|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۱۹۵۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
بعد از اعلام فیلم‌های پذیرفته شده در رقابت جشنواره ملی فیلم فجر، دبیر این جشنواره برای برگزاری بخش غیررقابتی اعلام آمادگی کرد.
 بعد از اعلام فیلم‌های پذیرفته شده در رقابت جشنواره ملی فیلم فجر، دبیر این جشنواره برای برگزاری بخش غیررقابتی اعلام آمادگی کرد.

یکشنبه گذشته، نشست خبری جشنواره ملی فیلم فجر برگزار شد. دراین نشست، آقای داروغه‌زاده دبیر جشنواره آثار راه یافته به بخش مسابقه را معرفی و در‌ زمان پرسش و پاسخ با خبرنگاران بیان داشت، اگر از بین فیلم‌های جامانده از رقابت، اثری برای حضور در بخش غیررقابتی ابراز تمایل کند، این درخواست بررسی شده و ممکن است این بخش به جشنواره اضافه شود. به روال سال‌های گذشته، پس از اعلام لیست فیلم‌های پذیرفته شده، برخی نسبت به جاماندن تعدادی از آثار انتقاد داشتند.

حتی شایعاتی مبنی بر تغییر جزئی لیست آثار در دقیقه90 شنیده شد. در برخی لیست‌های منتشرشده قبل از نشست، فیلم‌هایی مثل «یک کیلو و بیست و یک گرم» در لیست جا داشتند اما در لیست اعلام شده توسط جشنواره، فیلم دیگری جایگزین این فیلم شده بود. این گمانه‌زنی وجود دارد که درصورت برگزاری بخش خارج از مسابقه، فیلم‌هایی که از رقابت جامانده‌اند، بتوانند رنگ جشنواره را ببینند. با این اتفاق، مخاطبان و منتقدان فرصت ارزیابی این فیلم‌ها را خواهند داشت؛ اتفاقی که خصوصاً برای فیلم اولی‌ها فرصت خوبی خواهد بود.

شاید باشد
آقای «مسعود نجفی» مدیر روابط عمومی جشنواره ملی فیلم فجر درباره بخش غیررقابتی به «صبح‌نو» گفت: دبیر جشنواره در نشست خبری توضیح دادند که اگر کسی متقاضی باشد شورای سیاست‌گذاری جشنواره مطرح شده و اگر نهایتاً تأیید شد به نمایش درخواهد آمد. البته این موضوع منوط به درخواست خود فیلمسازان است و تأیید شورا در مرتبه بعد خواهد بود.

نجفی درباره وجود محدودیت برای حضور فیلم‌ها دراین بخش، بیان کرد: برگزاری این بخش منوط به ارائه تقاضا است.

سپس باتوجه به تعداد آنها تصمیم گرفته خواهد شد که این بخش باشد یا نه. اگر مراحل مذکور طی شود و تأیید نهایی صورت گیرد، به لحاظ توان اجرایی مشکلی وجود نخواهد داشت.

مدیر روابط عمومی جشنواره درباره برخی شایعات مبنی بر احتمال افزایش فیلم‌های بخش رقابتی و همچنین انتقال سالن رسانه‌ها به برج میلاد، گفت: نه اصلاً چنین چیزی نیست و قطعاً به تعداد آثار اضافه نخواهد شد. به هیچ عنوان تغییری درسالن رسانه‌ها وجود ندارد و محل اکران فیلم‌ها برای اهالی رسانه همان سالن اعلام شده است.

سرخورده شده‌ام
آقای «مسعود حاتمی» یکی از فیلمسازان جوان کشور است که امسال فیلم «موریانه» را کارگردانی کرده و برای حضور در جشنواره فرم پر کرده بود ولی به این رقابت راه نیافت. درخصوص این مساله و احتمال حضور فیلمش در بخش غیررقابتی جشنواره به «صبح‌نو» گفت: شخصاً با توجه به دریافتی که از مدل انتخاب جشنواره کردم، به این نتیجه رسیدم که گویا در این دوره عمدی درکار است که فیلم اولی‌ها دیده نشوند. درحالی‌که در سه دوره قبلی، فیلم اولی‌ها ستاره‌های جشنواره شدند. این جریان باعث می‌شود که ما فیلمسازان جوان، از این اتفاقات سرخورده شویم.

حاتمی درباره لزوم وجود بخش فیلم اولی‌ها درجشنواره توضیح داد: من تصمیم گیرنده نیستم و نمی‌توانم دراین فرصت جواب درستی به این سؤال بدهم؛ پاسخ درست به این سؤال به تحقیق و تفکر بیشتری نیاز دارد. به هرحال این شکل جشنواره که امروز اجرا می‌شود برخلاف ادعای مدیران در زمینه میدان دادن به جوانان است. من به‌عنوان یک فیلمساز جوان، حمایت خاصی را مشاهده نمی‌کنم. از زمان اعلام اسامی فیلم‌ها و دور ماندن از جشنواره، سرخورده شده‌ام.

این فیلمساز افزود: این طبیعی است که با توجه به حجم آثار متقاضی، تعداد محدودی از فیلم‌ها امکان ورود به جشنواره را داشته باشند اما این زمانی قابل قبول است که دریک بازه زمانی 10 ساله ادامه داشته باشد و روندی باثبات باشد؛ امیدوارم در سال‌های بعد هم فقط 22فیلم انتخاب شود نه اینکه یک سال 35، یک سال 40 و سال دیگر 22 فیلم باشد. اگر بخواهیم استاندارد جهانی را در نظر بگیریم، من‌فستیوالی را نمی‌شناسم که 22فیلم در آن حضور داشته باشد.

یک جشنواره ملی باید از طیف‌ها و رنگ‌های مختلف تشکیل شده باشد. اگر بررسی آماری نسبت به فیلم‌های پذیرفته شده امسال صورت گیرد، بعضاً مستقیم یا غیر مستقیم دولتی هستند. دراین 22فیلم کمتر فیلم مستقلی دیده می‌شود. انگار عمداً فیلمساز مستقلی را که با پول خودش فیلم ساخته به حاشیه می‌برند. وقتی من در جشنواره ملی مملکت جایی نداشته باشم، ممکن است در پیروی از قواعد دچار سردرگمی شوم.

کارگردان فیلم «موریانه» درپایان گفت: واقعیت این است که هر فیلمسازی دوست دارد، فیلمش دیده شود. من هم فیلم ساخته‌ام که فیلمم دیده شود و جشنواره فجر بهترین فرصت برای دیده شدن فیلم من در یک محفل سینمایی در ایران بود؛ متاسفانه این فرصت از دست رفت. قطعاً اگر بخش غیر رقابتی برای من امکانی وجود بیاورد که فیلمم دیده شود، علاقه‌مند به اتفاق هستم.

اما شخصاً احساس می‌کنم جایگاه «موریانه»، بخش غیر رقابتی جشنواره فجر نیست. این فیلم می‌توانست به راحتی در بخش مسابقه قرار بگیرد. تصمیم قاطعی درباره احتمال حضور این فیلم در بخش غیررقابتی نگرفته‌ام اما همه می‌دانند که فجر بهترین فرصت دیده شدن در ایران است. فیلمسازی در کشور ما، خصوصاً در عرصه مستقلش کار بسیار دشواری است. من این مسیر سخت و طاقت‌فرسا را تا به اینجا تحمل کرده‌ام تا فیلمم را بسازم، بنابراین همچنان این راه را ادامه خواهم داد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین