|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۹۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰
رییس سابق سازمان غذا و دارو گفت: ایرانی‌ها در زمینه مصرف دارو به رغم نظرات غیرکارشناسی در همه گروه‌های دارویی به جز آنتی بیوتیک‌ها در بین کشورهای عضو OECD (سازمان همکاری وتوسعه اقتصادی بین المللی) پایین ترین مصرف دارو را دارند.
رییس سابق سازمان غذا و دارو گفت: ایرانی‌ها در زمینه مصرف دارو به رغم نظرات غیرکارشناسی در همه گروه‌های دارویی به جز آنتی بیوتیک‌ها در بین کشورهای عضو OECD (سازمان همکاری وتوسعه اقتصادی بین المللی) پایین ترین مصرف دارو را دارند.

رسول دیناروند؛ رییس سابق سازمان غذا و دارو در دومین کنفرانس سالیانه صنعت داروی ایران با انتقاد از سیاست دارویی و صنعت بیمار داروسازی کشور اظهار داشت: به رغم اظهارنظرهای غیرکارشناسی در این حوزه براساس آخرین آمار ایران در همه گروه های دارویی به جز آنتی بیوتیک ها در بین کشورهای عضو OECD)) پایین ترین مصرف را دارد. این در حالیست که در کمال ناباوری ایران بزرگترین مصرف کننده دارو در جهان مطرح می‌شود.

رییس سابق سازمان غذا و دارو همچنین با بیان اینکه میزان واردات داروی ایران در دنیا جزو کمترین هاست و ترکیه حداقل 4 برابر ایران واردات دارو دارد ، عنوان کرد که یافته های علمی نشان می دهد تهدید صنعت داروسازی ایران هیچگاه واردات نبوده است و تمام داروهای موفق تولیدی فعلی داروهایی هستند که قبلا وارد شده و برای آنها بازار ایجاد شده است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات پیش آمده طرح تحول سلامت عنوان کرد که این طرح در تامین منابع دچار مشکل شده و طرحی که در دوره قبل تهیه و تصویب شده بود.

دیناروند گفت: دولت متاسفانه طرح پوپولیستی قبل را ادامه داد و تصمیم درستی برای اصلاح و اجرای این طرح نگرفت.

رییس سابق سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه با قیمت های نازل فعلی با 7/1 میلیارد دلار دارو در کشور مصرف شود تا به بخشی از اهداف درمانی خود برسیم عنوان کرد: سیاستگذار حوزه دارو فعلا تمایلی به اصلاح سیاست هایش ندارد.

فقط آنتی بوتیک رتبه نخستیم
نیما برارجانیان، رییس هیات مدیره یکی از شرکت های داروسازی پرقدمت در این کنفرانس نیز با ارائه گزارش آخرین وضعیت اقتصادی صنعت داروی کشور اظهارداشت: وضعیت بغرنج صنعت بیمار داروسازی در کشوردر حالیست که روند رو به پیری جمعیت ایران در جریان است و تا 20 سال آینده جامعه با مسائل جدیدی رو به رو خواهد شد که یک صنعت داروسازی قوی یکی از الزامات رفع آن است.

وی گفت: 85 درصد داروهای موجود در ایران زیر 2.5 دلار قیمت دارند درحالیکه این رقم در کشور ترکیه فقط 37 درصد است.

او با اشاره به آخرین آمار موجود در مورد میزان مصرف دارو با تاکید سخنان دیناروند اعلام کرد که در بین کشورهای OECD ایران از نظر مصرف داروهای دیابت ، ضد کلسترول و ضد فشار خون پایین ترین میران مصرف را دارد. فقط در زمینه مصرف آنتی بوتیک به دلایل مختلف رتبه نخست را دارد.

وی همچنین گفت: این آمار نشان می دهد مصرف داروی ایران برخلاف ادعای برخی اصلا بیشترین میزان در جهان نیست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین