|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۹۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
قیمت تخم مرغ به عنوان یکی از اقلام غذایی مردم روال با ثباتی را در چهار ماهه نخست سال جاری داشته است، اما از مردادماه با توجه به کاهش تولیدات داخلی نه تنها قدرت صادرات خود را از دست دادیم بلکه مشکل آنفولانزا روی میزان تولید ما و برخی کشورها اثر سوء گذاشت.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه سیاست دولت بر کنترل بازار است، اعلام کرد که رییس جمهور دستور داده مشکل افزایش قیمت تخم مرغ رسیدگی و حل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری خود با اهالی رسانه با اشاره اینکه سیاست دولت بر کنترل بازار است، گفت: دولت همچنان بر سیاست مهار تورم تاکید دارد و مجلس انتظار دارد که دولت نسبت به اصلاح قیمت های حامل های انرژی اقدام کند.


وی افزود: دولت مگر اجازه می دهد که مردم زیر بار تورم و گرانی زندگی کنند؟ دولت خود را امسال هم مثل سالهای گذشته خود را موظف می داند در برابر تورم و افزایش نرخ ارز مقاومت کند.

نوبخت با بیان اینکه دولت به ثبات اقتصادی توجه دارد، گفت: اینکه ارزش ریال در برابر سایر ارزهای خارجی پایین بیاید موضوعی نیست که مورد قبول دولت باشد و اینکه گفته می‌شود قرار است قیمت بنزین و مواردی نظیر آن بیشتر شود، همه جزو گمانه زنی هاست

سخنگوی دولت در ادامه  با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر، اظهار کرد: قیمت تخم مرغ به عنوان یکی از اقلام غذایی مردم روال با ثباتی را در چهار ماهه نخست سال جاری داشته است،  اما از مردادماه با توجه به کاهش تولیدات داخلی نه تنها قدرت صادرات خود را از دست دادیم بلکه مشکل آنفولانزا روی میزان تولید ما و برخی کشورها اثر سوء گذاشت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آنفولانزایی که ما و برخی کشورها درگیر آن شدیم باعث شد برای حفظ سلامت مردم نسبت به معدوم کردن مرغ ها اقدام کنیم و در این راستا ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرغ تخم گذار معدوم شد که ۱۴ تا ۲۰ درصد از نیاز ما را این میزان مرغ معدوم شده تامین می کرد و دولت نیز  ۳۰ میلیارد تومان برای جبران این خسارات در سال گذشته پرداخت و امسال هم ۱۰۰ میلیارد تومان برای جبران آن پرداخت کرد.

نوبخت با اعلام  اینکه رییس جمهور  دستور دادند که به این موضوع رسیدگی و مشکل افزایش قیمت تخم مرغ حل شود، گفت : وزارت جهادکشاورزی نیز در این زمینه اقدامات به وقتی انجام داد، در حال حاضر مجوز واردات ۱۹ هزار تن تخم مرغ داده شده است و ۱۲۰ هزار تن دیگر نیز در حال مجوز ادامه گرفتن است و ۱۱۰ هزار تن تخم مرغ هم ترخیص شده است.

وی تصریح کرد: در چنین مباحثی است که بحث تکفیک وزارت‌خانه‌ها اهمیت پیدا می‌کند. مخصوصاً در کشور ما که کوچکترین تغییر قیمتی باعث واکنش‌های اجتماعی می‌شود، انتظار داریم مجلس محترم به این موضوع التفات کند هرچند که در هر صورت سیاست دولت کنترل تورم است و با عرضه کردن محصولات، به قیمت واردات این کار را خواهد کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: تورم یعنی قدرت خرید خانواده‌ها پایین بیاید یا پایین آوردن نرخ ارز باعث پایین آمدن ارزش ریال ‌شود. بله، درست است که عده‌ای همین را می‌خواهند ،اما دولت تاجر نیست و مطمئن باشید امسال هم مثل سال‌های قبل خود را برای کنترل قیمت‌ها موظف می‌داند.

نوبخت با تاکید بر اینکه همیشه انتخاب بین بد و خوب نیست و گاهی اوقات انتخاب در شرایط اضطراری صورت می‌گیرد، گفت: من هیچ‌گاه حرفی نمی‌زنم که ضمانت اجرایی نداشته باشد. این فضاسازی هایی که ایجاد کرده‌اند و می گویند دولت کنترل تورم را کنار گذاشته است، درست نیست، سیاست ما کنترل تورم است.

وی همچنین با اشاره به پیگیری مطالبات سپرده‌گذاران موسسات مالی از سوی دولت گفت: از مردم خواهش می‌کنم دقت کنند. بارها به مردم گفتند اما باز هم سپرده‌گذاری کردند. ما پیگیر مطالبات آنان بعد از جلسه روسای سه قوه هستیم و آقای رئیس‌جمهور پیگیر این مسئله هستند.

نوبخت با تاکید بر اینکه دولت در سالهای گذشته از مجوز افزایش حامل های انرژی استفاده نکرد، گفت: این در حالی است که بر اساس قانون، این اصلاح قیمت حق دولت است، اما دولت ریالی از این پول را به خزانه نیاورد و هر سال بین ده تا دوازده میلیارد تومان از محل خزانه را به درآمدهای حاصل از افزایش حامل های انرژی اضافه و یارانه های مردم پرداخت کرد ولی برای سال آینده دولت تصمیم دارد این درآمد را صرف ایجاد اشتغال کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: برای سال آینده در نظر داریم ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی که به واحدهای تولیدی اختصاص داده بودیم را تا ۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم که از این میزان، ۱۷ هزار میلیارد تومان آن را از محل اصلاح قیمت ها تامین می‌کنیم تا تامین اشتغال با فشار بیشتر بر مردم همراه نشود و هر رقمی که از افزایش قیمت حامل های انرژی به دست آید، حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان به آن اضافه می کنیم تا در بخش اشتغال استفاده شود.

سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: بخش دیگری از این افزایش قیمت‌ها را برای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته‌ایم و قصد داریم این بافت‌ها را بازسازی کنیم و این یک طرح محله به محله است که در نظر داریم در آن تمامی امکاناتی که یک محله به آن نیاز دارد را احداث کنیم که همین امر خود فرصت‌های شغلی تازه‌ای را به وجود می‌آورد و در عین حال شهر هم در برابر زلزله ایمن می‌شود و نیز طبق برآوردها تا 240 هزار فرصت شغلی هم ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا در کشور ما پرداخت مالیات سخت است، اظهار کرد: برخی می‌گویند دولت دستش را در جیب مردم کرده است در حالیکه ما باید اشتغالی ایجاد کنیم که مناسب شان مردم باشد تا مردم بتوانند مالیات هم پرداخت کنند. همچنین باید به این موضوع اشاره کنم که دولت باید این را بپذیرد که می‌تواند منتقد داشته باشد، اما اینکه میزان انصاف آن منتقدان درباره انتقادهایی که مطرح می‌کنند چقدر است را نمی‌دانم که البته این هم موضوع تازه‌ای نیست؛ چرا که در بحث حقوق نامتعارف شاهد بودید که چه مطالبی مطرح شد اما مردم انتخاب خود را انجام دادند چرا که به دولت اطمینان دارند.

نوبخت ادامه داد: بنابراین اوضاع به این صورت که در فضای مجازی جلوه داده می‌شود، نیست. مردم هنوز دولت را دوست دارند و اگر عده‌ای عنوان می‌کنند که پشیمان هستند به نظر می‌رسد باید از آنان پرسید که شما کی رای دادید؟ شاید خیلی از آنان جزو کسانی نباشند که رای داده بودند.

سخنگوی دولت با اشاره به شکل‌گیری کمپین ما پشیمان هستیم در فضای مجازی، افزود: دولت متعلق به همه مردم است و ما از نظرات مردم آگاه هستیم اما می‌دانیم که عده‌ای لباس نقد پوشیدند و هیچگاه در کنار دولت و ملت نبودند پس آنهایی که امروز گفته‌اند ما پشیمان هستیم باید از آنان پرسید که چه زمانی رای دادند که امروز پشیمان شدند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه اموالی که در دست دولت است اموال پدری ما نیست، اظهار کرد: شاید اموالی که امروز در دست ماست در دولت‌های قبلی اموال پدری بود اما ما چنین دیدگاهی نداریم و دولت خودش را موظف می‌داند از حقوق مردم صیانت کند. ما با مردم لج نمی‌کنیم و خودمان را عقل کل نمی‌دانیم و با رویکردهای پوپولیستی پاسخ مردم را نمی‌دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت افزایش عوارض خروج از کشور، بیان کرد: در کشورهای دیگر کسی ارز جابجا نمی‌کند چرا که همه کارت دارند اما در کشور ما هفت میلیارد دلار ارز خرج می‌شود. ما که نفت را نمی‌دهیم و با چمدان پول را تحویل نمی‌گیریم پس اگر عده‌ای شبانه به کشورهای همسایه سفر می‌کنند ، با چمدان پر از قاچاق کالا باز می‌گردند و از سویی ما می‌گوییم  تولید داخلی رونق پیدا کند، اما باید گفت که آیا با این روش‌ها می‌شود تولید داخلی را رونق داد؟

نوبخت تصریح کرد: ما نفس این سفرها را نفی نمی‌کنیم اما باید زندگی کارگران را هم در نظر بگیریم چرا که بازار از کالاهای قاچاق پر شده است و البته در خصوص قانون افزایش عوارض خروج از کشور استثناهایی هم از قبیل دانشجویان و برخی دیگر از افراد وجود دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آمادگی دولت برای رسیدگی به حوادث طبیعی، اظهار کرد: خودتان شاهد هستید که در مورد اتفاقی که در نزدیکی تهران رخ داد با وجود تلاش‌هایی که دولت انجام داد چقدر فضاسازی شد و مردم را ناامید کردند اما دولت فضای بازی را ایجاد کرده است و ما از طبقه روشنفکر می‌خواهیم به دولت در اطلاع‌رسانی دقیق کمک کند.

وی با اشاره به درخواست رییس‌جمهور مبنی بر زیر نظر گرفتن نهادها در زمینه اختصاص بودجه، گفت: ما 159 نهاد غیردولتی داشتیم که از بودجه دولت استفاده می‌کردند و این بودجه شاید در اختیار رسانه‌هایی قرار می‌گرفت که علیه دولت تیتر می‌زدند اما ما باید به این 159 نهاد کمک کنیم و در بودجه سال 97 قرار است بودجه را بر اساس عملکرد این نهادها به آنان تخصیص دهیم.

نوبخت در واکنش به سخنان سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر اینکه دولت خودش متقاضی امر شنود است، اظهار کرد: دستگاهی که باید درباره چنین چیزی سخن بگوید وزارت اطلاعات است و من انتظار دارم وزیر اطلاعات درباره این موضوع پاسخ روشنی بدهد و البته همه شما می‌دانید که این دولت به دنبال اینکه یک شهروند چه صحبتی می‌کند، نیست، چرا که ما به حقوق شهروندان احترام می‌گذاریم اما باز هم از وزیر اطلاعات درخواست می‌کنم که درباره این موضوع توضیح دهد.

سخنگوی دولت با اشاره به بودجه‌ای که دولت به حوزه‌های علمیه اختصاص می‌دهد، گفت: در اینکه طلاب با حداقل‌ها در حال کسب معارف و علوم دینی هستند تردیدی نیست و اینکه دولت پول اینها را قطع کند نیز فعلا در نظام تصمیم‌گیری ما قرار ندارد البته که بخشی از وجوهات طلاب نیز از سایر منابع تامین می‌شود.

وی ادامه داد: نفس کمک کردن به این مراکز علمی قابل زیر سوال بردن نیست اما اینکه دولت بیشتر از این به آنان کمک کند هم میسر نیست و باید نظارتی از سوی دولت وجود داشته باشد که هزینه‌کردها مشخص شود و آنان نیز پاسخگو باشند.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا در ماه‌های اخیر شاهد برگزاری دیدارهای متعدد با مهدی کروبی بوده‌ایم اما دیداری با میرحسین موسوی انجام نشده است، اظهار کرد: در این زمینه دبیر شورای عالی امنیت ملی یا سخنگوی تعیین شده آن باید اطلاع‌رسانی کند اما من می‌گویم که درباره هر سه نفر از محصوران این تصمیم گرفته شده و خودم نیز تصور می‌کردم که برای هر سه نفر آنان دیدارها انجام شود اما پیگیری‌های لازم را انجام خواهم داد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات ایران و عربستان، گفت: ما مشکل‌مان با مردم و کشور عربستان نیست بلکه با سیاست‌های غیرانسانی در عربستان مخالف هستیم و آنچه که در چارچوب عرف دیپلماتیک بتوانیم انجام دهیم، انجام می‌دهیم چرا که مردان دیپلماتیک شجاعی داریم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه لیستی از مدیران یارانه‌بگیر با حقوق نزدیک به 17 میلیون تومان به دولت اعلام شده است، بیان کرد: بله، آقای عادل آذر لیست این افراد را اعلام کرده و تصمیم گرفتیم این افراد از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند؛ چرا که برخی از افراد با حقوقی که شایسته دریافت یارانه نبودند، یارانه می‌گرفتند که البته تعداد زیادی هم نبودند اما با همان تعداد هم  برخورد خواهد شد. من از اینکه فردی با این شرایط همان 45 هزار تومان را دریافت می‌کرده است بدم آمد و آنان ملزم هستند یارانه‌ای را که تاکنون گرفته‌اند باز پس دهند.

نوبخت همچنین با بیان اینکه هنوز کار اسکان موقت زلزله زدگان کرمانشاه به پایان نرسیده  است، گفت: در عین حال بخش قابل توجهی از آنان اسکان داده شده‌اند و دولت از نظر منابع مالی برای این امر، هیچ مشکلی ندارد و همه منابع مورد نیاز را تامین کرده و می‌کند، مخصوصا که اگر در کنار بنیاد مسکن، پیمانکار دیگری هم با ما همکاری کند، استقبال می‌کنیم و در هر صورت ظرف هفته های آینده مسئله اسکان موقت را تکمیل خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای آمادگی در برابر زلزله احتمالی در تهران گفت: ما جلساتی با شهردار تهران در این زمینه داشته ایم و برنامه ریزی هایی برای آینده و رخدادهای احتمالی انجام دادیم که در این زمینه به موضوع آموزش مردم برای واکنش در برابر زلزله هم توجه کرده‌ایم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین