|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۹۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
حوادث تروریستی متعددی که در سال گذشته در نقاط مختلف قاره اروپا و آمریکا به وقوع پیوست از این واقعیت پرده برداشت که تروریسم مرزهای فکری و جغرافیای سرزمینی را درنوردیده است. شاید پیشتر تصور نمی شد که روزی اروپا و آمریکا به صحنه نمایش افراط گرایان و ستیزه جویان تبدیل شود، آن هم به دست شهروندان خود این کشورها.
سال 2017 میلادی در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که در طول این سال، اروپا و آمریکا بارها مورد حملات خشونت بار تروریستی قرار گرفتند. حال این پرسش به ذهن می رسد که آیا می توان انتظار توقف کامیون مرگ را در سال آینده داشت؟

 چند سالی است که پیوسته خبرهایی از حملات تروریستی در نقاط مختلف جهان به گوش می رسد. کشورهای مختلف قاره سبز و همچنین ایالات متحده بارها هدف چنین حملاتی قرار گرفته اند. امسال نیز هراس از اقدامات تروریستی در روزهای پیش از کریسمس به اوج خود رسید چرا که در هفته های منتهی به این جشن، داعش با انتشار پوسترهایی تبلیغاتی، اروپا را به حملات خود تهدید کرد.

اگرچه تهدید داعشی ها به دلایلی چون تضعیف این گروه تروریستی و تشدید تدابیر امنیتی در روزهای خرید و برپایی جشن کریسمس عملیاتی نشد اما برخی بر این باورند که به دلیل افزایش شمار تندروها در غرب، این خطر همچنان در سال 2018 وجود دارد. به عنوان نمونه «هانس گئورگ ماسن» رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان نوزدهم آذرماه از افزایش چشمگیر سلفی های تندرو در این کشور خبر داد و افزود: «شمار سلفی‌های تندرو در این کشور هیچ زمان دیگری به اندازه امروز نبوده است.»

** رخدادهای تروریستی امسال و ارزیابی سال آینده
سال 2017 میلادی از همان آغاز با رویدادی تروریستی کلید خورد و کامیونی وارد بازار کریسمس در مرکز برلین شد؛ رویدادی که در آن دست‌کم 12 نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند. پس از آلمان، انگلیس هدف بعدی تروریست ها بود و دوم فرودین ماه (بیست و دوم مارس) مهاجمی ابتدا با خودرو وارد پیاده روی پل «وست مینستر»در نزدیکی ساختمان پارلمان بریتانیا شد و پس از آن با چاقو به افراد حاضر در محل حمله کرد؛ رخدادی که در آن دست کم پنج نفر کشته و نزدیک به 50 نفر دیگر زخمی شدند.

حدود دو هفته بعد یعنی هیجدهم فروردین (هفتم آوریل) تروریست ها کشور سوئد را هدف گذاری کردند. در این حمله، فردی با کامیون عابران اطراف یک مرکز خرید در پایتخت استکهلم را زیر گرفت. پنج نفر کشته و 15 نفر مجروح پیامد این رخداد تروریستی بودند.

هنوز مدت زیادی از حمله به استکهلم نمی گذشت که لندن بار دیگر هدف اقدامی تروریستی قرار گرفت. سیزدهم خردادماه (سوم ژوئن) یک خودروی ون روی پل «لندن بریج » در مرکز شهر و یکی از پر رفت وآمدترین نقاط پایتخت انگلیس، عابران را زیر گرفت؛ اقدامی که به کشته شدن 13 نفر و مجروحان شدن 48 نفر دیگر منجر شد.

در این سال اسپانیا نیز از حملات تروریستی دور نماند و دو رخداد پیاپی را تجربه کرد. بیست وششم مرداد ماه (هفدهم آگوست) یک خودروی ون در شهر بارسلون با زیر گرفتن شمار بالایی از مردم، 15 نفر را کشت و نزدیک به یک صد نفر را زخمی کرد. یک روز بعد رخدادی مشابه در شهر کامبرلیز رخ داد و یک کشته و شش زخمی بر جای گذاشت.

در سال 2017 آخرین قطعه دومینوی حملات تروریستی در آمریکا فرو ریخت و فرد مهاجمی با خودروی خود به لاین دوچرخه سوارها وارد شد که این رخداد به کشته شدن هشت نفر و زخمی شدن دهه ها تن دیگر انجامید. این رویداد نشان داد سیاست های مهاجرتی ترامپ بیش از آن که از کارامدی لازم برخوردار و با هدف حفظ امنیت ایالات متحده شکل گرفته باشد، تصمیمی مغرضانه و سیاسی بوده است.

حوادث تروریستی متعددی که در سال گذشته در نقاط مختلف قاره اروپا و آمریکا به وقوع پیوست از این واقعیت پرده برداشت که تروریسم مرزهای فکری و جغرافیای سرزمینی را درنوردیده است. شاید پیشتر تصور نمی شد که روزی اروپا و آمریکا به صحنه نمایش افراط گرایان و ستیزه جویان تبدیل شود، آن هم به دست شهروندان خود این کشورها.

فرسایشی شدن نزاع های خاورمیانه و حضور نظامی غرب در این منطقه باعث شده که حتی با وجود فروپاشی داعش باز هم دغدغه های امنیتی این کشورها مرتفع نشود. شهروندان این کشورها که در طول سال ها برای پیوستن به داعش عازم خاورمیانه شده بودند، حال پس از بازگشت به غرب، اندیشه و اقدام افراط گرای خود را در خدمت آسیب رساندن به کشورهای خود به کار می گیرند. از این رو، مشاهده می کنیم که در بیشتر اقدامات تروریستی، فرد یا افراد مهاجم از شهروندان و اتباع خود این کشورها بوده اند.

با ادامه مداخله گری و جنایت های غرب در منطقه غرب آسیا، انتظار نمی رود که اقدامات تروریستی وخودروی مرگ در غرب متوقف شود. بنابراین افزون بر تدابیر امنیتی و آموزه های صحیح فرهنگی، مهمترین راهکار خروج از این بحران، خروج نظامیان و نیروهای غربی از کشورهای مختلف این منطقه و واگذاری حق تعیین سرنوشت به شهروندان این کشور ها است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین