|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۱۹۳۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
روزنامه انگلیسی 'ایندیپندنت' با اشاره به این که سه چهارم اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصمیم آمریکا در خصوص قدس رای منفی دانند که نشانگر مخالفت بین المللی با سیاست واشنگتن وتل آویو است تاکید کرد: با موضع گیری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه کشورهایی که رای منفی دادند، واشنگتن را به انزوا می کشد.
 روزنامه انگلیسی 'ایندیپندنت' با اشاره به این که سه چهارم اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصمیم آمریکا در خصوص قدس رای منفی دانند که نشانگر مخالفت بین المللی با سیاست واشنگتن وتل آویو است تاکید کرد: با موضع گیری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه کشورهایی که رای منفی دادند، واشنگتن را به انزوا می کشد.

ایندیپندنت در مطلبی مخالفت با تصمیم ترامپ در خصوص قدس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تاکیدی بر باطل بودن تصمیم ترامپ و این مساله دانست که وضعیت قدس باید از طریق مذاکرات حل شود.

سازمان ملل متحد رای گیری بزرگی در خصوص وضعیت قدس انجام داد که می تواند در آینده تاثیرات گسترده ای بر این سازمان داشته باشد. این رای گیری، آمریکا و 'اسرائیل' را در جهان به چالش کشید و سوال هایی را در خصوص سیاست خارجی ترامپ برانگیخت.

این روزنامه افزود: در این رای گیری 128 کشور به درخواست مصر و یمن در خصوص قدس رای مثبت ، 9 کشور پاسخ منفی و 35 کشور نیز ممتنع دادند و این یعنی اینکه سه چهارم کشورها به آن پاسخ مثبت داده اند.

براساس رای گیری سال 2012 برای اینکه فلسطین در این سازمان به عنوان ناظر حضور داشته باشد 138 کشور رای موافق و 9 رای مخالف و 41 نفر نیز از رای دادن امتناع کرده بودند.

ایندیندنت در خصوص نتایج این رای گیری برای آمریکا و رد تصمیم آن در خصوص قدس نوشت: این رای گیری فراتر از یک مخالفت صریح با تصمیم آمریکا است ودارای عواقب ملموسی بر روی دیپلماسی آمریکا و روابط ش با کشورهای دیگر خواهد بود.

درهمین راستا نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: آمریکا این روز را از یاد نخواهد برد بخصوص زمانی که این کشورها خواستار استفاده از نفوذ آمریکا به نفع مصالح خود باشند . این سخنان نشان دهنده تغییر سیاست آمریکا در روابط بین المللی اش است که در گذر زمان مشخص خواهد شد.

این روزنامه در خصوص تاثیر تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر 'اسرائیل' نوشت: نتیجه رای گیری شرایط کنونی در جهان را نشان داد و روشن کرد درحالی که تل آویو قدس را پایتخت ابدی خود می داند بیشتر کشورهای جهان سیطره 'اسرائیل ' بر این شهر را غیرقانونی می دانند.

در سال 2016 شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای صادر کرد که در آن اقدامات 'اسرائیل' برای تغییر ساختار جمعیتی در سرزمین های اشغالی در قالب گسترش شهرک سازی ها و کوچاندن اجباری فلسطینیان از سرزمین های اشغالی در سال 1967 و قدس شرقی را محکوم می کرد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پیش از این نیز گفته بود که آمریکا شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را ترک خواهد کرد چرا که مدام بر ضد 'اسرائیل' عمل می کند . این شورا 47 عضو دارد و بارها در قطعنامه های مختلف تل آویو رابه دلیل نقض حقوق فلسطینیان محکوم کرده است.
این روزنامه افزود: همه اینها به معنای این است که جهان تسلط 'اسرائیل' بر سرزمین های مورد مناقشه را محکوم می کنند و این موضوع جدیدی نیست؛ واین بار نیز با وجود حمایت آمریکا، جهان با آن مخالفت کرد.

ایندیپندنت در خصوص تاثیر رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر فلسطینیان نیز نوشت: این رای به مثابه دفاع از فلسطینیان بود و نشان داد که آنها از تایید گسترده در خصوص مساله فلسطین بخصوص در سازمان ملل متحد برخوردارند. سازمانی که همیشه با مبارزات فلسطینیان همدردی کرده است.

نبیل ابو ردینه سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل با بیان این که این پیروزی بزرگی برای فلسطین است گفت: به تلاش های خود در سازمان ملل متحد و کلیه محافل بین المللی برای پایان دادن به این اشغالگری ادامه می دهیم تا دولتی فلسسطینی به پایتختی قدس شرقی تاسیس کنیم.

این روزنامه انگلیسی درباره تبعات مخالفت بین المللی با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا درباره قدس برای ترامپ افزود: وی از ابتدا در خصوص الزامات بین المللی آمریکا تردید داشت و همیشه تفکر ' آمریکا پیش از هر چیز' که بر مسایل داخلی این کشور تمرکز دارد را ترویج می کرد.

اما این سیاست ترامپ باعث تنها شدن آمریکا خواهد شد؛ بسیاری از فلسطینیان آمریکا را میانجی مناسبی برای روند صلح نمی دانند.

رئیس جمهوری آمریکا به کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای کمک های ناکافی حمله کرد، کشورش را از معاهده آب و هوایی پاریس خارج نمود، به بسیاری از توافق ها و ائتلاف های گذشته آمریکا اعتراض کرد و با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت 'اسرائیل' اعتراض های بسیاری را در محافل بین المللی نادیده گرفت.

ترامپ بار دیگر در روزهای گذشته اظهار داشت که آمریکا به همپیمانان قدرنشناس خود کمک زیادی کرده است . وی تهدید کرد که کمک های خود را به کشورهایی که قطعنامه سازمان ملل متحد را تایید کرده اند قطع خواهد کرد.

ترامپ افزود: دیگر مثل گذشته نیست که آنها ضد آمریکا رای دهند وما صدها میلیون دلار به آنها پول بدهیم. آمریکا دیگر اجازه سواستفاده از خود را به آنها نخواهد داد. همین تهدید را نیکی هیلی در سازمان ملل متحد تکرار کرد.

بنابراین باید دید که در صورتی که آمریکا کمک های خارجی خود را کاهش دهد چه اتفاقی روی خواهد داد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین