|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
مجلس با کل لایحه موافق نیست و نگرانم که بحث ما در لایحه بماند و برگشت بخورد اما در تفکیک نگران نیستم، چون مجلس موافق این موضوع است. انتظار داریم مجلس یک تبصره یا اصلاحیه در لایحه قید کند و موضوع تفکیک جوانان از ورزش را جدا کرده و برای این موضوع تصمیم‌گیری کنند.
سال ۸۹ با ادغام سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان، وزارتخانه‌ای جدید با عنوان «ورزش و جوانان» تشکیل شد. سازمان ملی جوانان از جمله سازمان‌های دولتی ایران بود که بنابر قانون برنامه سوم توسعه، مهر ۷۹ جایگزین شورای عالی جوانان شد. سازمانی که 11 سالگی را تجربه نکرده بود در راستای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و کوچک‌سازی دولت در خردادماه ۹۰ با رای مجلس، تایید شورای نگهبان و حکم رئیس جمهور وقت، منحل شد.

ادغام این دو سازمان با استناد بر قانون برنامه پنجم توسعه و در راستای کوچک‌سازی بدنه دولت انجام شد، چون بر اساس ماده(۵۳) قانون برنامه پنجم توسعه دولت وقت مکلف بود یک یا چند وزارتخانه را ادغام کند که تا پایان سال دوم برنامه، تعداد وزارتخانه‌ها از ۲۱ به ۱۷ کاهش یابد، بنابراین در سال 90 ادغام چند وزارتخانه و سازمان کلید خورد که تشکیل «وزارت ورزش و جوانان» نیز محصول همین قانون و ادغام بود.

بارها مسئولان از ادغام ورزش و جوانان گلایه کرده و معتقدند ادغام این دو سازمان، غیر کارشناسی بوده و تفکیک نیاز است. تاکنون وعده‌های بسیاری برای تفکیک به گوش رسیده اما هرگز عملی نشده است.

حسن روحانی در راستای توجه به جوانان، اردیبهشت امسال طی دستوری به رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور از وی خواست اقدامات لازم برای احیای مجدد سازمان ملی جوانان اجرا شود.

نارضایتی‌ها از ادغام ورزش و جوانان در استان‌ها نیز وجود دارد و بارها مسئولان استانی و شهرستانی از این کار اظهار نارضایتی کرده‌اند.

تفکیک ورزش از جوانان می‌تواند به نفع هر دو بخش است


در این باره محمود رحمتی، سرپرست اداره ورزش و جوانان دورود به خبرنگار ایسنا گفت: در ابتدای ادغام مشکلاتی وجود داشت و یکی از مهمترین آنها ستاد ساماندهی جوانان بود. دستگاه‌هایی که عضو این ستاد هستند باید توجیه شوند که متولی جوانان تنها ما نیستیم.


رحمتی، کمبود اعتبارات و منابع مالی را دیگر مشکل اداره ورزش و جوانان عنوان کرد و افزود: استانی مثل لرستان از جوانان مستعدی در حوزه‌های مختلف برخوردار است اما کمبود منابع مانع بزرگ ماست. بدون شک تفکیک ورزش از جوانان می‌تواند به نفع هر دو بخش باشد.


رشیدیان، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان کوهدشت نیز گفت: ابزار، امکانات و زور لازم را برای کار در بحث جوانان نداریم و متأسفانه خروجی خوبی ندارد. جلسات ستاد ساماندهی در شهرستان‌ها کج‌دار و مریز برگزار می‌شود که خروجی خاصی ندارد و این آزاردهنده است.


وی با بیان اینکه تفکیک ورزش از جوانان نیاز است، تصریح کرد: این ادغام؛ رفتن در میدان جنگ با دست خالی است و هیچ قدرت و منابعی برای کار کردن نداریم.

یک ریال اعتبار در بخش جوانان نداشتیم


محمود ترابی، رئیس اداره ورزش و جوانان بروجرد نیز گفت: سال قبل حتی یک ریال اعتبار در بخش جوانان نداشتیم. شرایط حوزه جوانان با این ادغام مناسب نیست و اگر تفکیک انجام شود، شرایط بهتر خواهد شد.

مظلومیت جوانان در ترکیب با ورزش


سید موسی خادمی، استاندار لرستان نیز با بیان اینکه امروز مسئولیت جوانان را برعهده گرفتن کاری سنگین است که شجاعت می‌خواهد، افزود: جوانان کشور مشکلات جدی ازجمله شغل، مسکن و ازدواج دارند و در این سه حوزه مشکلات جدی است.  هر دستگاه و مجموعه‌ای باید کار خود را در قبال جوانان انجام دهند و همه سازمان‌ها باید در خدمت آنان بوده و سازمان جوانان تنها نظارت‌کننده و سیاستگذار باشد.

خادمی تأکید کرد: مظلومیتی که مدتی است بحث جوانان را دربر گرفته ترکیب این حوزه با ورزش است و سبب مغفول ماندن بحث جوانان نسبت به دوره‌های قبل یعنی دولت اصلاحات بوده چراکه در این دولت حوزه جوانان فعالیت و پویایی خوبی داشته است.

وی بیان کرد: بین توسعه‌نیافتگی و جمعیت جوان در استان رابطه وجود دارد.

صحبت‌های استاندار در حالی مطرح شده که با ادغام ورزش و جوانان، هر دو حوزه در لرستان با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و استاندارهای پیشین نیز در جلسات ستاد ساماندهی جوانان و همچنین شورای عالی ورزش از نابه‌سامانی‌های این دو حوزه انتقاد کرده‌اند.

اعتبارات حوزه جوانان در حد حقوق و دستمزد است


محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در سفری که به لرستان داشت، گفت: استان‌هایی در حوزه جوانان موفقند که استانداری این حوزه را باور کرده باشد.

وی ادامه داد: مشکلات وزارت ورزش و جوانان فراوان بوده و متأسفانه ساختار رسمی هنوز به تصویب مجلس نرسیده و پیرو آن بحث جوانان نیز هنوز مشخص نیست. اگر وزارت‌خانه ساختارمند شود، بخش بزرگی از مشکلات رفع خواهد شد.

تندگویان با اشاره به لایحه تفکیک ورزش از جوانان بیان کرد: بحث جدایی ورزش از جوانان در قالب یک لایحه کلی به مجلس تقدیم شده و ما تابع این لایحه هستیم، با 70 تا 80 درصد نمایندگان صحبت کرده‌ام که همگی موافق این تفکیک هستند و مخالفی ندیده‌ام. یک لایحه کلی تقدیم مجلس شورای اسلامی شده که تفکیک ورزش از جوانان نیز در آن آمده است و امیدواریم مجلس با این تفکیک موافقت کنند.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: مجلس با کل لایحه موافق نیست و نگرانم که بحث ما در لایحه بماند و برگشت بخورد اما در تفکیک نگران نیستم، چون مجلس موافق این موضوع است. انتظار داریم مجلس یک تبصره یا اصلاحیه در لایحه قید کند و موضوع تفکیک جوانان از ورزش را جدا کرده و برای این موضوع تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه اعتبارات کنونی جوانان در بحث زیرساختی و ستادی خیلی کم بوده و در حد دستمزد و حقوق است، اذعان کرد: آقای سلطانی‌فر پذیرفته که به حوزه جوانان کم‌توجهی شده و با برنامه‌هایی که دارد در این دولت شرایط جوانان بهتر خواهد شد.

تندگویان در ادامه گفت: اگر ما به جوانان نپردازیم و آسیب‌های اجتماعی زیاد شود که نمی‌توانیم ورزشکار، هنرمند و نخبه تحویل بدهیم. کم‌توجهی به حوزه جوانان باعث می‌شود آینده مبهمی در انتظار کشورمان باشد.

وی خاطرنشان کرد: اول انقلاب شروع‌اش با جوانان بود، جنگ را جوانان آغاز و کشور را حفظ کردند، به عنوان مثال شهید محمدجوان تندگویان با 29 سال سن وزیر شد و چندین وزیر جوان دیگر در آن زمان داشتیم اما در حال حاضر آن‌گونه که شایسته است به جوانان فرصت داده نشده که خوشبختانه دولت دوازدهم با گذاشتن وزیر جوان و عدم اجازه فعالیت به بازنشستگان، جوانان را باور کرده است.

این مسئول تأکید کرد: جوانان انگیزه‌های لازم را برای جایگاه‌های مختلف دارند که باید آنان را باور کنیم و فرصت در اختیارشان بگذاریم.

صحبت‌های جدید درباره بحث تفکیک ورزش از جوانان و خوشبینی از اجرا این کار در حالی مطرح شده که محمود گلزاری، معاون سابق ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در دی ماه 93 با انتقاد از ادغام این دو حوزه، تأکید کرده بود: «حدود 70 درصد کار در خصوص تفکیک حوزه جوانان از ورزش انجام شده و امیدوارم در سال 94 سازمان ملی جوانان به معاونت بازگردد» و این در حالیست که همچنان ورزش و جوانان "همراه" هستند.

مجید کیان‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از ادغام ورزش و جوانان به ایسنا گفت: بیشتر کارهای ما سعی و خطا شده؛ یک روز حرف از تجمیع می‌زنیم و بعد می‌گوییم تفکیک بهتر است و این در حالیست که باید از تجربه‌هی موفق روز دنیا استفاده کنیم و کمتر دست به سعی و خطا بزنیم.

وی یادآور شد: وقتی بدون توجه به شرح وظایف می‌گوییم 21 وزارت‌خانه به 17 مورد کاهش یابد، باید فکر عواقب آن نیز باشیم. در حال حاضر وزنه ورزش از جوانان قوی‌تر است و آنان در سایه قرار گرفته‌اند.

نماینده دورود و ازنا با بیان اینکه از اول نباید این ادغام انجام می‌شد، تصریح کرد: بحث جوانان باید در دستور کار تمام وزارت‌خانه‌ها باشد و با تلاش و جدیت در راستای رفع مشکل جوانان اقدام کنند. چالش اصلی کشور در حال حاضر تفکیک وزارت ورزش و جوانان نیست. در هر حال باید برای رفع مشکل‌های جوانان راهکار داشته باشیم  و با برنامه‌ریزی منطقی، اصولی، علمی و عملی دست آنان را بگیریم.

وزیر در حوزه جوانان اختیارات لازم ندارد


جمشید جعفرپور، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با بیان اینکه ادغام حوزه‌های ورزش و جوانان کارشناسی و موفقیت‌آمیز نبوده، معتقد است احیای سازمان ملی جوانان به ساختاری مشرف بر دستگاه‌های اجرایی دیگر نیاز دارد. یک بخش از دلایل ناموفق ادغام این دو مجموعه به این دلیل بود که در آن، یک مجموعه چارچوب‌دار مشخص به اسم ورزش و یک مجموعه بی‌حد و مرز به اسم جوانان داشتیم و به شکل طبیعی هر کس که مسئول هر دو می‌شد، سراغ آن بخش معین، مشخص و چارچوب‌دار می‌رفت لذا مسئله جوانان بدون توجه رها شده است.

جعفرپور با بیان اینکه بسیاری از سوالاتی که در طول این چندسال از وزیر ورزش و جوانان شده درباره حوزه جوانان بوده، اضافه کرد: وزیر ورزش و جوانان به لحاظ اجرایی، ضمن اینکه وظیفه‌مند بوده، اختیاراتی نیز نداشته است اما در طول مجلس نهم و حتی در مجلس فعلی، شاهد بودیم که این گونه سوالات مطرح می‌شد و مسئله‌ای مثل جوانان در یک ساختاری مثل وزارتخانه قابل پیگیری و حل و فصل نیست.

وی با تاکید بر اینکه بحث احیای سازمان ملی جوانان به لحاظ کارشناسی، کار درستی است، خاطرنشان کرد: «احیای سازمان ملی جوانان یک ساختار و ستادی در حد معاونت رئیس جمهور می‌تواند اشرافی بر دستگاه‌های اجرایی داشته باشد. وزیر ورزش از لحاظ ساختاری در آن حدی نیست که به وزرای دیگر بخواهد امر و نهی کند، دستور دهد و هماهنگ کند اما معاون رئیس جمهور به لحاظ مرتبه‌ای می‌تواند این کار را انجام دهد.»

نایب رئیس کمیته ارشاد، تبلیغات اسلامی و گردشگری کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار امیدواری کرد: این کار به سامان برسد و سازمان ملی جوانانی که تشکیل خواهد شد به شکل منسجم بتواند مسائل جوانان را در حوزه‌ها و دستگاه‌های مختلف پیگیری کند.

به گزارش ایسنا، موضوعی که مبرهن بوده با این ادغام جوانان در سایه قرار گرفته و ورزش نیز همچنان با مشکل مواجه است و جوانان با توجه به جمعیت بیش از 23 میلیونی، به وجود سازمانی با ساختار و سیاستگذاری یکپارچه و قوی نیاز دارند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین