|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۲
کد خبر: ۱۹۴۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
روزنامه ایران با اشاره به اینکه پرونده بررسی افزایش قیمت خودروهای داخلی روی میز رئیس سازمان حمایت رسید، نوشت: بسیاری، مقصر اصلی گرانی‌های اخیر این چهار چرخ را در توقف ثبت سفارش واردات خودرو می‌دانند.
 در ادامه این گزارش می خوانیم: از روزی که سایت ثبت سفارش واردات خودرو سه قفله شد و هنوز هم معلوم نیست که چه زمان باز می‌شود قیمت‌ انواع خودروها سر به فلک کشید. خودروهای وارداتی تجربه رشد قیمت 60 میلیون تومان به بالا را داشتند ودر بعضی از مدل‌ها این رشد قیمت به 135 میلیون تومان هم رسیده است.

خودروهای داخلی هم تا حدی که جا داشت گرانی را تجربه کردند. آنگونه که شرایط بازار نشان می‌دهد جنب و جوش کمی در بازار خودرو در حال وقوع است. یعنی همزمان با افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی مردم برای خرید آستین بالا زدند. در خودروهای خارجی که قشر خاصی خریدار آن هستند تقاضا افزایش یافته و عرضه کم شده است. در خودرو‌های داخلی مردم با دو روی افزایش قیمت روبه‌رو شدند. یک گرانی در بازار و دوم رشد قیمت توسط کارخانه‌ها. گرانی در بازار به‌علت افزایش تقاضا رخ داده است. و اینکه برخی از مشتریان که دیگر توان خرید خودروهای خارجی را ندارند به سمت داخلی روی آوردند.

تا چند ماه پیش تفاوت قیمت بازار و کارخانه بین 300 الی 500 هزار تومان بود و البته در برخی از محصولات قیمت خودروهای بازار ارزانتر بود. نکته دیگری که از دوشنبه بازار خودرو را تحت تأثیر خود قرارداده کنار گذاشتن 18 خودرو سواری، غیراستاندارد است. خودروهایی که با‌وجود مشکلات کیفی تنها به جهت قیمت کمتر از 60 میلیون تومان مشتری داشت. کسانی‌که از چندی پیش برای خرید خودروهای غیراستاندارد اقدام کرده بودند برای پس دادن خودروها دست به دامن شرکت‌ها شدند. همین امر قیمت خودروهای غیراستاندارد را در بازار تحت تأثیر قرار داد.اما در مقابل خودروهای دنا، ساندرو، استپ‌وی و.... در بازار گران‌تر شد.

ساندرو در حدود قیمت 55 میلیون تومان و استپ‌وی 64 میلیون تومان شد. اما فعالان بازار می‌گویند به‌دلیل نبود خودرو، قیمت خودروهای غیراستاندارد هم بزودی در بازار گران می‌شود. موضوع جالبی که از روز گذشته در بازار اتفاق افتاده افزایش قیمت خودروهای چینی بود. شرکت‌هایی که محصولات کشور چین را در ایران مونتاژ یا وارد می‌کنند و اکنون غیراستاندارد شناخته شدند یک ماه پیش با افزایش قیمت 2.5 میلیون تومان روبه‌رو شده بودند ولی از روز گذشته قیمت‌ها مجدداًبالا رفت. دفاتر فروش یادآور شدند قیمت محصولاتشان تا ماه آینده3 میلیون تومان گرانتر خواهد شد.

** ترمز گرانی کشیده شد
 
در خبرها آمد که دو شرکت خودروساز کشورمان بیش از 13 محصول خود را گران کردند. خودرو سراتو در این زمینه رکورددار بود چرا که در کمتر از دوماه حدود 18 میلیون تومان گران شد.

4 میلیون تومان در ماه‌های پیش و14 میلیون تومان بواسطه بیمه، خدمات، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شماره گذاری. اما اعتراض‌های وسیع مردم باعث شد که مدیرعامل جدید سایپا ترمز گرانی این خودرو را با توضیح حمایت از مصرف کنندگان، بکشد.

ایران خودرویی‌ها هم متهم به گران کردن محصولات خود شدند. اما توضیح ایران خودرویی‌ها این است که «ما فقط تخفیف‌ها را برداشته‌ایم و محصولات را گران نکرده‌ایم.» یک مقام مسئول در ایران‌خودرو اظهار داشت: اگر قرار بود ما افزایش قیمتی داشته باشیم قطعاً درخواست خود را به شورای رقابت می‌دادیم اما هیچ درخواستی ارائه نشده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته از فهرست قیمت آبی پوشان جاده مخصوص سه خودرو پژو207، هایما و سوزوکی گران شده است. این خودروها مشمول قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت نمی‌شود لذا خودروسازان هر زمان که متوجه شوند تولید آنها به خط زیان نزدیک شده یا کیفیت ارتقا یافته است می‌توانند قیمت‌های خود را بالا ببرند.

** تنها تخفیف‌ها برداشته شده است
 
آنگونه که یک منبع مطلع با ما صحبت کرد، هر فردی که می‌خواست به صورت نقدی از بین سه خودروی عنوان شده محصولی را انتخاب کند مشمول تخفیف‌های میلیونی تا حدود 7 میلیون تومان می‌شد. اما با رونق بازار و افزایش فروش خودروسازان این تخفیف‌ها برداشته شده است و محصولات با قیمت اصلی به فروش می‌رسد. البته ارتقای سطح کیفی هم در واقعی شدن قیمت‌ها بی‌اثر نبوده است. به‌عنوان مثال اگر قیمت سوزوکی 130 میلیون تومان بود تا چند هفته پیش خریداران نقدی 123 میلیون تومان پرداخت می‌کردند. در برخی دیگر از خودروها هم طبق گفته ایران خودرویی‌ها افزایش قیمت قانونی بوده است چرا که ابتدای امسال شورای رقابت به خودروسازان تا درصدی مشخص، مجوز افزایش قیمت داده بود و اکنون برخی از شرکت‌ها رشد قیمت را اعمال کردند. در این میان رضا شیوا رئیس شورای رقابت می‌گوید: ما تعیین‌کننده قیمت خودروهای کمتر از 60میلیون تومان هستیم. لذا هر گونه تخلف در این حوزه باید از سوی سازمان حمایت مورد پیگیری قرار گیرد. شورای رقابت نظارت بر قیمت‌های عرضه شده در بازار ندارد.

** سازمان حمایت در حال بررسی فهرست قیمت خودروسازان
 
در چنین فضایی‌، سراغ سازمان حمایت رفتیم. سازمانی که مهم‌ترین وظیفه‌اش نظارت بر قیمت و جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان است. مدیران این مجموعه که اکثر اوقات تمایلی به مصاحبه ندارند در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشتند: سازمان حمایت در حال بررسی فهرست قیمت خودروسازان است. اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم لذا در صورت اطمینان یافتن از تخلف، قیمت‌ها برگشت داده می‌شود. سازمان حمایت اجازه نمی‌دهد که قیمت‌ها به‌صورت غیرقانونی توسط خودروسازان افزایش پیدا کند. در شرایطی که تغییر قیمت در برخی از محصولات محرز شده است، وزارت صنعت موضوع گرانی خودرو را کذب محض خواند و گفت: ورود سازمان بازرسی به موضوع قیمت خودروهای داخلی صحت ندارد.

با تمام این تکذیب‌ها در فهرست جدید قیمت‌ها آمده است که پژو 405 بنزینی 30 میلیون و 709 هزار و 500 تومان، پژو 405 بنزینی با موتور 16 سوپاپ را 32 میلیون و 608 هزار تومان، پژو پارس 38 میلیون و 143 هزار تومان، پژو پارس سال دوگانه سوز را 39 میلیون و 518 هزار تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 33 میلیون و 844 هزار تومان، پژو206 تیپ 5 با قیمت 39 میلیون و 145 هزار تومان و پژو 206 صندوق دار را 39 میلیون و 858 هزار تومان، رانا با قیمت 36 میلیون و 673 هزار تومان در نمایندگی‌های مجاز به فروش می‌رسد. همچنین سمند ال ایکس بنزینی 31 میلیون 370 هزار تومان، سمند ال ایکس مدل EF7 باقیمت 32میلیون و 85 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

** بازار خودرو با نوسان قیمت روبه‌رو شده است
 
از طرفی فعالان بازار خودرو از وضعیت خاص خودروهای وطنی صحبت کردند. یکی از فروشندگان خودرو اینگونه اظهار‌نظر کرد که بازار خودروهای داخلی ثبات ندارد و قیمت‌ها روزانه دستخوش تغییر می‌شود. در برخی از روزها قیمت‌ها پایین می‌آید و در برخی از روزها بی‌دلیل گران می‌شود. در شرایطی که گفته می‌شود مشکل تولید وجود ندارد نباید شاهد نوسان قیمت باشیم.

** ساماندهی بازار خودروهای داخلیبا آزادسازی واردات
 
با اکثر افرادی که در زمینه چرایی نوسان قیمت خودرو صحبت کردیم موضوع جلوگیری از واردات خودروهای خارجی مهم‌ترین دلیل برشمرده شد. آنها می‌گفتند از وقتی واردات خودرو خارجی متوقف شد، خودروسازان یکه تاز بازار شدند و این امر در مورد خودروهای گرانقیمت‌شان بیشتر صدق می‌کند. پیش‌بینی کارشناسان بازار این است که با آزادسازی واردات و مشخص شدن تعرفه‌ها، وضعیت بازار خودروهای داخلی هم ساماندهی می‌شود. با تمام این اوصاف باید دید که سازمان حمایت تا چند روز آینده به چه نتیجه‌ای خواهد رسید.اینکه خودروسازان در افزایش قیمت تخلف کردند یا اینکه از مجوزهای ابتدای سال برای گرانی محصولات خود بهره بردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین