|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۲
کد خبر: ۱۹۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
گزارش‎های تأیید شده‎ فرانس پرس از حضور تروریست‎های فرانسوی در مناطق شمالی افغانستان، نشان می‌دهد که شماری از تروریست‌های تابع فرانسه و الجزایر که سابقه حضور در سوریه را داشته‌اند، به افغانستان آمده و به داعشی‌هایی پیوسته‌اند که در مناطق شمالی این کشور، پایگاه تشکیل داده‌اند.
 گزارش‎های تأیید شده‎ فرانس پرس از حضور تروریست‎های فرانسوی در مناطق شمالی افغانستان، نشان می‌دهد که شماری از تروریست‌های تابع فرانسه و الجزایر که سابقه حضور در سوریه را داشته‌اند، به افغانستان آمده و به داعشی‌هایی پیوسته‌اند که در مناطق شمالی این کشور، پایگاه تشکیل داده‌اند.

منابع محلی افغانستان هم با اعلام اینکه این نخستین بار است که حضور تروریست‌های فرانسوی در افغانستان تأیید می‌شود، نوشت: کوچ تروریست‌های فرانسوی به افغانستان تاکیدی است بر تحقق این احتمال که بعد از پاکسازی عراق و سوریه، اعضای خارجی داعش به افغانستان پناه برده‌اند.

سوالی که پیش از این ذهن بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان امور بین الملل را به خود مشغول داشته، این بود که پایگاه اصلی داعش پس از سوریه و عراق درکجا شکل خواهد گرفت و افراد باقی مانده این گروه تروریستی که از کشورهای مختلف جهان هستند، چه سرنوشتی پیدا می‌کنند و آیا به کشورهای خود باز می‌گردند یا در مقری جدید گردهم می‌آیند؟

این موضوع پس از نابودی گروه تروریستی تکفیری داعش از سوی تحلیل گران به صورت جدی دنبال شد؛ برخی کارشناسان کشورهای آفریقایی چون سودان، سومالی و لیبی را محل جدید آنها بر می‌شمردند و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس چون کویت و عربستان یا پاکستان را مطرح می‌کردند. برخی کشورهای اروپایی هم خواستار نابودی کامل آنها در سوریه و عراق شدند تا تبعات برگشت آنها به کشورهای محل اقامت‌شان در اروپا مشکل آفرین نباشد؛ اما اخبارروز گذشته فرانس پرس نشان می‌دهد که شمال افغانستان به پایگاه جدید تروریست‌های داعش تبدیل شده است و باقیمانده این گروه تروریستی که گفته می‌شود نزدیک به 500 فرانسوی و الجزایری‌اند، به این کشور کوچ کرده‌اند. موضوعی که از سوی رسانه‌های فرانسوی و افغانستانی مورد تأیید قرار گرفته است.

آنگونه که تحلیلگران پیش از این معتقد بودند؛ بر اساس طراحی غرب و اسرائیل کارکرد داعش بر هم زدن آرامش در خاورمیانه بود و بعد از شکست داعش در سوریه و عراق توجه عمده داعش در بخش شرقی، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود و البته این موضوع با طراحی غرب است که داعش در مناطق استراتژیک افغانستان مستقر شود.

به گفته مقامات ولایت «جوزجان» افغانستان، تروریست‌های فرانسوی و الجزایری، بعد از ورود به خاک افغانستان، به منطقه «درزاب» رفته‌اند که تحت کنترل داعش است. در میان این مهمانان ناخوانده، ۲ زن داعشی حضور دارند و تروریست‌هایی با اصالت چچنی و ازبکستانی هم در میان آنها رؤیت شده‌اند. با این حال، شمار داعشی‌های فرانسوی‌ که در حال حاضر به افغانستان رفته‌اند، هنوز مشخص نیست.

این درحالی است که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه، در مصاحبه با «بی اف ام» شمار اعضای فرانسوی داعش را که در عراق و سوریه حضور دارند، حدود ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: بازگشت آنها به فرانسه، کار آسانی نخواهد بود.

«فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه نیز پیشتر از لزوم کاهش سطح افراطی‌گری این دسته از اتباع فرانسوی سخن گفته و در عین‌حال با بیان این مطلب که «بهتر است همه آنها در جنگ بمیرند» از دشواری برای حصول این هدف خبر داد.

پیش از این «پیر محمد ملازهی» کارشناس برجسته افغانستان و شبه قاره در مورد احتمال حمایت پاکستان از گروه داعش در افغانستان، گفته بود: امکان دارد که پاکستان در حمایت از داعش در افغانستان پیش قدم شود چرا که پاکستان این پیشینه را دارد که از گروه‌های تندرو در جهت تأمین منافع بلند مدت خود به عنوان یک ابزار استفاده کند.

وی در ادامه تصریح کرد: عربستان سعودی برای نفوذ خود در منطقه و اردن، امارات و ترکیه در مرحله بعدی می‌توانند حمایت کننده داعش باشند و در جنگ‌های گذشته هم این کشورها نشان دادند که از داعش حمایت کرده‌اند.

وی به نقش ترکیه در حمایت از داعش اشاره و خاطر نشان کرد: اکثریت نیروهای داعش از افغانستان و آسیای مرکزی هستند که از طریق ترکیه به داعش پیوسته‌اند و ‌اکنون دوباره از همین مسیر، داعش به افغانستان و آسیای مرکزی منتقل خواهد شد.

ملازهی در مورد حضور گسترده داعش در افغانستان و آسیای مرکزی افزوده بود: شواهد نشان می‌دهد که بازی بزرگ جدیدی در منطقه و افغانستان با حضور داعش ایجاد خواهد شد که البته هنوز این بازی بزرگ شکل نگرفته است.

از افغانستان تا پاکستان
پیش از این، رد پای گروه تروریستی داعش در بخش‌هایی از پاکستان نیز دیده شده بود و این گروه در حال درگیری و نبرد با طالبان بودند؛ موضوعی که رسانه‌های معتبر پاکستان از جمله «جیونیوز» از حضور گروه تروریستی داعش در این کشور و فعالیت این گروه علیه طالبان گزارش داده‌ بودند.

هرچند که تا حال گروه تروریستی داعش نتوانسته حضورش در پاکستان را به اندازه افغانستان پررنگ جلوه دهد؛ اما همین حضور اندک نیز می‌تواند برای اسلام‌آباد و گروه‌های مسلح طالبان زیر نظر این کشور، خطرناک باشد.

به گزارش صبح نو، حضور گروه تروریستی داعش در خاک پاکستان در کنار تمام ادعاهایی که دولت کابل نسبت به حضور طالبان مسلح در خاک این کشور دارد، می‌تواند مشکلات اسلام‌آباد نسبت به مبارزه با تروریست را بیشتر کرده و تمرکز این کشور را مختل کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین