|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۹۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
اسدالله قره‌خانی الوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه داد: هنوز بررسی لایحه بودجه سال 97 در مجلس آغاز نشده اما نه دولت و نه مجلس با رسیدن قیمت هر لیتر بنزین به 1500 تومان موافق نیستند.
از صبح روز یکشنبه که رئیس جمهوری لایحه بودجه سال 1397 را تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی کرد، شایعاتی در خصوص افزایش قیمت هر لیتر بنزین تا 1500 تومان برای سال آینده در فضای مجازی و حتی رسانه‌ها به راه افتاد. خبری که دولت و مجلس آن را کذب محض می‌دانند و از مردم می‌خواهند که برای اطلاع از سرنوشت قیمت حامل‌های انرژی بویژه بنزین در سال آینده مدتی صبر کنند.البته روز گذشته وزیر نفت به خبرگزاری خانه ملت توضیحاتی داد که نشان می‌دهد دولت مصمم به اصلاح قیمت حامل‌های سوخت بویژه بنزین در سال آتی است اما قرار نیست که طی این اصلاحات قیمت بنزین به 1500 تومان برای هر لیتر برسد. بیژن زنگنه با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۷ دیده شده، اظهار کرد: زمان و چگونگی افزایش قیمت بنزین هنوز مشخص نیست.این عضو کابینه دولت دوازدهم، تصریح کرد: مبحث تعیین قیمت بنزین هنوز باز است و این تصمیم در مجلس جای بحث دارد.نمایندگان مجلس نیز آنچه زنگنه می‌گوید را تأیید می‌کنند، اما نگاه مجلس به تعیین قیمت بنزین برای سال 97 متفاوت از دولت است.

در این باره نمایندگان مجلس عقیده دارند که قیمت حامل‌های سوخت از مباحث استراتژیک کشور است و نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد، لذا مجلس با نگاه ویژه‌ای به شرایط مردم و درخواست دولت در قالب لایحه بودجه سال آتی به بررسی آن خواهد پرداخت و قیمتی را تعیین خواهد کرد که منافع کشور را تأمین کند.

دولت به دنبال کسب اختیارات قانونی برای تعیین قیمت بنزین است

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گوید که درخواست دولت برای گرانی 50 درصدی قیمت بنزین کذب محض است و در لایحه بودجه سال 1397 چنین درخواستی داده نشده است، اما دولت به دنبال کسب اختیارات قانونی برای تعیین قیمت بنزین است.

اسدالله قره‌خانی الوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه داد: هنوز بررسی لایحه بودجه سال 97 در مجلس  آغاز نشده اما نه دولت و نه مجلس با رسیدن قیمت هر لیتر بنزین به 1500 تومان  موافق نیستند.

او با بیان اینکه بررسی موارد مربوط به وزارت نفت و نیرو در لایحه بودجه در کمیسیون انرژی مجلس انجام خواهد شد، اظهار کرد: قیمت حامل‌های انرژی از این دست است و بعد از بررسی در کمیسیون تخصصی، پیشنهادات به کمیسیون تلفیق بودجه 97 اعلام می‌شود و درنهایت بعد از بررسی در این کمیسیون، در مجلس به رأی گذاشته خواهد شد. قره‌خانی الوستانی تأکید کرد: تا آن زمان نمی‌توان ادعا  یا پیش‌بینی کرد که قیمت بنزین در سال آینده چقدر خواهد بود.او با بیان اینکه اعضای کمیسیون انرژی نیز موافق اصلاح پلکانی قیمت بنزین در سال آتی هستند، گفت: مدتی است که قیمت بنزین در نرخ 1000 تومان برای هر لیتر ثابت شده و این اتفاق به نفع کشور نیست. هرچند که در این مدت قدرت خرید مردم چندان افزایش نیافته اما برای اثر بخش شدن نظام قیمت‌گذاری در میزان مصرف باید اصلاحات انجام شود. ضمن آنکه تمام هزینه‌ها در حال افزایش است و ثابت نگه داشتن قیمت بنزین تولید این فرآورده نفتی را با مشکل مواجه خواهد کرد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت می‌خواهد اختیار تعیین قیمت بنزین را در سال آینده در اختیار بگیرد. کاری که در دولت های نهم و دهم نیز تجربه آن را داشتیم، اما تصور من این است که نمایندگان سقفی را برای اختیارات دولت در این زمینه تعیین و اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به دولت خواهند داد.

فعلاً در مرحله تعیین اعضای کمیسیون تلفیق هستیم

محسن بیگلری، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز خبر درخواست دولت برای افزایش قیمت بنزین تا 1500 تومان را تکذیب کرد و به «ایران» گفت: مجلس فعلاً در مرحله تعیین اعضای کمیسیون تلفیق است و بررسی‌های تخصصی شروع نشده، لذا اینکه برخی مدعی می‌شوند قیمت بنزین در سال آینده به 1500 تومان برای هر لیتر خواهد رسید، کاری غیر حرفه‌ای و شایعه است.

او ادامه داد: البته ممکن است دولت در لایحه بودجه هر درخواستی را به مجلس ارائه دهد، اما مهم این است که مجلس چه درخواستی را و با چه کیفیتی تصویب و تبدیل به قانون کند.

همچنین زیبا اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در واکنش به شایعه افزایش قیمت بنزین از اول دی گفت: تاکنون هیچ مصوبه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ابلاغ نشده و تعیین قیمت بنزین تنها بر اساس مصوبات مجلس است.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز یک روز پس از تقدیم لایحه به مجلس در این باره گفته بود: برای افزایش قیمت بنزین فعلاً برنامه‌ای مشخص نشده و هر گونه تصمیمی اطلاع‌رسانی و اعلام می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین