|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۹۲۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
همزمان با افزایش تنش های سیاسی میان حزب مسلم لیگ نواز در پاکستان و دیگر احزاب مخالف عمده سیاسی، رئیس مجلس ملی این کشور از به خطر افتادن روند دموکراسی در کشور خبر داده و ابراز نگرانی کرد که پارلمان ها امکان تکمیل مدت فعالیت قانونی خود را نخواهند داشت.
 همزمان با افزایش تنش های سیاسی میان حزب مسلم لیگ نواز در پاکستان و دیگر احزاب مخالف عمده سیاسی، رئیس مجلس ملی این کشور از به خطر افتادن روند دموکراسی در کشور خبر داده و ابراز نگرانی کرد که پارلمان ها امکان تکمیل مدت فعالیت قانونی خود را نخواهند داشت.

انتخابات سراسری مجلس پاکستان قرار است ماه ژوئیه - تیرماه - سال آینده میلادی در سراسر این کشور برگزار شود و از هم اکنون احزاب مختلف سیاسی در این کشور خود را آماده شرکت در این انتخابات می کنند.

انتخابات مجلس در پاکستان به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان رئیس جمهوری و نخست وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می شوند.

برای انتخاب نخست وزیر که قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی پاکستان، هرکدام نامزدهای مورد نظر خود را معرفی می کنند و به طور طبیعی حزب یا گروهی که دارای اکثریت باشد، فرد مورد نظر خود را بر قدرت می نشاند.

نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاکستان یعنی مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی - شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان- رئیس جمهور این کشور را با رأی‌گیری انتخاب می‌کنند؛ که حدوداً تعداد این نمایندگان به یکهزار و 100 نفر می‌رسد.

به گزارش منابع خبری پاکستان «سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی این کشور روز گذشته در نشست نمایندگان مجلس ملی مدعی شد که اتفاقاتی در حال وقوع است که به موجب آن پارلمان کشور قادر به تکمیل مدت فعالیت قانونی خود نیست.

وی در عین حال گفت: توطئه کودتای نظامی در کشور وجود ندارد، ولی توطئه علیه حزب حاکم (حزب مسلم لیگ نواز) دور از انتظار نیست.

سردار ایاز صادق با بیان در پیش رو بودن انتخابات آتی مجلس سنای پاکستان ادامه داد:ممکن است برنامه ای در دست اجرا باشد که وی از آن بی خبر است.

گفتنی است پس از رای نهایی دادگاه عالی پاکستان درخصوص رسوایی پرونده پاناما که در پی آن 'محمد نواز شریف' نخست وزیر وقت این کشور سلب صلاحیت و متعاقب آن از نخست وزیری برکنار شد، اخباری از نبود ثبات در اوضاع سیاسی و حاکمیتی پاکستان منتشر شد.

اگرچه حزب نواز شریف تنها کمتر از یک هفته نخست وزیر جدید، 'شاهدخاقان عباسی'وزیر نفت و انرژی وقت را به عنوان جانشین نواز شریف انتخاب و معرفی کرد، فشارهای سیاسی علیه حزب نواز شریف نه تنها کم نشد بلکه احزاب مخالف با استفاده از فضای ایجاد شده پس از سلب صلاحیت نواز شریف، اعلام کردند که حزب مسلم لیگ نواز جایگاه حاکمیت در کشور را از دست داده و باید انتخابات عمومی در پاکستان زودتر از موعد برگزار شود.

احزاب عمده مخالف دولت فعلی پاکستان نظیر حزب مردم به رهبری آصف علی زرداری و حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان نیز به کمپین ضددولتی خود ادامه داده و مشغول به رایزنی با گروه های مختلف سیاسی این کشور هستند تا بتوانند با جلب رضایت مردم این کشور فضای انتخابات زودهنگام را در کشور مهیا کنند.

البته طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر اتحاد حزب مسلم لیگ نواز شریف و حزب مردم برای جلوگیری از تشکیل حکومت تکنوکرات ها در این کشور همزمان با نزدیک شدن فصل انتخابات مجلس پاکستان در رسانه ها منتشر شد.

عمران خان مدعی است که آن دسته از افرادی که از به خطر افتادن نظام دموکراسی در کشور سخن می گویند در واقع خود آنان خطر اصلی علیه نظام مردم سالاری در پاکستان هستند.

همچنین بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه های پاکستان، عمران خان رئیس حزب 'تحریک انصاف' پاکستان در دیدار با سمیع الحق رئیس 'جمعیت علمای اسلام - شاخه سمیع' برای اتخاد راهبرد مشترک برای انتخابات سراسری پاکستان در سال 2018 به توافق رسیدند.

روسای حزب تحریک انصاف و جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع همچنین بر ادامه نشست های مشورتی و رایزنی ها برای تعیین راهبردهای سیاسی مشترک تاکید کردند.

همچنین از سوی دیگر، 'رضا ربانی 'رئیس مجلس سنای پاکستان نیز بار دیگر از رویکرد دولت در قبال نقش پارلمان در حل مسائل کشور انتقاد کرده و به دولت تاکید کرد کاری فراتر از تصمیم پارلمان و جلب اعتماد نمایندگان انجام ندهد.

ژنرال پرویز مشرف رییس جمهور و فرمانده پیشین ارتش پاکستان نیز اگرچه 9 سال قبل، از سمت ریاست جمهوری پاکستان کنارگیری کرد اما این روزها بیش از هر زمان دیگری، مصمم به بازگشت به صحنه سیاسی است.

مشرف در گفت و گو با شبکه تلویزیونی 'اسکای نیوز' آمریکا گفت در زمان کنونی وضعیت برای بازگشتم به صحنه سیاست بسیار امیدوار کننده تر از هر زمان دیگری است زیرا که قبلا به من برچسب دیکتاتور زده بودند، اما الان این چنین نیست.

حال باید دید که حزب مسلم لیگ نواز، قادر است که مانند دولت پیشین این کشور (به حاکمیت حزب مردم) مدت پنج ساله قانونی خود را کامل کند یا اینکه سنت قدیمی دولت های نیمه کاره در پاکستان بر سر جای خود باقی خواهد ماند.

البته دولت پیشین پاکستان به ریاست 'آصف زرداری' تنها دولتی بود که توانست پس از سه دهه مدت فعالیت قانونی خود یعنی فعالیت پنجساله را در پاکستان به پایان برساند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین