|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۱۹۳۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
این استاد حوزه اضافه کرد: دیوان محسابات و دیوان عالی عدالت اداری و نهادها و سازمان های مسئول و همچنین سازمان های ناظر، بروند ببیند بودجه این موسسات کجا صرف می شود.
آیت‌الله محسن غرویان معتقد است بخشی از انتقادات اخیر نسبت به بودجه دولت برای حوزه و مراکز فرهنگی درست نیست.

 غرویان در گفت‌وگو با «انتخاب» اظهار داشت: مردم حق دارند که در مورد مسائل مختلف از جمله بودجه دولت و محل مصرف آن انتقاد کنند. امروز دیگر نمی توان چیزی را از مردم پنهان کرد و ملت از همه مسائل مطلع هستند.

وی با اشاره به انتقادات اخیر در مورد بودجه دولت برای برخی موسسات در قم اظهار داشت: بعضی از انتقادات را وارد می‌دانم، بعضی دیگر را نمی‌دانم. برخی انتقادات متوجه این موضوع است که نباید از بودجه دولتی در حوزه‌ها استفاده شود، من این را صحیح نمی دانم. البته این نظر من است. حوزه ها و روحانیت الان جزئی از نظام و و مردم هستند و خدماتی را در بعد علمی و پژوهشی ارائه می دهند.

این استاد حوزه به چگونگی روند تخصیص بودجه به حوزه ها اشاره کرد و عنوان داشت: حوزه ها زمان زیادی از طریق وجوهات شرعی که مردم به مراجع می دادند، اداره می شدند. بعد از انقلاب، بخشی در این رابطه بود که حوزه ها باید از بودجه های دولتی استفاده کنند یا نه.

وی با تشریح استدلال موافقان و مخالفان در نظر گرفتن بودجه دولتی برای حوزه گفت: برخی می گویند حوزه نباید  بودجه دریافت کند، چون به دولت وابسته می شود و این با استقلال حوزه سازگار نیست. بعضی معتقدند دولت ها موظف به ارائه بودجه هستند؛ چرا که حوزه در مسائل فرهنگی و علمی نقش دارد و اقدامات زیادی در این حوزه از جمله تولید و نشر کتاب انجام می دهد.

غرویان در عین حال متذکر شد: نکته مهمی که وجود دارد این است که بخشی از موسسات در حوزه‌های علمیه که بودجه‌های دولتی می‌گیرند، علیه دولت فعالیت می‌کنند، چه در بخش نشریات، چه در بحث پژوهش هایشان. این به نظر من درست نیست. دولتی که منتخب است و از بیت المال و درآمد ملی به این موسسات پول می دهد نباید این چنین مورد هجمه قرار بگیرد. این قابل انتقاد است. این موسسات از یک سو از دولت بودجه می گیرند و از سوی دیگر در جهت تضعیف و زیر سوال بردن دولت و رای ملت حرکت می کنند و این پول ها را در جهت مخالفت با دولت صرف می کنند.

این استاد حوزه اضافه کرد: دیوان محسابات و دیوان عالی عدالت اداری و نهادها و سازمان های مسئول و همچنین سازمان های ناظر، بروند ببیند بودجه این موسسات کجا صرف می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد این که بودجه این موسسات از کجا تامین می شود، اظهار داشت: تا جایی که می دانم موسسات متعددی از جمله موسسه آیت‌الله مصباح در قم از دولت بودجه دریافت می کنند. البته بخشی دیگر از نیازهای مالی آنها از خیرین و وجوهات تامین می شود. البته به غیر از آیت‌الله مصباح، دانشگاه ها و موسسات دیگری هم به علمای دیگر وابسته هستند مثل موسسه آیت الله سبحانی و آیت الله مکارم.

غرویان در واکنش به اینکه آیا مشخص است این مقدار از بودجه های دولتی در موسسات چگونه خرج می شوند، ابراز داشت: من از جزئیات اطلاعی ندارم که مثلا ۲۸ میلیارد تومن برای موسسه ای زیاد یا کم است. استدلال آقایان این است که ما هم مثل سایر مراکز آموزشی هستیم و باید بودجه دریافت کند. این موسسات یک عده طلبه می گیرند و تعالیمی را به آنها در رشته های علوم انسانی و همچنین فقه و اصول آموزش می دهند. دقیقا مثل سایر موسسات آموزشی و دانشگاه ها. خب این ها هم می گویند ما هم مثل دانشگاه ها هستیم و باید بودجه داشته باشیم.

وی درباره تاثیر تخصیص بودجه به حوزه‌ها توضیح داد: من اطلاع دارم که بعضی از فضلا، مدرسین و طلاب اخیرا از حوزه قم به نجف هجرت می کنند که یکی از دلایل مهاجرت ها به خاطر بحث وابستگی حوزه به دولت است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین