|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۱
کد خبر: ۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
زمانی که در میان مؤمنان اختلافی ایجاد شود، ایجاد صلح به وسیله دورغ نه تنها حرام نیست بلکه ممکن است واجب نیز باشد.
حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه ایجاد صلح در بین مؤمنان و جلوگیری از ظلم باید در وجود هر مسلمانی باشد، گفت: زمانی که در میان مؤمنان اختلافی ایجاد شود، ایجاد صلح به وسیله دروغ نه تنها حرام نیست بلکه ممکن است واجب نیز باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان» در سلسله مراسم «یک شب نورانی در نمایشگاه قرآنی» که شب گذشته 30 تیرماه در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، با بیان اینکه کودکان را باید از سنین پایین با لطافت‌های دین آشنا کرد، گفت: نباید فرزندان را نسبت به دین سرد و بی‌روح بار آورد، بلکه باید نشاط خاصی در وجود کودکان برای ارتباط با خدا و تلاوت قرآن ایجاد کرد، چرا که اگر کودکان با مضامین الهی آشنا شوند به طور حتم در آینده می‌توانند افراد مفیدی برای جامعه باشند.

وی با بیان اینکه شهروند در فرهنگ غربی به معنای صاحب حق و رعایت کننده حقوق دیگران است، اظهار داشت: دنیای غرب به ظاهر از لفظ محترم استفاده می‌کنند و در حالی از حقوق بشر حرف می‌زنند که حتی به حقوق شهروندی احترام نمی‌گذارند.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه در حقوق شهروندی غرب هر انسان حقی مشخص دارد و نباید از حق خود بیشتر بخواهد و به حق سایر افراد تجاوز کند، ادامه داد: این حق تا زمانی محفوظ است که حق دیگران رعایت شود.

وی با بیان اینکه در فرهنگ غرب حقوق دیگران به معنای حقوق تمامی مردم نیست بلکه برای آن تعریفی محدود مشخص شده است، تصریح کرد: در رساله «امام صادق‌(ع)» برای همه افراد به طور جداگانه حقی مشخص مشخص شده است، این یعنی دیدگاه اسلام همچون یک سونامی تار و پود دیدگاه غربی نسبت به حقوق بشر را در هم می‌ریزد.

وی افزود: دنیای غرب تنها به رفع تبعیض آن هم تبعیضی که مد نظر خود است، اهمیت می‌دهد، اما در دیدگاه اسلام علاوه بر رفع تبعیض، باید حقوق متناسب با فرهنگ و آداب و مذهب اقلیت‌ها نیز فراهم شود.

حجت‌الاسلام پناهیان با انتقاد از دیدگاه دنیای غرب به حقوق شهروند، خاطرنشان کرد: در فرهنگ غرب گفته می‌شود حقوق دیگران، در حالی که در اسلام تمامی مردم، خواهران و برادران یکدیگر و عضو یک خانواده معرفی می‌شوند، به همین دلیل می‌توان گفت که نگاه غرب به شهروندان یک نگاه حداقلی و محدود است که به جامعه و دستاوردهای بشر لطمه می‌زند.

وی با اشاره به اینکه نگاه غرب به انسان‌ها باعث کمتر شدن حس عاطفه و محبت در میان مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر ما سایر افراد را عضوی از خانواده خود بدانیم علاقه خواهر و برادری در جامعه ایجاد می‌شود که این امر از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اهمیت رابطه خواهر و برادری که در اسلام به آن تأکید شده است، گفت:  این رابطه تا جایی اهمیت دارد که در روایتی آمده است اگر برادری، خواهر خودش را خوشحال کند، خداوند به او پاداش ویژه‌‎ای خواهد داد.

وی با بیان اینکه ایجاد صلح در بین مؤمنان و جلوگیری از ظلم باید در وجود هر مسلمانی باشد تا بتواند با عدالت در بین مؤمنان قضاوت و صلح برقرار کند، تصریح کرد: زمانی که در میان مؤمنان اختلافی ایجاد شود، ایجاد صلح به وسیله دورغ نه تنها حرام نیست بلکه ممکن است واجب نیز باشد بنابراین مؤمن باید طرف حق را بگیرد و احساس خانواده بودن در جامعه را ایجاد کند؛ چرا که خداوند در قرآن فرموده کسی که در میان مؤمنان صلح ایجاد کند، دوست دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین