصل این متن و خبر به منبع خبرنامه صادق(ع) بر آتش روشن شده دمیدند، شاید بتوانند از این نمد ناآرامی‌ها برای خود کلاهی ببافند.

پیشنهاد استعفای نمایندگان جبهه پایداری مجلس به روحانی

البته طبق شنیده‌ها علاوه بر تلاش بسیج دانشجویی و رقبای ناکام انتخاباتی روحانی و تلاش برای اعمال فشار بیشتر بر رئیس جمهوری و ترغیب به استعفا، برخی نمایندگان تندروی مجلس و اعضا و نزدیکان جبهه پایداری نیز در جلسه مشترک روحانی با روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و نمایندگان که روز دوشنبه هفته جاری برگزار شد از او خواستند از سمت خود استعفا دهد. حتی طبق شنیده‌های «ابتکار» برخی نمایندگان جبهه پایداری، برای فروکش کردن عطش خشم و انتقام خود از شکست نامزدشان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، سعی دارند توپ مشکلات و اعتراضات چند روز اخیر را به میدان دولت بیندازند و صرفا روحانی را مقصر مشکلات فعلی معرفی کنند. طبق این اخبار آنها همچنین می‌کوشند با جمع امضا و استارت سوال از رئیس جمهوری و در نهایت استیضاح او فضا را به نفع خود تغییر دهند.

خبری که از سوی نمایندگان مجلس تکذیب شد

ولی بعضی نمایندگان نسبت به این خبر منتشره واکنش نشان دادند و برخی مثل عبدالرضا عزیزی،‌ رئیس کمیسیون اجتماعی درباره پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر «استعفای زودهنگام روحانی به دلیل اعتراضات عمومی روزهای اخیر» خبر منتشره را تکذیب کرد و گفت: «در این جلسه هرگز چنین بحثی مطرح نشده است و بنده قویا آن را تکذیب می کنم. » گفتنی است؛ از نیمه شب دیدار مشترک روحانی با نمایندگان مجلس، خبرهایی مبنی بر پیشنهاد استعفای رئیس جمهوری از سوی برخی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری مطرح شده بود. همچنین خبر انتشار نامه منتسب به بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران از طرف سایت خبرنامه صادق، نزدیک به دانشگاه امام صادق و بازنشر آن خبر از سوی سایت دولت بهار نزدیک به احمدی نژاد، به این شایعات دامن زد. حتی شنیده شد که روحانی استعفا داده است و ساعاتی بعد این خبر نیز تکذیب شد.

به صورت پراکنده چنین خبرهایی را شنیده‌ام

البته عبدالرضا هاشم زایی، نماینده مردم تهران در مجلس درباره اخبار منتشره درباره تلاش برای استعفای روحانی یا جمع امضای تندروها و منتقدان دولت برای طرح سوال یا استیضاح رئیس جمهوری گفت که به صورت پراکنده چنین اخباری را شنیده است ولی از آنجایی که این هفته مجلس صحن علنی نداشته است، این موضوعات در مجلس جدی مطرح نشده است.

این نماینده اصلاح طلب مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: «برخی جریانات خاص موضوع استعفای روحانی را مطرح کرده اند و به نظر من این صحبت‌ها به شوخی شبیه است چرا که انتخابات تازه تمام شده و دکتر روحانی 24 میلیون رای آورده است. البته نباید از این نکته هم غافل شد که در ساختار جمهوری اسلامی، میزان اختیارات رئیس جمهوری مشخص است و مردم هم این واقعیت را می‌دانند و اینطور نیست که جامعه توقعات زیادی از او داشته باشند.» هاشم‌زایی در ادامه با بیان اینکه «ماجراهای اخیر از اولین تظاهرات در مشهد شروع شد»، افزود: «برخی حمایت‌ها از این تظاهرات و شعارهای مرگ بر گفتن‌ها نسبت به رئیس‌جمهوری از سوی برخی اصولگرایان مشاهده شد و دیدیم که قند در دل برخی افراد و رقبا آب شد.» اصغر سلیمی، دیگر نماینده مجلس دهم هم در گفت‌وگو با «ابتکار» با تاکید بر اینکه «طرح چنین موضوعی فضاسازی رسانه‌های خارجی و معاند است»، گفت:‌ «بخشی از این حرف‌ها از سوی معاندان نظام و دشمنان خارجی مطرح می‌شود و نه در دولت و نه مجلس طرح استعفا یا سوال و استیضاح رئیس جمهوری مطرح نشده ‌است.» محمد بادامچی عضو فراکسیون امید مجلس و نماینده مردم تهران در مجلس هم در این باره به «ابتکار» گفت:‌ « طرح چنین موضوع و خبری را به صورت رسمی از جایی نشنیده ایم ولی منتقدان و رقبای روحانی همواره در حال شیطنت‌ بوده‌‌اند و هستند.»

سلیمی همچنین تاکید کرد:‌ «آقای روحانی رئیس جمهوری 8 ساله کشور است و بیان این موضوعات اصلا با منطق جور در نمی‌آید و منتقدان به فکر راه دیگری برای مطرح کردن خود باشند.» او همچنین با بیان اینکه «در کشور مشکلاتی وجود دارد که البته مختص به این دوره نیست»، تصریح کرد:‌«مشکلات زیادی در کشور با توجه به تحریم ها و مسائل اقتصادی که از گذشته وجود داشته اند، مطرح است و این نکته مزید بر علت شده است.»

این نماینده دوره دهم مجلس به «ابتکار» گفت که با توجه به وسعت مشکلات که باعث نارضایتی اجتماعی شده است، دولت و مجلس باید به دنبال راه چاره باشند و سعی کنند مشکلات پیش روی مردم از جمله اشتغال، معیشت و توسعه اقتصادی را هرچه سریعتر حل کنند.» بادامچی هم با طرح پیشنهادی تاکید کرد:‌« برای برون رفت از این فضا و مشکلات پیش آمده همه مسئولان بایکدیگر تلاش کنند و مشکلات مردم را به حداقل برسانند. در کشوری که دشمنان زیادی دارد و هرکدام به نوبه خود در صدد پیدا کردن فرصتی برای ضربه زدن به نظام هستند، طرح چنین موضوعاتی به صلاح نیست و نمی تواند عواقب خوبی داشته باشد.» او همچنین در ادامه به بیانیه فراکسیون امید اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: ‌« روز سه شنبه صبح فراکسیون امید درباره موضوعات اخیر بیانیه ای صادر کرد و در این بیانیه با توجه به اعتراضات اخیر بر حفظ حقوق و آزادی‌های سیاسی و مدنی شهروندان و همچنین حفظ هوشیاری و همبستگی ملی تاکید کرد.»
برخی تلاش‌ها برای تسویه حساب‌های سیاسی در جریان است.

عبدالرضا هاشم زایی همچنین درباره مطالبات مردم به «ابتکار» گفت:‌ « توجه به مطالبات مردم اهمیت دارد و نمی توان با ایجاد فشارها از رئیس جمهوری منتخب مردم خواست کناره گیری کند چون این انتخاب، طبق میل جریان رقیب نبوده است. بنابراین با حفظ احترام مردم و حفظ شرافت انسانی آنها، می توان این مسائل و مشکلات ایجاد شده را حل کرد.» این نماینده مردم تهران در خانه ملت همچنین با اشاره به کسانی که روز اول تظاهرات در مشهد از شعار مرگ بر گفتن ها خوشحال می شدند؛ افزود: « با ادامه دار شدن این روند ناآرامی‌ها و تغییر شعارها باید دوزاری این افراد افتاده باشد و متوجه حساسیت شرایط شده باشند. پس نباید سعی کنند در این شرایط با طرح موضوعاتی افراطی، شرایط را به سمت بغرنج شدن پیش ببرند.» بنابراین به نظر می‌رسد برخی رقبا برای تسویه حساب سیاسی و انتقام از پیروز میدان انتخاباتی و برخی با هدف ضربه زدن به نظام یا کل کل با برخی مقامات مسئول، به دنبال سیاه نمایی یا مخدوش کردن انتخابات 24 میلیونی مردمی هستند که به شعارهای اقتصادی و رفع بیکاری دولت تدبیر و امید دل بسته اند. حالا این افراد می‌خواهند با زیر سوال بردن رئیس جمهوری 24 میلیونی و ناکارآمد جلوه دادن دولت دوازدهم، او را به استعفا وادار کنند یا حتی طرح سوال و استیضاح او را در مجلس کلید بزنند. مسئله‌ای که از سوی برخی نمایندگان تلویحا تایید و از سوی برخی دیگر تکذیب شد و دیگری این خبر را نشنیده، گرفت.ش
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین