|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۹۱۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
ییلدیریم اضافه کرد: ترکیه قدس را به عنوان پایتخت اسراییل تا زمان حل این مساله میان فلسطین و اسراییل به رسمیت نمی‌شناسد.
نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی خواستار اتحاد کشورهای مسلمان علیه تصمیم اخیر آمریکا درباره قدس شد.

 به نقل از خبرگزاری آناتولی، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه با اشاره به تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل گفت: فلسطینی‌ها در برابر این تصمیم غیرمنصفانه، غیر قانونی و ظالمانه هرگز تنها نیستند.

وی ادامه داد: کشورهای مسلمان باید در برابر این مساله متحد باشند.

ییلدیریم اضافه کرد: ترکیه قدس را به عنوان پایتخت اسراییل تا زمان حل این مساله میان فلسطین و اسراییل به رسمیت نمی‌شناسد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد که مقبره سلیمان شاه به محل قبلی‌اش بازگردانده خواهد شد.

ترکیه به بهانه تهدیدهای ناشی از داعش ، در سال ۲۰۱۵ بقایای پیکر "سلیمان شاه"، جد بنیانگذار سلسله عثمانی را از سوریه خارج و به ترکیه منتقل کردند.

در آن زمان ارتش ترکیه و دستگاه اطلاعاتی این کشور برای این عملیات مخفیانه سنگ تمام گذاشتند تا بدون هیچ مشکلی انجام شود. آنکارا برای اجرای این عملیات ۵۷۲ نظامی را با ۳۹ تانک و ۵۷ نفربر زرهی و با هماهنگی با پیشمرگ‌های کرد مستقر در کوبانی راهی شمال سوریه کرد که این نفرات با بالگردهای توپ‌دار ارتش و هواپیماهای بدون سرنشین حفاظت می‌شدند.

پیشتر مقبره سلیمان شاه در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه و در داخل سوریه واقع شده و تحت توافق با فرانسه در سال ۱۹۲۱ که در آن زمان قدرت استعماری در سوریه بود، محوطه این آرامگاه به عنوان خاک ترکیه در نظر گرفته شد و آنکارا نیز حفاظت از آن را برای خود محفوظ دانسته است.

سلیمان شاه، رهبر نظامی قرن ۱۲ امپراطوری سلجوقیان بود که جزو اولین گروه‌های ترک بودند که وارد منطقه شده و در آناتولی ساکن شدند.

وی پدربزرگ عثمان اول، بنیانگذار امپراطوری عثمانی در قرن سیزدهم است. آنها شش قرن حکومت کردند و پس از تغییرات نظامی جنگ جهانی اول، امپراطوری عثمانی فروپاشید و در سال ۱۹۲۳ جمهوری ترکیه شکل گرفت.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین