|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۹۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
دکتر ایرج فاضل، رییس نظام پزشکی نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: حقیقت این است که این یک آغاز است برای زندگی دکتر یلدا و از امروز زندگی ایشان می تواند برای ما به عنوان الگویی باشد تا از آن در تمام مراحل زندگی خود استفاده کنیم.
وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم تشییع پیکر زنده یاد استاد دکتر علیرضا یلدا، استاد بی بدیل اخلاق پزشکی و چهره ماندگار جامعه پزشکی ایران در سخنانی با بیان اینکه دکتر یلدا یکی از برجسته ترین اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران است، گفت: دکتر یلدا معتقد بودند، انسان در لباس مقدس پزشکی باید به مردم بی دریغ عشق بورزد.

 دکتر سید حسن هاشمی در مراسم تشییع پیکر زنده یاد، استاد فقید، دکتر علیرضا یلدا گفت: دکتر یلدا یکی از برجسته ترین اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران محسوب می شوند که قریب به ٦٠ سال در این دانشگاه به تعلیم دانشجویان پزشکی مشغول بودند.

وزیر بهداشت افزود: دکتر یلدا از حیث شأن و مرتبه علمی از شاخص ترین چهره های پزشکی محسوب می شوند و تقریبا تمام جامعه پزشکی به نوعی ایشان را استاد خود می دانند.

دکتر هاشمی گفت: این استاد گرانقدر در شب یلدا به رحمت ایزدی پیوستند و در عین حال، حاصل و عصاره زندگی شان که آمیخته به تعالیم پربار دروس طب و اخلاق، عشق ورزی و محبت به دیگران بود را به جای گذاشتند، محبت بی دریغ به مردم، همواره مورد تاکید ایشان بود، چراکه معتقد بودند، انسان در لباس مقدس پزشکی باید به مردم بی دریغ عشق بورزد، زیرا پزشکی تنها یک علم یا مهارت نیست، بلکه محبت به بیمار از وظایف پزشک است که این بهترین درسی بود که همواره به شاگردان شان تاکید می کردند.

وزیربهداشت با بیان اینکه امیدواریم شاگردان خوبی باشیم و به مردم ایران خوب خدمت کنیم، خاطرنشان کرد: استاد یلدا تمام شدنی نیست، امثال دکتر یلدا در جامعه پزشکی بازهم داریم و باید هنرمند باشیم تا آنها را کشف کنیم و به وجودشان افتخار کنیم.

دکتر هاشمی گفت: استاد یلدا تمام زندگی خود را صرف آموختن و آموزش دادن کرد، به طوری که یک چهره بین المللی محسوب می شود و در زمینه بیماری های عفونی جزو پیشکسوتان این رشته هستند، پزشکان ایرانی در داخل کشور و خارج از مرزها که در رشته عفونی تحصیل کرده اند، شاگردان ایشان محسوب می شوند.

وزیربهداشت تصریح کرد: دکتر یلدا یک انسان کامل و نافع برای کشور و مردم هستند، این آرزوی هر انسانی است که مفید باشد و دکتر یلدا از این جنس بود.

دکتر هاشمی در پایان تاکید کرد: در جامعه پزشکی یلداهای فراوانی وجود دارد که گمنام هستند و پیدا و پنهان به مردم خدمت می کنند که به تمام آنها افتخار می کنیم.

به گزارش ایسنا، دکترعباسعلی کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم تشییع پیکر زنده یاد استاد دکتر یلدا، امروز در تالار مجتمع بیمارستانی امام با بیان اینکه دکتر یلدا بیش از طب به همه ما اخلاق را یاد داد و اخلاق را نه تنها در تئوری بلکه در عمل و رفتار خود اخلاق را به ما آموخت.

وی ادامه داد: دکتر یلدا الگوی علمی و اخلاق پزشکی است که ما به آن افتخار می کنیم و یاد، گفتار شیرین و دلنشین ایشان همیشه در جامعه پزشکی و اساتید دانشگاه زنده است.



کریمی یادآور شد: مرحوم دکتر یلدا اسوه، الگو و چهره ماندگار است و تمامی اساتیدی که امروز در اینجا جمع شده اند همگی از استاد یلدا یک خاطره خوبی دارند. همچنین جا دارد که غبطه بخوریم در دانشگاه و بیمارستان به دلیل عدم حضور ایشان و امیدوارم از الگوی رفتاری که این بزرگوار داشتند همگی درس بگیریمو آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: من افتخار حضور در بسیاری از کلاس های ایشان را داشتم و به یاد دارم که از چه روش های زیبا و متفاوتی برای آموزش درس به دانشجویان خود استفاده می کردند. همچنین غیر از صفات شخصی ایشان و فعالیت هایی که انجام دادند ما باید از همسر ایشان هم تشکر ویژه داشته باشیم که همیشه همراه دکتر یلدا بودند و حتی دکتر یلدا هم یکی از عوامل موفقیت خود را حضور همسرشان در زندگی خود می دانستند.

دکتر یلدا، نمونه بی نظیر اخلاق و پزشکی

دکتر ایرج فاضل، رییس نظام پزشکی نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: حقیقت این است که این یک آغاز است برای زندگی دکتر یلدا و از امروز زندگی ایشان می تواند برای ما به عنوان الگویی باشد تا از آن در تمام مراحل زندگی خود استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه دکتر یلدا بیش از یک استاد و معلم اخلاق بود، افزود: در شرایطی که مسائل اخلاقی در جامعه ما باعث نگرانی است، بودن و زیستن افرادی همچون دکتر یلدا می تواند موهبت الهی باشد. مسلما رفتار و منش این فرد برای مدت ها یاد ما خواهد ماند و از این به بعد ما با یاد و نام این عزیز زندگی خواهیم کرد.

یلدا، معلمی که عشق می آموخت

دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری های عفونی اظهار کرد: ما به این دلیل در اینجا جمع شده ایم که برای آخرین بار با استاد خود خداحافظی کنیم. معلمی که نه فقط به ما درس طب، فکر کردن آموخت بلکه از آن بالاتر به ما درس محبت کردن، اخلاق و درس عشق آموخت. معلمی که شعر دوست بداریم و عشق ورزیدن را به ما آموخت.

دکتر یلدا، استاد انسانیت

دکتر یحیی عقیقی، استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی در مراسم تشییع پیکر زنده یاد استاد دکتر یلدا تصریح کرد: دکتر یلدا همیشه مردم را به دوست داشتن و مهر ورزیدن تشویق می کرد. ایشان استاد عفونی نبودند و به عنوان استاد اخلاق و انسانیت برای همه شناخته شده بود. همچنین کلاس های درس و جلسات ایشان همیشه برای ما آموزنده بود و همگی از رهنمودهای ایشان استفاده می کردیم.

دکتر یلدا، عاشق آموختن بود

پرفسور مسلم بهادری، پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: در شب یلدا یکی از بزرگترین استاد دانشگاه‌های ایران، اسطوره اخلاق، اسطوره تقوا و خدمت از میان ما رفت. ما در این غم همگی شریک هستیم. استاد یلدا پزشکی متعهد، معلمی دلسوز، آموزگاری هنرمند، خدمتگزار راستین جامعه و دارای شخصیت والایی داشت. اینها صفاتی هستند که صدها برابرش در مورد مرد بزرگی که امروز از دست داده ایم، صادق است.

وی افزود: مرحوم دکتر یلدا عاشق آموختن بود و شبانه روز به فکر مردم، بیماران، شاگردان و همکاران بود. در بیمارستان و در تمام طول خدمت خود همیشه بیش از دیگران حضور داشت و به بیماران خدمت می کرد. او اسطوره خدمت بود و در تمام جلسات همیشه مطالب، حرکات و نظراتش آموزنده و مورد قبول همه بود. سعی کنیم قدم در جای پای ایشان بگذاریم گرچه ممکنه است قدم ما کامل نباشد.

یاد دکتر یلدا را زنده نگه داریم

دکتر جعفرزاده، همسر مرحوم دکتر علیرضا یلدا در پایان مراسم تشییع در سخنانی اظهار کرد: دکتر یلدا مهربان، از خود گذشته، عاشق یاد گرفتن و آموختن بود. همه بر این باورند که او پایبند اصول اخلاق پزشکی، مهربان و صبور بود. امید من آن است که این صفات در قالب الفاظ با دکتر یلدا به خاک سپرده نشود و به یاد داشته باشیم که هر نگاه مهربان به دردمندی و هر دست گرمی که به سر بیماری می کشیم و به او امید می دهیم، به معنای آن است که یاد دکتر یلدا و رهروی او هستیم.

به گزارش ایسنا، پروفسور علیرضا یلدا متولد سال ۱۳۰۹ تهران و تحصیل‌کرده رشته تخصصی پزشکی بیماری‌های عفونی بود که در واپسین ساعات پنج‌شنبه شب (۳۰ آذرماه) بر اثر عارضه قلبی درگذشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین