|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۲
کد خبر: ۱۹۲۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱
وزیر راه و شهرسازی گفت: ۹ تا ۱۰ میلیون نفر از مردم کشور در حاشیه شهر و در بدترین وضعیت در حال زندگی هستند.
 عباس آخوندی در هفتمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری و مراسم بازدید از کارخانه ریسباف اصفهان اظهار داشت: ۹ تا ۱۰ میلیون نفر از مردم کشور در حاشیه شهر و در بدترین وضعیت در حال زندگی هستند. ۹ میلیون نفر در بافت‌های میانه شهر زندگی می‌کنند که در حال فرسودگی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تمام این اتفاقات ماحصل مدرنیته کردن شهرها بدون توجه به ماهیت اصلی آن است؛ یعنی اصفهان را در حالی توسعه دهیم که دیگر هویت اصفهان را نداشته باشد و ایرانی بسازیم که رنگ از اصالت ایران نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای رفع این چالش نیاز داریم یک‌بار دیگر به شهر برگردیم و صورت مسئله را پاک نکنیم، ادامه داد: اینکه برای توسعه به بیرون از شهر می‌رویم و پروژه‌های بزرگ را کلنگ می‌زنیم این موضوع، در واقع فرار از مشکلات است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نیاز اصلی امروز کشور در بازآفرینی شهری است، گفت: منظور از این مقوله برگرداندن جمعیت از دل حاشیه ها به مرکز شهری و دل محلات است.

وی با انتقاد از اقدامات و اجرای پروژه‌هایی که طی این سال ها با عنوان توسعه شهری سبب از بین بردن هویت شهرها شد و مردم را از مرکز شهرها به حاشیه ها برد، افزود: یکی از این پروژه ها اجرای مسکن مهر بود که چند ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف آن شد و با کشاندن جمعیت به سمت حاشیه و زاغه نشینی و ایحاد شهر در دل بیابان ها، مرکز شهر را به اسم توسعه مدرنیته بی هویت کرد که امیدواریم هیچ گاه در آینده این چنین طرح ها به اجرا گذاشته نشود.

آخوندی با بیان اینکه مدرنیته کردن شهرها به اسم توسعه بدون توجه به هویت اصلی و ذاتی کلانشهرها آسیب بزرگی را وارده کرده و همین توسعه مدرنیته ناپایداری را بر شهرها وارد ساخته، اظهار داشت: امروزه در قالب طرح‌ها و برنامه‌های مختلف و کنفرانس‌ها دنبال راهکارهای توسعه پایدار در شهرها هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری ایران دارای بافت‌های فرسوده است، ادامه داد: تصور ما بر این است که در ۶۶ هزار هکتار بافت فرسوده، حدود ۵۰۰ واحد مسکونی قابل بازآفرینی است که نیاز به اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومان است که به وسیله مردم و بانک‌ها قابل تامین است.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در بازآفرینی شهری، شهرداری‌ها نقش موثری دارند، تصریح کرد: ما دنبال رونق محلات در بازآفرینی شهری هستیم. در این زمان خود مردم وارد ساخت و ساز خانه‌های خود می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۳ ستادی در راستای باز آفرینی شهری ستاد کشوری تشکیل و سند آن نوشته شد، گفت: در سیاست‌های عملی به جای پروژه محوری، برنامه‌محوری را تعریف کردیم که تمام نهادهای حکومتی، مدنی، محله‌ای و مردمی در این برنامه ها ایفای نقش کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی سخن از بازآفرینی شهری به میان می‌آید منظور تخریب و ایجاد ساختمان‌های جدید نیست که چنین اتفاق ناگواری برای چهارباغ اصفهان افتاد. از چهارباغی مملو از کارخانجاتی که هر کدام یک اثر تاریخی محسوب می‌شد، تنها همین کارخانه ریسباف مانده است. این بدترین اتفاقی بود که به اسم توسعه تمامی کارخانجات و آثار باستانی حذف و به یک سکونتگاه مدرن مبدل شدند. اصفهان یک آئین هزار نقشه است که باید با این نقشه ها و مردم خلق مجدد کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید سازمان اجتماعی را بر مبنای محله‌محور ساخت، بیان داشت: برای ما شهر یک سازمان اجتماعی است که کوچک‌ترین کالبد این سازمان محلات است. محلاتی که مردم را دور هم جمع می‌کند و به آن محله و شهر هویت می‌دهد.خروج مراکز شهری از حالت قدیمی در بازآفرینی شهری با نام توسعه و سوق دادن جمعیت به مکان دورتر، به هویت شهر آسیب وارد می‌کند.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین