|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۱۹۳۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰
وبسایت علمی livescience اقدام به انتشار فهرستی از موارد شگفت انگیز و یافته های عجیب علمی در سال جاری میلادی که تنها چند روز تا پایان آن باقی مانده ، کرده است. در این گزارش به بررسی پنج مورد از این یافته های عجیب می پردازیم.
 وبسایت علمی livescience اقدام به انتشار فهرستی از موارد شگفت انگیز و یافته های عجیب علمی در سال جاری میلادی که تنها چند روز تا پایان آن باقی مانده ، کرده است. در این گزارش به بررسی پنج مورد از این یافته های عجیب می پردازیم.

در سال 2017 میلادی شاهد انتشار اخبار عجیبی در دنیای علم و دانش بوده و موضوعات شگفت انگیزی در حوزه های مختلف منتشر شد. برخی از این یافته ها تا کنون شناسائی نشده و دلیل رخ دادن آن ها نیز مشخص نبود و دانشمندان با انجام آزمایش ها و تجزیه و تحلیل های لازم، تلاش می کنند تا به ماهیت آن ها پی برده و این یافته ها را تفسیر و شناسایی کنند.

برخی از این یافته ها تا کنون شناسائی نشده و دلیل رخ دادن آن ها نیز مشخص نبود و دانشمندان با انجام آزمایش ها و تجزیه و تحلیل های لازم، تلاش می کنند تا به ماهیت آن ها پی برده و این یافته ها را تفسیر و شناسایی کنند.
در این گزارش به معرفی پنج نمونه از یافته های شگفت انگیز و عجیب علمی در سال 2017 میلادی می پردازیم.


کرم پهن دارای دو سر (Two-headed flatworm): طی آزمایش های فضایی، دانشمندان گروهی از کرم های پهن را به ماموریت فضایی فرستاده و پس از بازگشت این جانوران به زمین شاهد بروز تغییرات عجیبی در آن ها بودند. یکی از شگفت انگیز ترین موارد ثبت شده در این رابطه، در آمدن سر جدیدی در یکی از کرم ها بود که به این ترتیب در هر بخش از بدن وی یعنی قسمت ابتدایی و انتهایی، سر مشاهده می شد.

گروه دیگری از این کرم ها نسبت به آب، واکنش نشان داده و همچنین نوع ساختار میکروبی بدن آن ها نیز با انواع دیگر کرم ها که هیچگاه به فضا سفر نکرده بودند، تفاوت پیدا کرده بود. این مطالعات نشان داد که قرار گرفتن در فضای بدون جاذبه و یا محیط های دارای شرایط میکرو گرانشی، سبب بروز تغییراتی در ساختار زیستی کرم ها شده و این موضوع می تواند به خوبی نشان دهنده تفاوت در ساختار و شرایط شکل گیری حیات در محیط ها دارای جاذبه و فاقد آن باشد.


تبدیل زباله های روغنی آشپزخانه به سوخت: همه ما با واژه توده های یخی شناور یا iceberg آشنا هستیم. در سال 2017 میلادی دانشمندان واژه جدید به نام fatberg یا توده شناور چربی ابداع کردند که به زباله های روغنی آشپزخانه گفته می شد. در این مطالعات، دانشمندان این چربی های نسبتا زیاد را از فاضلاب لندن جدا کرده و مورد بررسی قرار دادند.

در ابتدای این تحقیقات، هیچ کسی نمی دانست که با این حجم زیاد از چربی های مصرف شده که وارد سیستم فاضلاب می شوند، چه باید کرد اما در پایان، دانشمندان موفق به ساخت نوعی سوخت زیستی یا بیو دیزل شدند که به مراتب پاک تر از سوخت های فسیلی عمل کرده و می تواند در آینده به عنوان یک منبع مناسب سوخت مورد توجه قرار گیرد.


شیرزن قهرمان در دنیای وایکینگ ها: یکی دیگر از یافته های شگفت انگیز علمی که در حوزه باستان شناسی رخ داد، کشف مقبره یکی از رهبران و فرماندهان جنگی وایکینگ ها بود که به همراه تجهیزات و اسلحه های خود از جمله شمشیر و تیر و کمان خود به خاک سپرده شده بود، مطالعات اولیه نشان می داد که این اسکلت به یک زن تعلق دارد و در ادامه، آزمایش های دی ان ای انجام شده روی بقایای اسکلتی این جنگجو نشان داد که وی واقعا یک زن بوده و این موضوع در دنیای وایکینگ های باستان بسیار عجیب است. بقایای مقبره این زن جنگجو در جزیره Björkö واقع در کشور سوئد کشف شد و این مساله سبب شد تا نظریه های پیشین درباره نقش و جایگاه زن در دنیای وایکینگ های باستان تغییر کرده و مورد ارزیابی دوباره قرار گیرد.


حباب های شگفت انگیز: یکی از کشفیات شگفت انگیزی که در سال جاری میلادی موجب حیرت و سردرگمی دانشمندان شده است، شناسایی حباب هایی بزرگ، ژله ای و بی رنگ در اعماق دریای غربی نروژ است. پژوهشگران هنوز هیچ تفسیر و توضیحی برای این پدیده نداشته و کسی نمی داند که این توده های ژله ای دقیقا چه چیزی هستند. گروهی آن را به تخم گذاری برخی جانوران از قبیل ماهی مرکب یا هشت پا منتسب کرده و برخی این موضوع را رد می کنند. این حباب ها در حدود 1 متر عرض داشته و برای حل شدن معمای آن باید در انتظار پایان یافتن مطالعات دانشمندان بود که بعید است طی روزهای اندک باقی مانده از سال 2017 به نتیجه برسد.


مرخصی زایمان در شامپانزه ها: پژوهشگران در مطالعات خود طی سال جاری میلادی دریافتند که بسیاری از شامپانزه های ماده در زمان فرا رسیدن موعد زایمان خود، وظایف خود را رها کرده و از گروه جدا شده و پس از پایان زایمان و سر و سامان دادن به شرایط خود و نوزادشان، به گروه باز می گردند. به باور پژوهشگران این موضوع می تواند ناشی از تلاش شامپانزه های مادر برای حفظ جان نوزادان خود از نرهای گروه باشد که در برخی موارد اقدام به دزدیدن و خوردن نوزادان تازه متولد شده، می کنند. این یافته موجب شگفتی دانشمندان شده و نشان دهنده وجود سیستم اجتماعی در این گروه از جانوران است. به هر حال ان چه در این میان عجیب است، سیستماتیک بودن این مرخصی و نظم موجود در اجرای آن است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین