کد خبر: ۱۹۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
رییس جمعیت هلال احمر در همایش کاربردی مدیران ستادی و عامل استان‌ها به تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر در روند امدادرسانی به مردم زلزله زده غرب کشور پرداخت.
  رییس جمعیت هلال احمر در همایش کاربردی مدیران ستادی و عامل استان‌ها به تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر در روند امدادرسانی به مردم زلزله زده غرب کشور پرداخت.

 علی اصغر پیوندی در افتتاحیه همایش کاربردی مدیران ستادی و عامل استان‌ها ضمن تبریک ولادت امام حسن عسکری (ع) و یادی از درگذشتگان زلزله های بم و کرمانشاه گفت: امیدواریم برگزاری همایش بتواند اهداف هلال احمر را در جهت بهتری پیش ببرد. پنل های تخصصی نیز منجر به این می شود که مسائل را کاربردی تر دنبال کنیم.‌

 رییس جمعیت هلال احمر ادامه داد: طلبیدن تجربه ها، اصلی منطقی و عاقلانه است. اولین مطلبی که فکر ما را مشغول کرده بحث زلزله است. متاسفانه آسیب جدی به مردم مرزنشین کرمانشاه وارد شد و خسارات مالی و جانی بسیاری به وجود آمد. از چندجنبه می توان به این ماجرا نگاه کرد. کشور ما، کشور پر حادثه ای است. از ۴۴حادثه ۳۳حادثه در ایران قابلیت بروز دارد. باید هرلحظه آماده مواجهه با بحران باشیم. ما اولین ارگانی هستیم که مردم انتطار دارند در سر صحنه حادثه حضور پیدا کنیم.

عملکرد مطلوب هلال در زلزله کرمانشاه

وی در ادامه با اشاره به عملکرد مطلوب هلال احمر در زلزله کرمانشاه افزود: تجربه کرمانشاه، تجربه قابل قبولی بود و هلال احمر عملکرد مطلوبی داشت. از همه جوانان، داوطلبان، امدادگران، نجاتگران و مدیران جمعیت هلال احمر تشکر می کنم که دست به دست هم دادند و با تعامل از عمق فاجعه کم کردند.

 پیوندی با اشاره به نقاط ضعف و قوت در رسیدگی به زلزله زدگان کرمانشاه گفت: اینکه فکر کنیم عالی و صددرصد بوده ایم اشتباه است. باید دید که از چه مواردی غفلت کرده ایم. حوادث اجتناب ناپذیر است. باید نقاط قوت و ضعف را به دور از احساسات بررسی و نقاط ضعف را تبدیل به قوت کرد.

رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه کمک های مردم در زلزله کرمانشاه نشان داد که مردم به هلال احمر اعتماد دارند، اظهار کرد: با همه بحث هایی که در روزهای اول زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد، معلوم شد که هلال احمر جایگاه خوبی بین مردم دارد. کمک های نقدی و غیرنقدی نشان داد که مردم ما را قبول دارند، و به عنوان یک مرجع و پناهگاه به هلال نگاه می کنند. باید قدر این اعتماد را دانست و روز به روز آن را بیشتر کرد.

پیوندی در ادامه عنوان کرد: زلزله کرمانشاه اولین حادثه بزرگ بعد از فعال شدن شبکه های اجتماعی بود. متاسفانه در بعضی موارد خدمات صادقانه و شبانه روزی امدادگران هلال  احمر طور دیگری نشان داده شد. باید راهکاری به دست آورد تا بتوانیم در مواقع بحران عملکرد خود را برای مردم و مسئولان تبیین کنیم تا آن ها بیشتر با هلال احمر، اهداف و فعالیت هایش آشنا شوند. شبکه های اجتماعی مجازی گاهی غبار بر کارهای ما انداخت. اما وقتی کارها مخلصانه است، خداوند غبارها را کنار می زند.

توجه به «انسجام در امدادرسانی»

وی در ادامه گفت: در زلزله کرمانشاه تقسیم وظیفه کردیم که مدیران عامل استان ها حضور پیدا  کنند و کارها منسجم پیش برود. انسجام در امدادرسانی از نقاط قوت هلال در زلزله بود. استان ها انبارهای امدادی خود را در اختیار کرمانشاه گذاشتند. بیش از ۱۲۰میلیاردتومان اقلام امدادی هزینه کردیم و به آن افتخار می کنیم. همه این ها در حالی اتفاق افتاد که با کمبود امکانات مواجه بودیم. اگر حوادث این چنینی ادامه پیدا کند، یک هشدار است؛ چون با این وضعیت و کمبودها امدادرسانی سخت می شود.

رییس جمعیت هلال احمر در ادامه صحبت های خود با اشاره به ضرورت ارتباط بیشتر با مردم اظهار کرد: باید اهداف خود را برای مردم تبیین کنیم. شاید عمق اهداف ما برای مردم شناخته نشده باشد. باید با شناخت بیشتر، خدمت بهتری به مردم ارائه کرد. باید با برنامه ریزی دقیق، بیشتر با مردم عجین شویم و آن ها را به کمک بطلبیم.

وی در ادامه افزود: زلزله در مردم ترس ایجاد کرده و این نشات گرفته از حرف کسانی است که فقط دنبال ایجاد وحشت اند. باید مردم را به آرامش دعوت کرد و به آن ها آموزش های لازم را ارائه داد.

ضرورت تبیین «استراتژی رسانه ای»

علی اصغر پیوندی در ادامه از استراتژی رسانه ای هلال گفت: در زلزله کرمانشاه استراتژی مشخص و تبیین شده ای نداشتیم. این بحث در مواقع بحران کاملا متفاوت است. باید استراتژی مشخص تبیین شود. خوشبختانه شورای اطلاع رسانی هلال احمر تشکیل شده و باید با همفکری سندی به دست آوریم و بر اساس آن با مردم و رسانه ها ارتباط برقرار کنیم. رسانه ریل مشخص می خواهد تا کسی خارج از آن حرکت نکند. برخی از رسانه ها در زلزله کرمانشاه مثل ساختمان های زلزله زده عمل کردند و حرف هایی زدند که تنها خروجی آن ایجاد نگرانی برای مردم بود. برخورد مناسب با بحران نیازمند سیاست رسانه ای واحد است، تا بحران ثانویه دامن ما را نگیرد.

تلاش برای ارتقاء سرمایه اجتماعی هلال

ویدر ادامه اظهار کرد: نکته دیگر بحث سرمایه اجتماعی هلال است. این مساله مقدس ترین و مهم ترین امر است. ۹۴سال دیگران در هلال احمر خالصانه زحمت کشیدند و ما هم باید این سرمایه را حفط کنیم و در جهت ارتقاء آن بکوشیم. باید از حاشیه ها پرهیز کنیم و به متن ماجرا بپردازیم. اگر سرمایه اجتماعی را از ما بگیرند، چیزی نخواهیم داشت. افتخار ما اعتماد مردم است. ما باید خودمان الگوی واقعی اهداف هفت‌گانه هلال باشیم. مردم به جمعیت نظر مثبت دارند و ما باید بیشتر این ارتباط را حفظ و تقویت کنیم. باید در خانواده هلال احمر دوستی باشد و با بدنه صحبت کرد و با مشورت پیش رفت.

استفاده از نیروی جوانان داوطلب

رییس جمعیت هلال احمر در ادامه صحبت های خود به برنامه 5ساله هلال احمر اشاره کرد و گفت: ممکن است این برنامه مشکلاتی هم داشته باشد، اما شاکله کلی آن قابل دفاع است. باید در کارهایمان بر اساس برنامه 5ساله حرکت کنیم. ما کشور جوانی هستیم و جوانان خلاقی داریم. باید قدر آن ها را بدانیم. می بایست در طول سال با داوطلبان تعامل داشت و آن ها را فراموش نکرد. باید از نیروی جوانان داوطلب استفاده کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال‌احمر پیوندی در پایان گفت: در بحث زلزله باید از تجربیات استفاده کرد و مستندسازی انجام داد تا راه های اشتباه تکرار نشود. هلال احمر پیشگام آموزش همگانی است و باید آن را پیگیری کنیم. زلزله کرمانشاه به ما نشان داد که باید نگاهی به تجهیز ناوگان امدادونجات داشته باشیم. باید به پهبادها مجهز شویم و از تجهیرات به روز استفاده کنیم. این مساله نیازمند اعتبارات است. در امدادونجات دقایق اولیه بسیار مهم است. وظیفه اولیه ما نجات آدم ها و بعد امدادرسانی است. امیدواریم با همفکری بیشتر و اختصاص اعتبارات لازم به وظیفه خود عمل کنیم. در زمینه آمایش سرزمینی مطالعات زیادی انجام شده است. اما لازم است که بیشتر روی آن فکر کنیم و آمایش جدی و مستندتری داشته باشیم تا بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین