|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۱۹۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
بر این اساس به نظر می‌رسد که وزارت جهاد کشاورزی دیگر نباید نسبت به واردات گوشت قرمز اقدام کند، چرا که به حد کفایت وارد شده و حتی اگر از امروز واردات آن را ممنوع کند یا برای آن محدودیت‌هایی ایجاد کند، ثبت سفارش‌های گذشته آنقدر هست که در ماه‌های پیش رو واردات را به بیش از ۱۰۰ هزار تن برساند.
واردات گوشت قرمز در هشت ماهه امسال به حدود ۹۰ هزار تن یعنی سقف نیاز کشور که از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود، رسید. در حالی که همچنان مذاکرات برای اضافه تر شدن کشورهای صادرکننده و میزان صادرات گوشت به ایران ادامه دارد.

 بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در هشت ماهه نخست امسال بیش از ۸۷ هزار و ۷۸۰ تن گوشت قرمز به ارزشی بالغ بر ۳۹۰ میلیون و ۷۲۰ هزار دلار از کشورهای مختلف وارد شده است که از نظر وزنی ۴۶.۵۲ درصد و از نظر ارزشی ۵۵.۳۶ درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نشان می‌دهد. بر اساس این آمار، هر کیلوگرم گوشت قرمز وارداتی به صورت میانگین ۴.۴ دلار به کشور وارد می‌شود که با در نظر گرفتن قیمت میانگین حدود ۳۵۰۰ تومانی برای نرخ ارز می‌توان گفت که هر کیلوگرم گوشت وارداتی حدود ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

این میزان از واردات گوشت نشان می‌دهد که کسری نیاز کشور تامین شده است و دیگر نیازی به واردات آن نداریم چرا که حسن رکنی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا گفت: برای تامین نیاز مردم به گوشت قرمز به عنوان یکی از محصولات پروتئینی اساسی به حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت در سال نیازمندیم که ۸۲۰ هزار تن آن معادل ۹۰ درصد نیاز بازار در کشور تولید می‌شود و مابقی نیاز ۱۰ درصدی (حدود ۱۰۰ هزار تن) را نیز می‌توانیم از دیگر کشورها تامین کنیم اما با توجه به اینکه ۹۰ درصد نیاز داخلی از محل تولید تامین می‌شود، همه نگاه وزارت جهاد کشاورزی حمایت‌ از تولیدکننده و نهایتا مصرف‌کننده در درجه اول است.

این در حالی است که نه تنها وزارت جهاد کشاورزی اعلام کفایت برای واردات گوشت قرمز نمی‌کند، بلکه از توافقات جدید برای واردات از کشورهای تازه وارد به بازار گوشت ایران برای صادرات این محصول خبر می رسد به گونه‌ای که مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی گفته است براساس توافقات صورت گرفته در پی سفر وزیر جهاد کشاورزی به روسیه و آستاراخان مقرر شد طرف مقابل بتواند مانند دیگر کشورها محصولات مختلفی مانند گوشت به ایران صادر کند.

به گفته جمال مدرسی، گوشت گوسفندی که از روسیه به ایران صادر می‌شود به صورت گرم و منجمد است به گونه‌ای که با توجه به نزدیک بودن مرزهای دو کشور، پس از کشتار به وسیله هواپیما یا ترانزیت زمینی به ایران حمل می‌شود و گرچه هیچ محدودیتی برای تامین گوشت از روسیه مانند دیگر کشورها مشخص نشده است، اما در این بازار رقابتی، قیمت حرف اول را می‌زند. از سوی دیگر ایران براساس نیازمندی‌ خود در سطح کلان نسبت به واردات گوشت قرمز اقدام می‌کند که قطعا بیش از نیاز نخواهد بود.

بر این اساس به نظر می‌رسد که وزارت جهاد کشاورزی دیگر نباید نسبت به واردات گوشت قرمز اقدام کند، چرا که به حد کفایت وارد شده و حتی اگر از امروز واردات آن را ممنوع کند یا برای آن محدودیت‌هایی ایجاد کند، ثبت سفارش‌های گذشته آنقدر هست که در ماه‌های پیش رو واردات را به بیش از ۱۰۰ هزار تن برساند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین