|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۱۹۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
منتجب‌نیا با اشاره به اینکه شعار جوان‌گرایی بدون راهکار عملی یک شعار بی‌محتوا است، اظهار کرد: باید از نشاط و قدرت جوانان استفاده شود، مسوولان باید در دوران مسوولیت خود نیرو پرورش کنند تا بتوانند بعد از خودشان از آنها استفاده کنند.
قائم مقام حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه باید در دانشگاه‌ها فضای باز سیاسی فرهنگی ایجاد شود، گفت: مسئولان دانشگاه باید فضایی ایجاد کنند تا همه گروه‌ها دعوت شوند و به دانشگاه بیایند و دانشجویان خودشان مستقلا انتخاب کنند.

 حجت‌الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیا در مراسم روز دانشجو در دانشگاه ایلام که با همت انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) برگزار شد، اظهار کرد: برخی‌ها معتقد هستند که دانشجو در دوران تحصیل در دانشگاه باید تنها دانش بجوید، پژوهش کند، کتاب بنویسد و فعالیت سیاسی در حین تحصیل، دانشجو را از هدف اصلی‌اش باز می‌دارد، این نظریه قبلا رایج بود تا اینکه رهبری معظم انقلاب فرمودند: «خدا لعنت کند آن دست‌هایی که می‌خواهند دانشگاه‌ها غیر سیاسی باشد».

فعالیت‌های دانشجویی نباید کانالیزه باشد

وی با اشاره به اینکه دومین نظریه در مورد دانشجو این بود که برخی‌ها معتقد بودند که دانشجویان باید افراطی باشند، افزود: نظریه سوم در این زمینه کانالیزه کردن فعالیت‌های دانشجویی است که در دولت نهم و دهم شاهد بودیم که فعالیت‌های سیاسی فقط توسط یک گروه صورت می‌گرفت و این نکته را نباید فراموش کرد که رهبری همواره بر برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها تاکید دارند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: وقتی فعالیت سیاسی را جزء ذات و وجود خودمان می‌دانیم، وقتی فعالیت سیاسی را جزء دین می‌دانیم، دانشجو که موتور حرکت و زبان ملت است، چگونه فعالیت سیاسی نداشته باشد.

احزاب نباید در دانشگاه شعبه و دفتر داشته باشند

منتجب‌نیا گفت: اینکه احزاب و تشکل‌ها در دانشگاه‌ها شعبه و دفتر داشته باشند، مردود و مغایر شآن دانشگاه و دانشجویان است، نه به این معنی که حزب بد است بلکه احزاب خارج دانشگاه نباید در امر دانشگاه دخالت کنند به عبارت دیگر دانشجویان باید مستقل فکر کرده و تحلیل کنند و نظرات را بشنوند و خودشان انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه نظریه سوم نه در شآن دانشگاه، نه دانشجو و نه جمهوری اسلامی است، یادآور شد: نباید به دانشجو گفته شود که شما باید طبق نظر ما عمل کنید، این توهین به دانشجو است، یا مثلا ما دست دانشجو را ببندیم و بگوییم که آن نشریه‌ای که ما می‌گوییم تو باید بخوانی یا به عبارت دیگر بهتر بگویم هیات 3 نفره هر چه بگوید همان شود.

دانشگاهیان دانشجو را رشد دهند

قائم مقام حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه در دانشگاه باید نشاط و شادی باشد، گفت: دیندار شدن دختران و پسران دانشجو هم نباید اجباری و کانالیزه باشد، ما باید این هنر را داشته باشیم که فضایی ایجاد کنیم که دانشجویان خودشان دین را انتخاب کنند، دانشگاهیان دانشجو را رشد دهند.

منتجب‌نیا با بیان اینکه بهترین روش در دانشگاه این است که فضای باز سیاسی و فرهنگی داشته باشیم، تصریح کرد: دانشگاه فضای نشر اخبار و تحلیل‌های صحیح و به روز باشد، صاحب نظران مختلف بیایند و بدون اینکه وابستگی حزبی ایجاد کنند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند تا دانشجویان خودشان انتخاب کنند.

دانشگاه باید فضای باز سیاسی فرهنگی داشته باشد

وی اظهار کرد: مسوولان دانشگاه باید فضایی ایجاد کنند تا همه گروه‌ها دعوت شوند و به دانشگاه بیایند، بنا به گفته جناب آقای دکتر روحانی فضای دانشگاه باید برای دانشگاهیان امن باشد نه امنیتی.

قائم مقام حزب اعتماد ملی عنوان کرد: بارها گفته‌ام کسانی که فضا را بر دانشجو می‌بندند اینها در دولت آقای روحانی صلاحیت همکاری ندارند چرا که دولت روحانی دولت مردم است و نباید فراموش کرد که بهترین روش آزادی دانشگاه‌ها ارائه نظرات مختلف است.

بکارگیری جوانان فقط در گرو داشتن رزومه نباشد

منتجب‌نیا با تاکید بر اینکه مساله جوان گرایی از مهم‌ترین مباحث روز است، افزود: دولت‌ها نوعا وقتی می‌خواهند روی کار بیایند شعار جوان گرایی سر می‌دهند و اعلام می‌کنند که از ظرفیت جوانان استفاده خواهیم کرد ولی بعد از مدتی می‌بینیم که خبری از جوانان در ادارات و نهادها نیست. وقتی وزیری یا استانداری می‌خواهد از جوانی استفاده کند رزومه ندارد و تنها یک مدرک تحصیلی در دست اوست و هنگامی که روزمه ملاک به کارگیری جوانان باشد نمی‌توانیم شعار جوان‌گرایی سر داد و عمل کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: به همین جهت استانداران و مدیران کل مجبور می‌شوند که از نیروهای قدیمی استفاده کنند و نیروهای مسن را بکار گیرند. چگونه می‌توانیم این مساله را حل کنیم. ما در دانشگاه‌ها هر سال تعداد زیادی فارغ‌التحصیل داریم وقتی می‌خواهند وارد بازار شوند یا کار نیست یا اگر هست رزومه می‌خواهند که رفع این مشکل نیازمند یک سری الزامات است تا بتوانیم به شعار جوانگرایی عمل کنیم. ما نمی‌توانیم از تجربه افراد مسن و با تجربه استفاده نکنیم و از طرف دیگر فرد مجرب سن کاری‌اش گذشته است و جوانان نیز رزومه ندارند باید روشی باشد که هم از تجربه افراد مجرب استفاده کنیم و هم از خلاقیت جوانان استفاده شود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه ما نیازمند ایجاد بانک اطلاعاتی و مرکز آموزش و پرورش نیروها و پرسنل هستیم، عنوان کرد: نسل اول و دوم انقلاب باید فعال باشند و نسل سوم یا این نسل جدید باید بار را به دوش بکشند نکته قابل توجه این است که نسل دوم نباید در انتقال تجربه به نسل سوم بخل بورزند.

جوان‌گرایی بدون راهکار عملی یک شعار بی‌محتوا است

منتجب‌نیا با اشاره به اینکه شعار جوان‌گرایی بدون راهکار عملی یک شعار بی‌محتوا است، اظهار کرد: باید از نشاط و قدرت جوانان استفاده شود، مسوولان باید در دوران مسوولیت خود نیرو پرورش کنند تا بتوانند بعد از خودشان از آنها استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسوولی موفق است که در یک استان از نیروهای بومی کارآمد استفاده کند، گفت: شعار جوان گرایی به تنهایی کافی نیست و نظام ما باید یک بانک اطلاعاتی نیرو داشته باشد و در کنار آن نیز دستگاهی برای پرورش آنها ایجاد شود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه این روزها بحث و گفت‌وگو زیاد است که دولت تدبیر و امید شعار داده و عمل نکرده است، تصریح کرد: گلایه‌ها به قدری زیاد شده که برخی از حامیان دولت هم به نحوی انتقاد می‌کنند یا اینکه طرف مقابل اظهار خوشحالی می‌کند. ما نباید فراموش کنیم که نقد و انتقاد یک ضرورت است. نقد باید نسبت به همه باشد، رئیس جمهور هم باید مورد نقد قرار گیرد اما انتقاد باید سازنده باشد، تخریب نباشد، بلکه همراه پیشنهاد باشد

منتجب‌نیا با بیان اینکه معتقدم اگر روحانی در سال 92 انتخاب نمی‌شد قطعا در کشور امنیت امروز وجود نداشت، گفت: بدون شک آن اجماع جهانی که علیه ایران شکل گرفته بود منجر به خطرات جدی می‌شد ولی روحانی انتخاب شد و با کمک وزیر خارجه ای مومن و متعهد توانست کشور را از خطرات بین‌المللی نجات دهد و آن فضای بسته و مردود داخلی که در زمان دولت‌های نهم و دهم ایجاد شده بود را باز کند.

وی ادامه داد: روحانی از ناحیه مسوولان اجرایی نیز که یک ادبیات مبتذل را منتشر کرده بودند، یک فرهنگ فاخر را رواج داد و اگر برخی‌ها فکر می‌کنند که اصلاح طلب‌ها پشت روحانی نیستند خواب باطل و آشفته‌ای است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در پایان این مراسم در پاسخ به سوالات دانشجویان به دیدار خود در اوایل امسال با رهبری معظم انقلاب اشاره کرد که با گشاده رویی و سعه صدر با آنها برخورد شده است، گفت:  در این دولت امکان فعالیت همه دانشجویان در دانشگاه‌ها فراهم شده چرا که در دولت گذشته فقط اصولگرایان از تریبون دانشگاه‌ها استفاده می‌کردند.

وی اعلام کردند که آقای روحانی با ستاره دار کردن بی‌مورد دانشجویان مخالف هستند و اگر در دولت روحانی چنین چیزی اتفاق افتاده ظلم است و کسی که در این دولت دانشجو را ستاره دار کرده باید به شدت مورد برخورد قرار گیرد.

منتجب‌نیا در پاسخ به سوالی در مورد اختلاس‌ها گفت که اگر با فساد مقابله کنیم بدون شک سر از اختلاس‌های میلیاردی در نمی‌آوریم.

وی در ادامه به سوال دیگر در مورد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پاسخ داد و گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی بود که در حد خودش واقعا بی‌نظیر بود. ایشان در حقیقت نقش پدری داشت و یک لنگر ثبات بود. متاسفانه این روزها در برخی از دانشگاه‌ها پشت تریبون به ایشان توهین می‌کنند مشخص است که از جایی تزریق می‌شود که والله خیانت به نظام است ما نباید به سرمایه‌های نظام چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا توهین کنیم. آیت‌الله هاشمی جایگزین ندارد و هر جا کار بزرگی صورت گرفته جای پای هاشمی رفسنجانی آنجا خواهد بود.

یادآور می‌شود که در ابتدای این مراسم «مهدی فیلی»، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه ایلام با اشاره به پایبندی این تشکل به اصول و بیان اینکه دانشجویان اصلاح طلب پیرو خط امام انقلابی اند، گفت: فعالیت دانشجویی عرصه آزمون و خطاست و مسوولان دانشگاه نباید فضا را سنگین کنند.

وی با بیان اینکه این تشکل‌های دانشجویی نیستند که ترس دارند بلکه این انفعال دانشجویی است که ترس دارد، ادامه داد: امروز شاهد تحقق وعده‌های دولت در استان ایلام هستیم که جوان یاوری و استفاده از ظرفیت بانوان را در عرصه مدیریت در دستور کار قرار داده است.

فیلی با تاکید بر اینکه دانشجویان اصل دولت هستند و نباید کاری کرد که دولت از اصل خود دور بماند، عنوان کرد: دانشجویان نباید روحیه مطالبه گری و انتقاد گری خود را از دولت از دست بدهند.

به گزارش ایسنا، «مسعود بیگی» دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) نیز در این مراسم به اهمیت فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و علمی دانشجویان در دانشگاه پرداخت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین