|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۱۹۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
ما خواستار ادامه کمک رسانی هستیم، اما شرط ما این است که عراق اختلاف های داخلی اش را به نحوی مسالمت آمیز و دمکراتیک حل کند و ما به راهی برای برون رفت از اوضاع متشنج کنونی دست یابیم.
خبرگزاری رویترز از برلین گزارش داد: زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که تداوم حمایت کشورش از عراق و دولت اقلیم کردستان، به تلاش های صلح آمیز دو طرف برای حل و فصل اختلاف های فی مابین منوط است.

براساس این گزارش، گابریل پس از دیدار با نچیروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان، در برلین به خبرنگاران گفت: حمایت ما از عراق به عنوان یک کشور متحد در نظر گرفته می شود.

وی افزود: ما خواستار ادامه کمک رسانی هستیم، اما شرط ما این است که عراق اختلاف های داخلی اش را به نحوی مسالمت آمیز و دمکراتیک حل کند و ما به راهی برای برون رفت از اوضاع متشنج کنونی دست یابیم.

گابریل یادآور شد: آلمان به اقلیم کردستان عراق در مورد برگزاری همه پرسی سوم مهر ماه در این سرزمین هشدار داده بود.

وی همچنین گفت: برلین، دولت بغداد را به واکنش به پیشنهادهای ارائه شده از اقلیم کردستان برای مذاکره، ترغیب می کند.

بارزانی نیز از آلمان خواست نقش قوی تری برای اتحاد میان دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان ایفا کند و همچنین از برلین به دلیل حمایت از مبارزات اقلیم کردستان با داعش و آموزش نیروهای پیشمرگه، تشکر کرد.

به گزارش رویترز، دولت آلمان از سال 2014 بیش از یک میلیارد یورو (یک میلیارد و 200 میلیون دلار) به عراق برای امور بشردوستانه، توسعه و ثبات این کشور کمک کرده است.

پارلمان آلمان هفته گذشته به تمدید ماموریت نظامی این کشور در شمال عراق تا پایان ماه مارس (11 فروردین 1397) رای مثبت داد؛ اما تشدید تنش بین کردها و بغداد، نگرانی برلین در مورد آینده این ماموریت را افزایش داده است.

براساس این گزارش، در همه پرسی اقلیم کردستان عراق، مساله جدایی این سرزمین از کشور عراق به رای گذاشته شد، اما بغداد نتیجه آن را رد کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین