|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۷
کد خبر: ۱۹۳۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
24 عضو کنگره آمریکا با ارسال نامه ای به رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا ، جیمز متیس وزیر دفاع و مایک پمپئو رییس سازمان سیا مدعی شدند که ایران تاکنون مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را در هشت مورد نقض کرده است.
 24 عضو کنگره آمریکا با ارسال نامه ای به رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا ، جیمز متیس وزیر دفاع و مایک پمپئو رییس سازمان سیا مدعی شدند که ایران تاکنون مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را در هشت مورد نقض کرده است.

به گزارش سایت لی زولدین عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نویسندگان این نامه مدعی شده اند که ایران نه تنها به «روح» توافق هسته ای پایبند نبوده بلکه در موارد متعددی «متن» آن را نیز نقض کرده است.


این نمایندگان در ادعای خود ایران را متهم کرده اند که در نقض بند61قانون برنامه جامع اقدام، بیش از مقدار تعیین شده سانتریفیوژ تولید کرده است و افزون بر این، ایران تنها حق استفاده از 10 سانتریفیوژ IR-6 را دارد، اما این کشور 13سانتریفیوژ از این مدل را راه اندازی کرده است.

نمایندگان مجلس آمریکا مدعی شده اندکه انجام آزمایش های مکانیکی سانتریفیوژ های پیشرفته نیز نقض برجام است و بر اساس بند یک ماده 61، تلاش ایران برای تولید فیبر کربن که از اجزای الزامی برای ساخت سانتریفیوژ است، از دیگر موارد نقض توافق هسته ای به شمار می رود.

درادامه این نامه آمده است:تهران همچنین اجازه دسترسی آژانس را به سایت های نظامی محدود کرده است؛ امری که به نوشته آنان ضمیمه اول بند 76 برجام را نقض می کند.

آنان نوشته اند:افزون براین، نمونه های محیط زیستی که ازبازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از سایت هسته ای پارچین به دست آمد، نشان داد که دراین سایت از اجزای شیمیایی دستکاری شده از اورانیوم طبیعی استفاده شده است؛ امری که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی پیگیری نشد.

این نمایندگان ادامه داده اند:در همین راستا، یوکیا آمانو اخیرا تاکید کرد که آژانس خواستار اجرای کامل برجام توسط ایران است، که شامل بند T نیز می شود.آگاهی از این که آیا ایران به این بند از برجام متعهد است یا نه تا زمانی که این کشور اطلاعات بیشتری را دراختیار آژانس نمی گذارد و به بازرسان آن اجازه بازدید از سایت های نظامی را نمی دهد، غیرممکن خواهد بود.

این ادعای نمایندگان کنگره آمریکا در حالی مطرح شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین