|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۷
کد خبر: ۱۹۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲
در اغلب موارد نیز ارسال سلاح‌ها از کشورهای واسطه، احتمالا سودان و یمن و بر خلاف کنوانسیون‌ها بین‌المللی بوده است. با این وجود گزارش جزییاتی درباره چگونگی قاچاق سلاح ارائه نمی‌کند.
 آخرین گزارش موسسه تحقیقات تسلیحات جنگی که روز پنجشنبه (14 دسامبر 2017) منتشر شد، نشان می‌دهد که بخش بزرگی از سلاح‌هایی که داعش در عراق و سوریه استفاده می‌کرده است، ساخت آمریکا، روسیه، چین و کشورهای اروپایی بوده است.

 به نقل از یورونیوز، آخرین گزارش موسسه تحقیقات تسلیحات جنگی که روز پنجشنبه (14 دسامبر 2017) منتشر شد، نشان می‌دهد که بخش بزرگی از سلاح‌هایی که داعش در عراق و سوریه استفاده می‌کرده است، ساخت آمریکا، روسیه، چین و کشورهای اروپایی بوده است.

این گزارش پس از ۳ سال پژوهش در بغداد، موصل، فلوجه و تلعفر در عراق و نیز مناطق کردنشین سوریه و بررسی ۴۰ هزار قطعه جنگی و سلاح منتشر شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که نیروهای داعش در طول جنگ توانسته بودند، سلاح‌هایی را که سایر کشورها در اختیار مخالفان یا دولت‌های مرکزی عراق و سوریه قرار داده بودند را به غنیمت بگیرند.

طبق این گزارش، بیشترین تعداد سلاح‌ها مربوط به زرادخانه‌های دولتی در عراق و سوریه بوده است که نیروهای داعش کنترل آنها را در اختیار گرفته بودند.

بیشتر این سلاح‌ها در کارخانه‌‌هایی در چین، روسیه و رومانی تولید شده‌اند. گزارش می‌افزاید که نیمی از سلاح‌های روسی داعش به‌ویژه بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ تولید شده‌اند و محتمل است که حمایت روسیه از دولت سوریه به همین دلیل باشد.

با این وجود زرادخانه‌های دولتی تنها منبع تامین سلاح داعش نبودند. تسلیحاتی که سایر کشورها، به‌ویژه عربستان سعودی، آمریکا و کشورهای اروپایی در اختیار نیروهای مخالف دولت بشار اسد قرار می‌دادند، از منابع اصلی تامین سلاح این گروه بود.

به عنوان مثال محققان این موسسه سلاح‌هایی را در سوریه یافته‌اند که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تولید شده و در اختیار دولت‌ مرکزی قرار نداشتند.

همچنین سلاح‌های سنگین و موشک‌های ضدتانکی که در اختیار داعش قرار داشت، توسط عربستان و آمریکا در اختیار مخالفان مسلح دولت سوریه قرار گرفته بود. در اغلب موارد نیز ارسال سلاح‌ها از کشورهای واسطه، احتمالا سودان و یمن و بر خلاف کنوانسیون‌ها بین‌المللی بوده است. با این وجود گزارش جزییاتی درباره چگونگی قاچاق سلاح ارائه نمی‌کند.

در مقابل مدارکی ارائه شده که نشان می‌دهد راکت‌هایی در اختیار داعش قرار داشت که پیش از این در انبارهای مهمات یمن بودند.

مثال دیگری که ارائه شده نسخه‌های چینی مسلسل ام۱۶ آمریکایی است؛ در این مورد بازرسان متوجه شده‌اند که شماره سریال این سلاح‌‌ها به همان روشی حذف شده‌اند که در سودان استفاده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که تسلیحات در درگیری‌های آفریقا و خاورمیانه جابجا می‌شوند. حتی اگر این درگیری‌ها به خودی خود ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین