|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۹
کد خبر: ۱۹۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۰
ژرژ وه‌آ تنها بازیکن آفریقایی دارنده توپ طلای فوتبال با کسب حداکثر آرای انتخابات لیبریا به سمت رئیس‌جمهور این کشور برگزیده شد.
ژرژ وه‌آ تنها بازیکن آفریقایی دارنده توپ طلای فوتبال با کسب حداکثر آرای انتخابات لیبریا به سمت رئیس‌جمهور این کشور برگزیده شد.

طبق اعلام کمیسیون ملی انتخابات این کشور، ژرژ وه‌آ با کسب 61/5 درصد آرا توانست از جوزپ بواکای، نخست‌وزیر فعلی لیبریا که 37/8 درصد آرا را کسب کرده بود پیشی گرفته و رئیس‌جمهور کشورش شود.

این در حالی است که وه‌آ در دور اول انتخابات لیبریا که 10 اکتبر برگزار شده بود، موفق شد و توانست با کسب 38/4 درصد آرا از بواکای که 28/2 درصد آرا را کسب کرده بود، پیشی بگیرد.

قرار بر این بود که دور دوم انتخابات لیبریا در روز 7 نوامبر برگزار شود ولی این انتخابات به خاطر اتهامات وارد شده توسط چارلز برومسکین سومین کاندیدا که بیشترین آرا را کسب کرده بود، در مورد وقوع تقلب در انتخابات به تعویق افتاد. این اتهامات نهایتاً توسط دادگاه عالی لیبریا تکذیب شد. بدین ترتیب با انتخاب وه‌آ، دوران ریاست جمهوری سیرلیف، تنها بانوی رئیس دولت در آفریقا که در سال 2005 به این پست رسیده بود و شش سال بعد مجدداً انتخاب شد به پایان رسید.

وه‌آ بعد از خداحافظی از دنیای فوتبال در سال 2003، حزبی را به نام «کنگره برای تغییرات دموکراتیک» ایجاد کرد و نامزد ریاست جمهوری لیبریا در سال 2005 شد که در دور دوم آن انتخابات بازنده شد و نسبت به وقوع تقلب در انتخابات اعتراض کرد ولی در نهایت شکست را پذیرفت اما حالا و بعد از سال‌ها تحصیلات عالی در میامی و شرکت نکردن در انتخابات سال 2011 به عرصه سیاسی بازگشت و توانست در این دوره رئیس‌جمهور کشورش شود.

به جز او چهره‌های زیادی در دنیای فوتبال هستند که از محبوبیت ورزشی‌شان برای حضور در دنیای سیاست بهره بردند که از آن جمله می‌توان به این بازیکنان اشاره کرد.

1- ببتو: ستاره برزیلی و قهرمان جام جهانی‌ 1994 و بازیکن تیم‌های دپورتیوو لاکرونیا و سویا در سال 2010 به عنوان نماینده پارلمان ریودوژانیرو برگزیده شد و فعالیت‌هایش در شاخه ورزش، سلامت و تحصیلات باعث شد تا او در سال 2014 مجدداً در سمتش ابقا شود.

2- روماریو: دیگر گلزن افسانه‌ای برزیل، مثل ببتو در سال 2010 وارد دنیای سیاست شد و به عنوان نماینده حزب سوسیالیست برزیل به پارلمان راه یافت. در سال 2014 هم برای 8 سال به عنوان سناتور ایالت ریودوژانیرو برگزیده شد و در سال 2018 قصد دارد تا در انتخابات دولتی شهرش شرکت کند.

3- آندری شوچنکو: بهترین فوتبالیست تاریخ اوکراین در سال 2012 با فوتبال خداحافظی کرد تا وارد دنیای سیاست شود. او کارش در دنیای سیاست را با نامزد شدن به عنوان نماینده حزب اوکراین آدلانته برای انتخابات سال 2012 آغاز کرد اما حزب او تنها 1/7 درصد آرا را کسب کرد و بدین ترتیب او به پارلمان راه نیافت.

4- اولگر پرساس: بازیکن پایه‌ای سابق باشگاه بارسلونا که به خاطر عقاید سیاسی‌‌اش حاضر به همراهی تیم ملی اسپانیا نشد، در سال 2012 به عنوان نامزد حزب CUP در انتخابات کاتالونیا ثبت‌نام کرد. سه سال بعد و در سال 2015، او عضو شماره بیست وسوم لیست حزب استقلال سابادل بود.

5- جیانی ریورا: ستاره فوتبال ایتالیا در دهه 60 و اولین بازیکن ایتالیایی فاتح توپ طلا که در سال 1979 در میلان با فوتبال خداحافظی کرد، بعد از مدتی نایب‌رئیس باشگاه روسونری شد. با روی کار آمدن برلوسکنی در سال 1986، او به دنیای سیاست نقل‌مکان کرد و در بین سال‌های 1996تا 2001 یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع ایتالیا بود و بعد از آن به عنوان نماینده و عضو پارلمان اروپا مشغول به کار گردید.

6- کاخا کالادزه: این بازیکن گرجستانی در طول دهه2000 یکی از ارزشمندترین مهره‌های میلان بود و با این تیم به دو قهرمانی اروپایی رسید. او که سرشناس‌ترین چهره تاریخ فوتبال گرجستان است، چند ماه بعد از آویزان کردن کفش‌هایش در سال 2012، لیدر و رهبر حزب رؤیای گرجستان شد و برنده انتخابات گردید و معاون نخست‌وزیر گرجستان شد و در سمت وزیر توسعه منطقه‌ای دولت نیز به فعالیت پرداخت. در سال 2017 او شهردار تفلیس، پایتخت گرجستان شد.

7- یوردان لچکوف: او که در کنار استویچکوف یکی از اسطوره‌های فوتبال بلغارستان بود، در سال 2003 از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و شهردار شهر سیلون شد. کارنامه سیاسی او در سال 2011، زمانی که به خاطر سوءاستفاده از قدرت به عنوان شهردار به 3 سال زندان محکوم گردید، برای همیشه بسته شد.

8- هاکان شوکور: این بازیکن ترکیه‌ای که یکی از مهم‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال این کشور است در سال 2008 از دنیای ورزش وارد دنیای سیاست شد و به عنوان یکی از اعضای حزب اردوغان، در سال 2011 به پارلمان ترکیه راه یافت. در سال 2013 بعد از انتشار اخباری در مورد جنجال‌های فساد او و حزبی که در آن حضور داشت، از سمتش کناره‌‌گیری کرد و در سال 2015 به عنوان چهره‌ای مستقل در انتخابات شرکت نمود ولی موفقیتی کسب نکرد و حالا دور از دنیای سیاست زندگی را ادامه می‌دهد.

9-پله: یکی از بهترین بازیکنان تاریخ دنیای فوتبال برای مدتی در دنیای سیاست حضور یافت. در سال 1994 در زمان ریاست جمهوری فرناندو انریکه کاردوسو، وزیر ورزش کشورش شد و این فعالیت تا سال 1998 ادامه داشت. به لطف حضور او قوانینی در مورد نقل و انتقالات بازیکن وضع شد و از باشگاه‌ها خواسته شد تا هر ساله بالانس مالی‌شان را ارائه دهند.

10- کوائتموک بلانکو: فوتبالیست سرشناس مکزیکی شهردار شهر کوئرناواکا بود که شهرداری‌‌اش به خاطر بدهی 27 میلیون پسویی از سال 2016 اعلام ورشکستگی کرد و همین باعث شد که مقامات قضایی خواهان استعفای او شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین