|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۱۹۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
در گزارش ماهانه معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد درباره وضعیت بازارهای ایران در آبان ماه آمده است: در آبان ماه قیمت فروش دلار آمریکا در بازار تهران با ۲.۲ درصد افزایش از ۴۰۰۵ تومان در روز اول آبان به ۴۰۹۴ تومان در ۳۰ آبان رسید. شایان ذکر است در آبان ماه نرخ ارز تحت تأثیر افزایش تقاضای فصلی دلار و تقویت دلار در بازارهای جهانی با افزایش مواجه شد.
 در گزارش ماهانه معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد درباره وضعیت بازارهای ایران در آبان ماه آمده است: در آبان ماه قیمت فروش دلار آمریکا در بازار تهران با ۲.۲ درصد افزایش از ۴۰۰۵ تومان در روز اول آبان به ۴۰۹۴ تومان در ۳۰ آبان رسید. شایان ذکر است در آبان ماه نرخ ارز تحت تأثیر افزایش تقاضای فصلی دلار و تقویت دلار در بازارهای جهانی با افزایش مواجه شد.

بر اساس گزارش معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد درباره وضعیت بازارهای جهانی در آبان ماه، میانگین قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در آبان ۱۳۹۶  به ۵۹.۳  دلار رسید که نسبت به مهر حدود ۷.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در نیمه اول آبان روندی صعودی را طی کرد و سپس با کاهش محدودی مواجه شد. قیمت نفت از ۵۵.۷ دلار در روز اول آبان به ۶۰.۵ دلار  در روز ۳۰ آبان رسید. بدین ترتیب قیمت نفت خام در انتهای دوره نسبت به ابتدای آن حدود ۸.۶ درصد افزایش پیدا کرد.

قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در نیمه اول آبان روندی صعودی را طی کرد و از ۵۵.۷ دلار در روز اول آبان به ۶۲.۰۷ دلار در روز ۱۶ آبان ماه رسید.

 حمایت عربستان از برنامه کاهش تولید نفت اوپک و همراهی روسیه، پیش‌بینی کاهش ذخایر نفت آمریکا و کاهش هشت حلقه‌ای چاه‌های نفت آمریکا و کانادا، اختلال در صادرات نفت عراق به دلیل درگیری حکومت مرکزی این کشور با اقلیم کردستان همچنین دستگیری تعدادی از شاهزادهای سعودی به دستور ولیعهد این کشور به اتهام فساد مالی و تشدید تنش‌های سیاسی عربستان و ایران در خصوص مساله یمن و لبنان از مهم‌ترین دلایل تقویت قیمت نفت طی این دوره می‌باشند.

در نیمه دوم آبان ماه قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک بجز دو روز پایانی که افزایش محدودی را تجربه کرد در سایر روزها با کاهش مواجه شد. بدین ترتیب قیمت نفت از ۶۱.۶  در روز ۱۷ آبان به ۶۰.۵  در روز ۳۰ آبان کاهش یافت.

همچنین کاهش واردات نفت چین در ماه اکتبر، افزایش تعداد چاه‌های نفت آمریکا و افزایش ذخایر نفت این کشور و تجدید نظر نزولی در رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی توسط موسسه بین‌المللی انرژی از عوامل موثر بر افت قیمت نفت طی این دوره می باشند. شایان ذکر است افزایش پیش بینی اوپک برای تقاضای نفت در سال آتی افزایش محدود قیمت نفت در دو روز پایانی آبان ماه را به دنبال داشت.

میانگین قیمت فروش هر اونس طلا در بازار لندن در آبان ۱۳۹۶ به ۱۲۷۷.۳  دلار رسید که نسبت به مهر ۰.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

قیمت فروش هر اونس طلا در آبان روندی نوسانی را طی کرده و از ۱۲۷۴.۹ دلار در اول آبان به ۱۲۸۳.۳ دلار در ۳۰ آبان رسید. به این ترتیب قیمت طلا در انتهای دوره نسبت به ابتدای آن ۰.۶ درصد افزایش یافت. قیمت هر اونس طلا طی روزهای اول تا ۵ آبان مان روندی نزولی را طی کرد و از ۱۲۷۴.۹ دلار در روز اول آبان مان به ۱۲۶۶.۴ دلار در روز ۵ آبان ماه رسید.

تعدد سیاست‌های پولی انبساطی توسط بانک مرکزی اروپا، آمار اقتصادی بهتر از انتظار آمریکا و افزایش تنش‌ها در خصوص جدایی ایالت کاتالونیا از اسپانیا موجب تقویت دلار شد و افت قیمت طلا طی این دوره را به دنبال داشت.

طی روزهای ۸ تا ۱۱ قیمت طلا تحت تاثیر تضعیف ارزش دلار با افزایش مواجه شد و از ۱۲۷۲  دلار در روز هشت آبان ماه به ۱۲۷۹.۲ دلار در روز ۱۱ آبان ماه رسید.

در روز ۱۲ آبان ماه قیمت طلا تحت تأثیر افزایش شاخص مدیران خرید غیرکارخانه‌ای آمریکا به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۵ میلادی و تقویت ارزش دلار ۰.۹ درصد نسبت به روز قبل کاهش یافت و ۱۲۶۷.۲ دلار در این روز رسید.

طی روزهای ۱۵ تا ۱۸ آبان قیمت هر اونس طلا روندی صعودی را طی کرد و از ۱۲۷۰.۹  در روز ۱۵ آبان به ۱۲۸۴.۸ دلار در روز ۱۸ آبان رسید.

تنش‌های سیاسی در خاورمیانه، استعفای نخست وزیر لبنان، دستگیری چند تاجر و شاهزاده در عربستان، استعفای رییس فدرال رزرو نیویورک، کاهش احتمال تصویب طرح کاهش مالیات‌های دولت ترامپ تا پایان سال جاری میلادی به دلیل اختلاف مجلس سنا با مجلس نمایندگان آمریکا از عمده دلایل تقویت قیمت طلا طی این دوره است.

قیمت هر اونس طلا در بازار لندن طی روزهای ۱۹ تا ۲۳ آبان با کاهش مواجه شد و از ۱۲۸۴.۳ دلار در روز ۱۹ آبان به ۱۲۷۴.۶ دلار در روز ۲۳ آبان، کاهش یافت.

افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا و کاهش جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران از دلایل افت قیمت طلا طی این دوره می‌باشد. طی روزهای ۲۴ تا ۲۹ آبان قیمت طلا با افزایش مواجه شد و از ۱۲۸۲.۲ دلار در روز ۲۴ آبان به ۱۲۸۶.۲  دلار در روز ۲۹ آبان ماه رسید. کاهش ارزش دلار، افت ارزش سهام در بازارهای مهم جهان و نگرانی از تعویق طرح کاهش مالیات‌ها در آمریکا از دلایل اصلی تقویت قیمت طلا طی این دوره است.

همچنین اطلاعات مربوط به بخش ارز حاکی از آن است که در آبان ۱۳۶۹، میانگین نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یورو، یوان چین و ین ژاپن تقویت شد. طی این دوره، میانگین نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یورو، یوان چین و ین ژاپن به ترتیب به ۰.۸۵۵۵، ۶.۶۳۳۸ و ۱۱۳.۶۶۴ رسید که نسبت به مهر به ترتیب افزایشی معادل ۰.۸، ۰.۱ و ۰.۸ درصد را نشان میدهد.

میانگین نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یورو در آبان  ۱۳۹۶ رسید که نسبت به مهر حدود ۰.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو در آبان‌ماه روندی نوسانی را طی کرد و در محدوده  ۰.۸۴۷۱ تا ۰.۸۶۳۶ قرار گرفت.

ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو از ۰.۸۵۰۳ در روز اول آبان به ۰.۸۵۱۷  در روز ۳۰ آبان رسید. به این ترتیب ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو در انتهای دوره نسبت به ابتدای آن ۰.۱ افزایش یافت.

ارزش برابری دلار در برابر یورو طی روزهای اول تا سه آبان تحت تأثیر انتشار اسامی مختلف برای تصدی پست ریاست فدرال رزرو روندی نزولی را طی کرد و از ۰.۸۵۰۳ در روز اول آبان به ۰.۸۴۷۱ در روز سه آبان کاهش یافت.

در روزهای ۴ و ۵ آبان ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و به ۰.۸۶۳۴ در روز ۵ آبان رسید. تنش‌های سیاسی بین دولت مرکزی اسپانیا و دولت محلی کاتالونیا پس از تأیید جدایی از اسپانیا توسط پارلمان محلی کاتالونیا همچنین تمدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا از دلایل اصلی تقویت ارزش دلار در برابر یورو طی این روزها است.

طی روزهای ۸ تا ۱۹ آبان ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو روندی نوسانی را طی کرد. اختلاف نظر اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در خصوص لایحه کاهش مالیات‌های دولت ترامپ، خبر استعفای رییس فدرال رزرو نیویورک و تغییرات اساسی در ترکیب اعضای اصلی کمیته سیاست باز فدرال رزرو، افزایش بیش از انتظار تولیدات صنعتی آلمان و افزایش قیمت خرده فروشی در منطقه یورو و همچنین افزایش پیش‌بینی رشد واقعی تولید ناخالص داخلی منطقه یورو برای سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی از مهمترین عوامل موثر بر تضعیف ارزش دلار در برابر یورو در برخی روزهای این دوره می‌باشند.

این در حالی است که آمار مثبت از وضعیت اقتصادی آمریکا نظیر افزایش اشتغال بخش خصوصی و غیرکشاورزی، کاهش نرخ بیکاری و احتمال بالا رفتن نرخ بهره کلیدی توسط فدرال رزرو در ماه دسامبر را افزایش داد و منجر به تقویت ارزش دلار در برابر یورو در برخی روزهای این دوره شد.

ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو طی روزهای ۲۲ تا ۲۶ آبان با کاهش مواجه شد. کاهش بازده اوراق قرضه آمریکا، نگرانی از تعویق طرح کاهش مالیات شرکت‌های آمریکایی تا سال ۲۰۱۹ میلادی رشد مطلوب اقتصادی آلمان در فصل سوم سال میلادی جاری و بهبود اعتماد اقتصادی این کشور از دلایل اصلی تضعیف ارزش دلار در برابر یورو است.

نگاهی به تحولات قیمت ارزهای خارجی و طلا در بازار داخلی

میانگین قیمت فروش دلار آمریکا و یورو در بازار تهران در آبان ۱۳۹۶ به ترتیب به ۴۰۶۱ و ۴۸۲۲ تومان رسید که نسبت به مهر به ترتیب افزایشی معادل ۲.۴ و ۱.۲ درصد داشت.

در آبان ۱۳۹۶ قیمت فروش دلار آمریکا در بازار تهران با  ۲.۲ درصد افزایش از ۴۰۰۵ تومان در روز اول آبان به ۴۰۹۴  تومان در ۳۰ آبان رسید.

شایان ذکر است در آبان مان نرخ ارز تحت تأثیر افزایش تقاضای فصلی دلار و تقویت دلار در بازارهای جهانی با افزایش مواجه شد.

طی این دوره قیمت یورو در بازار تهران با ۱.۶ درصد رشد، از ۴۷۸۴ تومان در روز اول آبان به ۴۸۶۳ تومان در روز ۳۰ آبان رسید.  قیمت فروش دلار در مرکز مبادلات ارزی از ۳۴۳۴ تومان در اول آبان به ۳۵۲۴  تومان در ۳۰ آبان رسید و در انتهای دوره نسبت به ابتدای آن ۲.۶ درصد افزایش یافت.

شایان ذکر است میانگین قیمت فروش دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی در آبان ۱۳۹۶ معادل ۳۴۹۷ تومان بوده که حدود ۱۴ درصدد پایین‌تر از میانگین نرخ بازار آزاد قرار داشت. در آبان ۱۳۹۶ میانگین قیمت فروش سکه بهار آزادی طرح قدیم و جدید به ترتیب به ۱۲.۹ و ۱۳.۵ میلیون ریال رسید که نسبت به ماه قبل به ترتیب افزایشی معادل ۴.۴ و ۲۰.۹ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب افزایشی حدود ۱۷.۵ و ۲۰.۹ درصد نشان می‌دهد.

این در حالی است که طی این دوره قیمت فروش هر اونس طلا در بازار لندن نسبت به ماه قبل حدود ۰.۵ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۱ درصد افزایش داشت.

طی دوره مورد بررسی میانگین برآورد قیمت فروش هر عدد سکه بهار آزادی طرح جدید، با توجه به میزان طلای موجود در هر عدد سکه بهار آزادی، قیمت جهانی طلا و نرخ فروش دلار آمریکا در بازار تهران، به طور متوسط معادل ۱.۳۴ میلیون تومان بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین