|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۱۹۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
آيت‌الله شاهرودي امروز (روز شنبه) در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور نيافتند، ولي کسالت ندارند. او اين شايعات ازجمله سفر به خارج کشور را تکذيب کرد و گفت: کلاس‌هاي درسشان نيز در چند روز اخير داير بوده است.
خبر کسالت و در پي آن خروج از کشور آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تکذيب شد. در روزهاي گذشته شايعات گسترده‌اي در فضاي مجازي درباره  تعطيلي درس خارج فقه آيت‌الله شاهرودي تا اطلاع ثانوي منتشر شده بود. برخي از اين شايعات نيز ناظر بر سفر درماني آيت‌الله به هامبورگ  بود. روز گذشته هم جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام با رياست حجت‌الاسلام موحدي‌کرماني برگزار شد. همين موضوع به شايعات دامن زد. اما انصاف‌نيوز در گفت‌وگو با يکي از اعضاي دفتر آيت‌الله که نامي از او برده نشده، اين اخبار را تکذيب کرد.

بنا بر اين گزارش، يکي از اعضاي دفتر آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي گفت: آيت‌الله شاهرودي امروز (روز شنبه) در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور نيافتند، ولي کسالت ندارند. او اين شايعات ازجمله سفر به خارج کشور را تکذيب کرد و گفت: کلاس‌هاي درسشان نيز در چند روز اخير داير بوده است.

آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي پيش از آنکه به عنوان رياست مجمع تشخيص مصلحت از سوي مقام معظم رهبري حکم خود را دريافت کند، به تاريخ ارديبهشت ماه سال جاري در بيمارستان بستري شد و تحت عمل جراحي قرار گرفت. آيت‌الله پيش‌تر هم به سال ٩٠ مجددا به دليل بيماري در بيمارستان بستري شده بود.

آيت‌الله در تاريخ مرداد ٩٦ بر صندلي مرحوم هاشمي‌رفسنجاني در مجمع تشخيص مصلحت نظام تکيه زد. او زاده شهر نجف است. رئيس سابق قوه قضائيه تحصيلات حوزوي خود را در حوزه علميه نجف و نزد استاداني همچون محمدباقر صدر گذرانده و ازجمله شاگردان علاقه‌مند و مورد تأييد آيت‌الله صدر بود و با توصيه او به درس خارج فقه امام‌خميني رفت. با اوج‌گرفتن انقلاب اسلامي ايران در سال ٥٧، اين حرکت هم مورد تأييد آيت‌الله صدر قرار مي‌گيرد و هم هاشمي‌شاهرودي را روانه ايران مي‌کند و نقش رابط صدر با انقلاب و امام‌خميني و جمهوري تازه‌تأسيس اسلامي ايران را ايفا مي‌کند. آيت‌الله شاهرودي در اواخر دهه ٦٠  با حكم مقام معظم رهبري بر کرسي رياست مؤسسه‌اي تحت عنوان «دايره‌المعارف فقه اسلامي بر مذهب اهل بيت» تكيه زد و تا سال‌ها در همان مؤسسه مشغول فعاليت بود.
سيدمحمود هاشمي ‌شاهرودي از سال ٧٣ عضو شوراي نگهبان بود تا اينکه با حکم مقام معظم رهبري در چهارم مرداد ۱۳۷۸، به رياست قوه قضائيه منصوب شد و تا سال ۱۳۸۸ اين منصب را در اختيار داشت. او پس از آيت‌الله محمد يزدي عهده‌دار اين منصب شد. او همچنين در انتخابات خبرگان رهبري در سال ٧٧ از استان خراسان وارد مجلس خبرگان شد و در اين دوره هم در جايگاه نايب‌رئيسي اين مجلس ايفاي نقش مي‌کند. اگرچه الان نماينده تهران در اين مجلس است.
شاهرودي بعد از فراغت از قوه قضائيه، دوباره در رده اعضاي فقهاي شوراي نگهبان قرار گرفت. او همچنين در سال ۱۳۷۸ به عضويت شوراي عالي انقلاب فرهنگي درآمد. حضور او در اين مقام و همچنين تدريس در حوزه علميه قم و آشنايي با برخي از اعضاي جامعه مدرسين باعث شد تا از او جهت عضويت در جامعه مدرسين دعوت شود و تا جايي پيش رفت که در نقش نايب‌رئيسي اول اين تشکل سنتي و مهم اصولگراي حوزوي ايفاي نقش کند.

آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي در سي‌ام مرداد سال ۹۰ در حکمي از سوي مقام معظم رهبري به رياست هيئت عالي حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه‌گانه منصوب شد. وظايف اصلي اين هيئت، ارائه نظرات مشورتي در موارد حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه‌گانه، اهتمام به منتفي‌کردن اختلاف در مراحل رسيدگي با توافق طرفين، شناسايي آسيب‌ها و ارائه راه‌حل‌هاي کلي، جامع و قاعده‌مند، رصد رفتار قوا به منظور انجام اقدامات پيشگيرانه قبل از بروز اختلاف و هم‌افزايي توانايي‌هاي قواي سه‌گانه تعيين شده است.

 او همچنين در ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ به عنوان يکي از اعضاي حقيقي مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب شد. آيت‌الله شاهرودي، مؤسس دانشگاه عدالت هم هست؛ دانشگاهي غيردولتي و غيرانتفاعي. ناطق‌نوري درباره او معتقد است که «آيت‌الله سيدمحمود هاشمي‌شاهرودي نه جزء جناح راست يا چپ بوده و نه در يک فراکسيوني مي‌باشد».  

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین