|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۱۹۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
در میان مقاماتی که‌ ایمیل‌های آنها به تیم مولر ارائه شده است، می‌توان به مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ، اشاره کرد که به‌خاطر دروغ‌گویی به مأموران اف‌بی‌آی در ماه ژانویه گناهکار تشخیص داده شد؛ او با پذیرفتن خطای خود قول داده است با تیم مولر همکاری کند.
تیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات ‌متحده در ماه‌های اخیر تلاش کرده با هر ضرب و زوری سد راه کمیته بررسی مداخله احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا شود. در آخرین مورد و یک روز پس از آنکه آدام شیف، یکی از مقامات دموکرات آمریکایی هشدار داد که مقامات ارشد جمهوری‌خواه می‌خواهند رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته آمریکا را ضعیف کنند، یکی از وکلای تیم انتقالی دونالد ترامپ، مولر را متهم کرد که در جریان تحقیقات خود به‌طور غیرقانونی به ده‌ها ‌هزار ایمیل خصوصی دست یافته است. 

کوری لنگ‌هافر، که یکی از وکلای مستقر در آریزونا و بازرس تیم انتقالی ترامپ موسوم به «ترامپ برای آمریکا» است، روز شنبه در نامه‌ای هفت‌صفحه‌ای از مولر به‌خاطر تحقیقات غیرقانونی‌اش شکایت کرد. بازرس کل تیم انتقالی ترامپ، نامه‌ای به دو کمیته کنگره فرستاد و در آن این بحث را مطرح کرد که سازمان خدمات اداری خارج از چارچوب قانون، اسناد مربوط به این تیم را در اختیار همکاران رابرت مولر قرار داده است. در پی این اظهارات، پیتر کر، سخنگوی مولر در بیانیه‌ای از کمیته تحقیقات مداخله احتمالی روسیه در انتخابات سال گذشته آمریکا دفاع کرد. در این بیانیه که فقط چند ساعت بعد از مطرح‌شدن خبر شکایت تیم ترامپ منتشر شد، آمده است: «وقتی در طول تحقیقاتمان که هنوز در جریان است، به این ایمیل‌ها دسترسی پیدا کردیم، درباره رضایت صاحبان ایمیل‌ها و فرایند مقبول جزائی آن اطمینان حاصل کردیم».

روز شنبه رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که مولر در تحقیقات خود به ‌هزاران ایمیلی که اعضای تیم انتقالی دونالد ترامپ از زمان انتخاب دونالد ترامپ تا ورود به کاخ‌‌سفید فرستاده یا دریافت کرده بودند، دسترسی یافته ‌است. بااین‌حال بازرسان همکار مولر این اسناد را مستقیما از تیم انتقالی دونالد ترامپ موسوم به «ترامپ برای آمریکا» دریافت نکرده‌اند؛ بلکه آنها را از «سازمان خدمات اداری» گرفته‌اند که یک نهاد مستقل فدرال در زمینه حفظ و نگهداری از اسناد دولتی است. براساس این گزارش، ده‌ها ‌هزار‌ ایمیل یاد‌شده بین ۱۳ مقام ارشد تیم انتقالی ترامپ ردوبدل شده است. بسیاری از این‌ ایمیل‌ها که هم‌اکنون در اختیار تیم بازرسی مولر است، شامل بحث‌های امنیت ملی درباره اهداف احتمالی بین‌المللی ترامپ به علاوه ارزیابی صورت‌گرفته درباره کاندیدا‌های احتمالی برای سمت‌های ارشد دولتی است.

کوری لانگ‌هوفر در نامه خود به رئیس جمهوری‌خواه «کمیته اصلاح دولتی و نظارت» مجلس نمایندگان آمریکا و «کمیته امنیت داخلی» سنا مدعی شد که انتشار این اسناد از سوی سازمان خدمات اداری «خارج از اختیارات» آن بوده است و این مدارک، خصوصی و دارای مصونیت هستند و نه اسناد دولتی. کوری لانگ‌هوفر تصریح کرد که یک مقام منصوب‌شده از سوی ترامپ در سازمان خدمات اداری در ماه می، به تیم انتقالی در ماه جولای اطمینان داده بود که هرگونه درخواست بازرسان مولر برای دریافت این اسناد به وکلای تیم انتقالی ارجاع داده خواهد شد. به‌گفته او، ریچارد بکلر، بازرس کل سازمان خدمات اداری، نیز بر این مسئله تأکید داشت. بکلر در ماه آگوست در بیمارستان بستری شد و‌‌ همان جا درگذشت.

اما اواخر روز شنبه یک مقام دیگر سازمان خدمات اداری به سایت خبری «بازفید» گفت که هیچ اتفاق نامناسبی در ارائه این ایمیل‌ها به تیم مولر رخ نداده است. لنی لوونتریت، معاون بازرس این سازمان، نیز به «بازفید» گفته ریچارد بکلر هیچ تعهدی مبنی‌بر‌اینکه تقاضاهای مأموران قانون برای ارائه هرگونه مدرک، توسط وکلای تیم انتقالی ترامپ مورد بررسی قرار گیرد، به تیم انتقالی نداده بود. به‌گزارش آسوشیتدپرس اسناد ارائه‌شده از سوی سازمان خدمات اداری به تیم مولر براساس درخواستی بوده است که اف‌بی‌آی، پلیس فدرال، در ماه سپتامبر مطرح کرده بود ولی تیم انتقالی ترامپ آن زمان در جریان این مسئله قرار نگرفته بود.

مقام‌های تیم «ترامپ برای آمریکا» تازه روز چهارشنبه هفته گذشته مطلع شدند که سازمان خدمات اداری این‌ ایمیل‌ها را در اختیار تیم مولر قرار داده است. در میان مقاماتی که‌ ایمیل‌های آنها به تیم مولر ارائه شده است، می‌توان به مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ، اشاره کرد که به‌خاطر دروغ‌گویی به مأموران اف‌بی‌آی در ماه ژانویه گناهکار تشخیص داده شد؛ او با پذیرفتن خطای خود قول داده است با تیم مولر همکاری کند.

مسئله ارتباط کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با حکومت روسیه ماه‌هاست که در کنگره آمریکا و اف‌بی‌آی مطرح است و علاوه بر رابرت مولر، بازرس ویژه، چند کمیته مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده نیز مشغول تحقیق و بررسی در این زمینه هستند. پلیس فدرال آمریکا تاکنون در رابطه با این تحقیقات چهار نفر را متهم کرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا اتهام ارتباط کارزار انتخاباتی‌اش با روس‌ها را تکذیب کرده و می‌گوید که هیچ تبانی‌ای با آنها برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع او صورت نگرفته است. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را متهم ‌کرده‌اند که شخصا تلاش‌ها برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا از جمله حملات سایبری علیه دموکرات‌ها را هدایت کرده است.

هم‌زمان بسیاری از مقامات دموکرات و کارشناسان حقوقی از نامه بازرس تیم انتقالی ترامپ انتقاد کرده و آن را تلاش دیگری برای ضربه‌زدن به تحقیقات مولر خوانده‌اند. رناتو ماریوتی، دادستان فدرال سابق در توییتی نوشت: «دستیابی بازرسان به ایمیل‌ها از یک طرف سوم نه ناشایست است و نه حتی غیرمعمول».

اریک سؤالول، عضو بلندپایه دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا هم این سؤال را مطرح می‌کند که «چگونه مدارک خصوصی می‌توانند در ایمیلی دولتی نگهداری شوند؟» او در حساب توییتر خود نوشت: «مدارک خصوصی در ایمیل عمومی دولت آمریکا؟ آنچه آنها از آن می‌ترسیدند پیدا شده؟ این تلاش دیگری است برای بی‌اعتبارکردن مولر در زمانی که تحقیقاتش درباره رابطه ترامپ و روسیه با شتاب به ‌پیش می‌رود».

نرم آیسن، بازرس تیم انتقالی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌ متحده در سال ٢٠٠٨، با تأکید بر عمومی‌بودن این ایمیل می‌گوید که در آن سال به همه اعضای تیم انتقالی گفته بود که هیچ ایمیل خصوصی‌ای نباید با ایمیل تیم انتقالی فرستاده شود.

در ماه‌های اخیر مولر در راستای گره‌گشایی از مسئله روابط مقامات دولتی آمریکا با مقامات روسیه و دخالت احتمالی مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته، پای برخی از سیاست‌مداران نزدیک به ترامپ را به این پرونده باز کرده است اما اکثریت کسانی که به‌دقت روند قانونی این تحقیقات را دنبال می‌کنند، بر این باورند که مولر به‌دنبال گرفتن اطلاعات و جمع‌آوری مدارکی برای تحت تعقیب قراردادن شخص بلندپایه‌تری در این حلقه‌ است: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات ‌متحده. هرچه مولر به اعلام جرم علیه ترامپ نزدیک‌تر می‌شود، تلاش‌های ترامپ برای پایان‌دادن به این پرونده جنجالی شدت بیشتری می‌گیرد. 

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین