کد خبر: ۱۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
با در نظر گرفتن اهمیت استراتژیک اردن برای عربستان سعودی و اسرائیل که این کشور را حائلی برای خود می دانند، بعید به نظر می رسد که نیروهای داعش پای خود را آن سوی مرز بگذارند چرا که در این دشت صاف، خود را در معرض ضربه های شدید هوائی قرار می دهند. تنها خطر واقعی برای عمان، آغاز موج سوء قصد ها در این کشور چون در سال 2005 خواهد بود.
روزنامه فیگارو درصفحات در پیوند با خبرهای جهان، در مطلبی زیر عنوان "جان کری" بر بالین عراق، می نویسد : "جان کری" با روحیه ای نامناسب و بدون انگیزه مبارزه و در حالی که ارتش عراق شکست خورده به نظر می آید، وارد بغداد می شود تا شاید آن چه را که می شود نجات دهد.

در برابر هرج و مرج روز افزون و پیشرفت نیروهای داعش، نیروهای ارتش عراق ترسیده اند و "جان کری" می گوید این پیشرفت تهدیدی برای همگان است.

او همچنین از نوری المالکی خواست که منافع صرفآ گروهی و قومی را کنار بگذارد.

گرچه آمریکا می خواهد نشان دهد که به حفظ تمامیت ارضی عراق پایبند است، اما "باراک اوباما" می گوید چنانچه رهبران عراق با یکدیگر متحد نشوند، هیچ سلاحی نمی تواند مشکل این کشور را حل کند.

به نوشته فیگارو، اگر بخواهیم معنای کلام این مقامات را دربیابیم و یا نانوشته ها را بخوانیم، این گونه به نظر می رسد که عراق در حال افتادن به دست شورشیان است که می خواهند مرز میان این کشور و سوریه را از میان بردارند و سرزمین بزرگی برای خلافت در خاورمیانه به وحود بیاورند.

با در نظر گرفتن این که 5 گردان از 14 گردان نظامی عراق، به دلیل نبود سرباز دیگر وجود ندارند و نفرات دیگر هم از نا امیدی رنج می برند، این خطر به وجود آمده که نیروهای داعش، که هم اکنون به 113 کیلومتری مرز اردن رسیده اند، راه خود را بدانجا هم باز کنند. که در آن صورت آمریکا ناچار خواهد شد از متحد خود دفاع کند. اما این دفاع باعث خواهد شد باراک اوباما در منجلابی غرق شود که جنگ ویتنام "لیندون جانسون"، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، را در خود غرق کرده بود.

روزنامه لیبراسیون می نویسد : "جان کری" مخالف استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین است و می خواهد که قدرت میان همه جناح ها تقسیم شود.

لیبراسیون همچنین به این اشاره دارد که به باور آمریکائیان چنانچه مقامات عراقی پیروز نشوند، هیچ دخالت نظامی توسط آمریکا نخواهد توانست کشور عراق را نجات دهد.

لیبراسیون نیز به آماده شدن ارتش اردن اشاره می کند که در طول مرز این کشور با عراق مستقر شده است.

لوموند به فشاری که با به دست گرفتن کنترل یک پاسگاه مرزی توسط نبروهای داعش در مرز اردن به این کشور وارد امده، می نویسد : این پیروزی که به مستقر کردن نیروهای اردنی در سراسر مرز این کشور با عراق انجامید، بیم سرایت این تنش به اردن را افزایش داد.

یک کارشناس گروههای اسلام گرا، حسن ابو حنیه، می گوید اردن باید واقعأ بترسد چون داعش جنبشی بسیار سازمان یافته و تواناست و در آن کشور نیز مهره های اساسی دارد. شاخه "اخوان المسلمین" اردن نیز با انتشار بیانیه ای از یک" تهدید مستقیم و خطری جدی برای اردن" سخن گفت.

دولت اردن اما ظاهرأ تلاش بر ناچیز نشان دادن حطر سرایت این تنش به کشورش دارد .

دولت اردن می گوید که مرز این کشور با عراق بسته نشده رفت و آمد در آن به شکل محدودی انجام می گیرد.

تنها عاملی که، به نوشته لوموند، باعث می شود میزان خطر سرایت تنش به اردن را چندان بزرگ نپنداریم این است که اختلاف میان صلفیون و جهادیون وجود دارد. بدین معنا که جنبش اردنی صلفیون بیشتراز "ایمان الظواهری" رهبر القاعده تبعیت می کند و ابو عمر ال بغدادی، رهبر داعش را از دین برگشته می داند.

این گروه، کشتار شیعیان توسط داعش و برتری خواهی آن را در صحنه کارزار سوریه نمی پسندد. از این رو الظواهری پیش تر تلویجأ از یورش شماری از گروههای شورشی سوری به نیروهای داعش حمایت کرده بود.

با در نظر گرفتن اهمیت استراتژیک اردن برای عربستان سعودی و اسرائیل که این کشور را حائلی برای خود می دانند، بعید به نظر می رسد که نیروهای داعش پای خود را آن سوی مرز بگذارند چرا که در این دشت صاف، خود را در معرض ضربه های شدید هوائی قرار می دهند. تنها خطر واقعی برای عمان، آغاز موج سوء قصد ها در این کشور چون در سال 2005 خواهد بود.
منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین