|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۹۲۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
پاول دورف جوان، از آینده‌ی درخشان برنامه‌ی پیام‌رسان موفق خود مطمئن به نظر می‌رسد و به‌هیچ عنوان قصد فروش آن را به شرکت‌های سیلیکون ولی ندارد.
پاول دورف جوان، از آینده‌ی درخشان برنامه‌ی پیام‌رسان موفق خود مطمئن به نظر می‌رسد و به‌هیچ عنوان قصد فروش آن را به شرکت‌های سیلیکون ولی ندارد.

دورف ۳۳ ساله، از زمانی که مجبور شد سهام باقی‌مانده‌ی خودش از بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی روسیه، یعنی وی‌کی را به یک میلیاردر کرملینی در سال ۲۰۱۴ بفروشد، زیاد با تکنولوژی سروکار داشت. او روی پیام‌رسان رمزگذاری‌شده‌ی (اینکریپت‌شده) تلگرام کار می‌کرد. دورف معتقد است که تلگرام را نمی‌شود هک کرد. تلگرام تاکنون ۱۸۰ میلیون کاربر در دنیا و ۴۰ میلیون کاربر فقط در ایران دارد و روزانه نیم‌ میلیون نفر کاربر جدید جذب می‌کند.

دورف و برادر بزرگش نیکولای (برنده‌ی جایزه ریاضی و برنامه‌نویسی)، نرم‌افزار خودشان را به‌خوبی تنظیم کرده‌اند و هیچ کشور، شخص و حتی آژانس قانونی مثل FBI نتوانسته است از آن‌ها جاسوسی کند. طبق اظهار آن‌ها، FBI قصد داشت با رشوه دادن به یکی از توسعه‌دهندگان تلگرام در سان‌فرانسیسکو، اطلاعاتی در مورد این نرم‌افزار به دست بیاورد. موقعیت مکانی سرورهای تلگرام نامشخص و مخفی است و اسامی افراد توسعه‌دهنده‌ی آن نیز مشخص نیست. دورف این افراد را رفقای میلیونر می‌نامد. دورف در دبی و نزدیک دفترش در طبقه بیست‌ و سوم آسمان‌خراشی در شهر رسانه‌ای دبی، می‌گوید:

من عاشق تلگرام در اینجا هستم. رشد و توسعه آن به‌اندازه‌ای شتاب دارد که گویی یک استارتاپ است.

آسانژ و اسنودن

دورف که فردی اصالتا سن‌پترزبورگی است، می‌گوید قصد دارد از چیزی بزرگ در سال آینده رونمایی کند. او که سرزمین مادری خود را با ۳۰۰ میلیون دلار و ۲۰۰۰ بیت‌کوین از فروش وی‌کی ترک کرد، تا الان نخواسته است توجه زیادی به خود جلب کند و البته دلایل خوبی هم برای این کار دارد.

برای افراد شروع‌کننده و استارترها، او حداقل ارتباط کمی با دو تن از مخالفان تأثیرگذار دولت آمریکا یعنی جولین آسناژ و ادوارد اسنودن دارد. آسانژ که مؤسس ویکی‌لیکس است، از فناوری رمزگذاری تلگرام حمایت می‌کند. دورف به این افشاگر آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا بعد از اینکه در سال ۲۰۱۳ به مسکو آمد، پیشنهاد کار داد.

وی در مورد ایران و بروز برخی ابهام‌ها و مخالفت‌ها در داخل ایران با پیام‌رسان تلگرام می‌گوید:

حس کنجکاوی من تحریک شده است. دیدن و هدایت یک رسانه‌ی اجتماعی مشهور در کشوری مثل ایران برای من بسیار جالب است.

بر اساس اعلام پایگاه تک‌راشا، پس از فیلتر و ممنوع شدن فیسبوک و توییتر در ایران، حدود ۴۰ درصد ترافیک اینترنتی ایرانیان صرف اکانت‌های تلگرام می‌شود. این مقدار حتی بعد از ماجرای فیلتر کردن تماس صوتی تلگرام توسط دولت ایران همچنان به قوت خود باقی مانده است. دروف تماس صوتی تلگرام را در ماه آوریل راه‌اندازی کرده بود. تلگرام که یک نرم‌افزار متن‌ باز است، هم روی گوشی‌ هوشمند و هم روی کامپیوتر کار می‌کند و حاوی ۵۰۰ هزار کانال فارسی است. این کانال‌ها جایی هستند که کاربران می‌توانند هر نوع پست و مطلبی را که دلشان می‌خواهد منتشر کنند و هرکسی می‌تواند آزادانه از این مطالب دیدن کند.

در استفاده از تلگرام نیازی نیست که شماره تلفن مخاطب را داشته باشید و تنها داشتن یک نام کاربری اکتفا می‌کند. هزاران نفر می‌توانند با استفاده از سیستم‌عامل‌های مختلف به‌صورت کاملا امن چت کنند و هر چیزی را که خواستند به اشتراک بگذارند. به همین دلیل است که تلگرام به‌عنوان یک ابزار برای جهادگرایان افراطی اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دورف می‌گوید قصد دارد یک فیلتر برای خارج کردن افراط‌گرایان و محتوای افراطی از تلگرام تعبیه کند؛ ولی تاکید کرد که اطلاعات شخصی و خصوصی هیچوقت در دسترس کسی قرار نخواهد گرفت.

گارانتی مادام‌العمر

دورف قصد ندارد تلگرام را به هیچ قیمتی بفروشد. او قصد دارد از تلگرام برای کسب درآمد در سال آینده استفاده کند، ولی پول به‌دست‌آمده از درآمد آن، صرف توسعه‌ی تلگرام خواهد شد. او دوست ندارد تلگرام را مانند وی‌کی که به کرملین (به دلیل فشارهای سیاسی) فروخت، به کسی بفروشد و می‌گوید تلگرام به هیچ قیمتی فروشی نیست.

با اینکه مؤسسان رقیبان بزرگی مثل واتس‌اپ و اسکایپ نهایتا راضی به فروش برنامه‌ی خود شدند، دورف می‌گوید قصد ندارد به پیشنهادات خرید بقیه گوش دهد. او می‌گوید تا به حال چندین بار از افراد مشهور سیلیکون‌ ولی پیشنهاداتی دریافت کرده است؛ ولی حاضر نیست تلگرام را بفروشد. او هویت این افراد را فاش نکرد؛ ولی طیف قیمت پیشنهادی آن‌ها را از ۳ تا ۵ میلیارد دلار اعلام کرد. وی می‌گوید:

حتی با ۲۰ میلیارد دلار هم حاضر به فروش آن نیستم. این یک گارانتی مادام‌العمر است.

وقتی فیسبوک در سال ۲۰۱۴ واتس‌اپ را خریداری کرد، تقریبا حدود ۴۰ دلار به ازای هر کاربر آن پول داد. طبق گفته‌ی الکساندر ونگرانوویچ (یک تحلیلگر فناوری در اتکریتیه‌کاپیتال در مسکو)، این مقدار پول می‌تواند به‌عنوان یک معیار برای تلگرام نیز مورد استفاده قرار بگیرد. اما این مقایسه کامل نیست؛ چراکه تلگرام در حال رشد است، درحالی‌که بازار نرم‌افزارهای پیام‌ٰرسان اشباع شده است.

بیت‌کوین، مالیات

تا زمانی که برای دورف جای پیشرفت وجود داشته باشد، شاهد تغییر سبک استراتژیک او و به‌ خطر انداختن کارهایش نخواهیم بود، مگر اینکه او چند تغییر ساده و جزئی ایجاد کند. او می‌گوید ۴ سال پیش شروع به خریدن بیت‌کوین با قیمت ۷۵۰ دلار به ازای هر واحد کرده است. حال قیمت مجموع بیت‌کوین‌های او از ۱.۵ به ۳۵ میلیون دلار رسیده است. دورف همچنین به اندازه‌ی کافی در سنت‌کیتس و جزیره‌ی نویس برای تبدیل شدن به یک شهروند سرمایه‌گذاری کرده است.

دورف می‌گوید در مورد سرمایه‌گذاری بیت‌کوین خوش‌بین است؛ چون بیت‌کوین مانند طلای دیجیتال عمل می‌کند. او به‌عنوان مالک یکی از مشهورترین برنامه‌های پیام‌رسان دنیا، می‌گوید از دیدن اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی خوشحال و هیجان‌زده می‌شود:

من از دیدن اینکه تمام زنجیره‌‌ی بلوکی و جامعه ارز رمزپایه به سمت تلگرام آمده‌اند بسیار هیجان‌زده‌ام.

پاول جوان همچنین اشاره می‌کند که دلیل انتخاب دبی از سوی او برای کسب‌وکارش، آزاد بودن این منطقه از نظر مالیاتی است. وی می‌گوید:

این یک موضع اساسی و مهم است. اکثر افراد در دنیای غرب نمی‌دانند مالیات تا چه اندازه گزینه‌های آن‌ها را محدود می‌کند. شما در غرب حدود نصف درآمدتان را مالیات می‌دهید و این بدان معنا است که ۱۸۰ روز در سال را برای دولت کار می‌کنید. من فکر می‌کنم راه‌های خرج پولم نسبت به دولت، بیشتر به عموم مردم نفع می‌ٰرساند.

ولی دورف اعتراف کرد که زندگی در یک کشور مذهبی با آدام و رسوم خاص خود مثل امارات سختی‌های خاص خودش را نیز دارد. او می‌گوید:

اگر من فردی وابسته به الکل بودم یا می‌خواستم گوشت خوک بخورم، این کشور کمی برای من مشکل‌ساز می‌شد.

کشور ناظر

دورف در سال ۱۹۸۴ در شوروی به دنیا آمد. این کشور و این برهه‌ی زمانی نمایانگر نظارت شدید دولت در آن زمان است. او وقتی از دادن اطلاعات کاربران وی‌کی در سال ۲۰۱۱ به سرویس امنیت فدرال روسیه امتناع کرد، تبدیل به قهرمان جوانان روسی شد. رهبران مخالف می‌خواستند از این شبکه برای سازماندهی بزرگ‌ترین تظاهرات علیه سلطه ۱۸ ساله (تا به الان) ولادیمیر پوتین استفاده کنند.

او برای جواب دادن به رئیس KGB عکس یک سگ نژاد ژرمن‌شپرد را که زبانش بیرون بود در توییتر خود منتشر کرد. وقتی که پوتین برای اولین بار به قدرت رسید، دورف آنقدر کم سن‌وسال بود که نمی‌توانست حتی رأی بدهد. با این وجود کلا در مورد مسائل سیاسی صحبت نمی‌کند. او حتی در مورد هک اخیر انتخابات آمریکا نیز حرفی نزد. وقتی از او در این مورد سؤال شد، گفت نمی‌داند آیا روسیه پشت این هک بوده است یا خیر؛ ولی مطمئن است که هرکسی این کار را کرده، لزوما به اسپانسر دولتی نیازی ندارد. او می‌گوید:

من در زمان پوتین، با اینکه ۱۲ سال داشتم می‌توانستم این کار را انجام دهم. از نظر من این کار آنقدرها هم سخت نیست.

وی معتقد است:

قوانین سیاسی روسیه بسیار مسخره و احمقانه هستند.

دورف معتقد است که این قوانین قدرت بیشتری برای جاسوسی در اختیار دولت روسیه قرار می‌دهد. دورف می‌خواهد او را به‌عنوان یک فرد مخالف در نظر بگیرند.

در واقع کنایه‌ی جالبی در این بین وجود دارد؛ اطرافیان پوتین در کرملین به‌عنوان یکی از مخفی‌ترین و سری‌ترین گروه‌های دنیا، نه‌تنها از شبکه رمزشده دورف استفاده می‌کنند، بلکه به‌طور آشکارا آن را ستایش می‌کنند؛ هرچند هشدارهایی هم در مورد آن می‌دهند. دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی پوتین، از طریق تلگرام گفت:

کار کردن با تلگرام بسیار آسان است. ما از تلگرام برای اطلاعات عمومی استفاده می‌کنیم؛ ولی در مورد اطلاعات غیر عمومی از آن استفاده نمی‌کنیم. اینترنت هرگز نمی‌تواند در همه‌جای دنیا به‌طور کامل امن باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین